Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.
Close
Kontrakt för sophantering avslutas i förtid. Bilden togs i oktober 2017 då det nya avtalet mellan Reno Nord, nu Urbaser, och Stockholm stad började gälla.
Close

Klart med övergångsavtal för kritiserad sophämtning

Renhållning. Stockholm har i förtid avslutat avtalet för sophämtning som gällt sedan hösten 2017, efter den stora sopkonflikten. Tillsammans med entreprenören har staden nu ingått ett övergångsavtal – utbrett missnöje och periodvis tusentals klagomål i veckan ligger bakom.

Den 18 juli skrev det kommunala bolaget och renhållningsföretaget Urbaser under ett övergångsavtal, som gäller som längst till oktober nästa år. De anställda miljöarbetarna fick informationen i måndags.

– Ingen av parterna har varit nöjd med situationen. Vi tog beslutet att avsluta det gamla avtalet tillsammans med Urbaser, säger Helena Strömer, kommunikatör på Stockholm Vatten och Avfall.

– Både vi och de har upplevt att vi inte uppnått den servicenivå vi vill ha. Sophämtningen framför allt i innerstaden har inte fungerat så bra som vi velat.

Spanska Urbaser tog förra våren över det krisande bolaget Reno Norden under den ursprungliga avtalstiden, som sträcker sig fram till april 2023. Urbaser sköter sophämtningen i sju av Stockholms elva områden, bland annat i innerstaden och Liljeholmen. Övriga hämtningsområden sköts av Suez och där fortsätter avtalet att löpa som tidigare. Där har det inte varit problem med reklamationer på hämtningen i närmelsevis lika hög utsträckning.

För Urbaser visar statistik från april i år att det var reklamationer på mer än 670 av bolagets hämtningar, totalt drygt 210 000.

– Vi har nu sökt en gemensam lösning för att få en stabil verksamhet, säger Helena Strömer om övergångsavtalet.

Magnus Kinnunen är ombudsman på Transports Stockholmsavdelning. Även om han inte har renhållningsavtalet har han förstått att Urbasers kontrakt med staden varit ohållbart:

–Det har varit för mycket problem med att klara turerna. De hinner inte med, det blir klagomål och de riskerar vite – så blir det när yrkesskickligt och erfaret folk slutar.

Magnus Kinnunen betonar att många av de nya, orutinerade miljöarbetarna gör ett mycket bra arbete med tanke på förutsättningarna. Men att det är helt omöjligt för den som är ovan och kanske just fått körkort att uträtta samma jobb, på samma tid, som den som kört en runda länge, hittar rätt i fastigheterna direkt och kan sitt fordon.

– Det är inte heller alla som klarar av jobbet heller, det är slitigt och fortfarande ofta ett tungt arbete.

Många valde att säga upp sig från bolaget i samband med sopkonflikten för två år sedan.  Sommaren 2017 har lämnat djupa spår. Konflikten utlöstes av ett nytt avtal som skulle medföra längre arbetstid och högre arbetsbelastning samt krav på en inventering av nycklar i ett hämtningsområde på Kungsholmen. I botten låg också Reno Nords planer på ny lönemodell, tids- och inte prestationsbaserad, som i praktiken skulle medföra en kraftig lönesänkning för miljöarbetarna.

I början av juli 2017 gick Stockholms sopgubbar ut i vild strejk. Efter konflikten följde uppsägningar, entreprenörsbyten och hård arbetsbelastning med många timmars övertid för dem som arbetade kvar.

Själva upphandlingen av Stockholms sophantering fick tas om efter en dom. Från den 1 oktober 2017 gäller det nya avtalet, som nu alltså delvis ersatts med ett övergångsavtal.

Transportarbetaren söker Peter Ekholm, vd på Urbaser – tidigare på samma post i Reno Norden – för att få svar på frågor om bolagets syn på övergångsavtalet och framtiden för de anställda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Här i Kagghamra startade branden i november 2020. Sedan februari 2021 är soptippen täckt av sand.

Rekordrättegång väntar i Think Pink-härvan

Miljöbrott. Den 3 september startade rättegången mot sammanlagt elva personer misstänka för kriminell avfallshantering kopplat till återvinningsbolaget Think Pink. Målet är det hittills mest omfattande rörande miljöbrott – systematisk dumpning av giftigt avfall på en rad platser runt om i landet.

Allan Johansson lutad över den soptunna som programledaren Sverker Olofsson använde sig flitigt av i konsumentmagasinet Plus på SVT.

Sopbilar och historia på unikt museum

Renhållning. Landets enda sopbilsmuseum ligger i Blomstermåla. Modeller och fotografier visar hur fordon, maskiner och verktyg för renhållning förändrats under förra seklet. Lokalerna i Folkets hus rymmer också föremål som vittnar om den industri som präglade samhället under 1900-talet.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

”Försörjningskravet blir moment 22”

Migrantarbetare. En rundringning till några av Transports avdelningar tyder på att Transportarbetareförbundet kommer att få fler ärenden som gäller migranter 2024, när deras nuvarande arbetstillstånd löper ut.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.