Klart med övergångsavtal för kritiserad sophämtning
Renhållning. Stockholm har i förtid avslutat avtalet för sophämtning som gällt sedan hösten 2017, efter den stora sopkonflikten. Tillsammans med entreprenören har staden nu ingått ett övergångsavtal – utbrett missnöje och periodvis tusentals klagomål i veckan ligger bakom.
Den 18 juli skrev det kommunala bolaget och renhållningsföretaget Urbaser under ett övergångsavtal, som gäller som längst till oktober nästa år. De anställda miljöarbetarna fick informationen i måndags.
– Ingen av parterna har varit nöjd med situationen. Vi tog beslutet att avsluta det gamla avtalet tillsammans med Urbaser, säger Helena Strömer, kommunikatör på Stockholm Vatten och Avfall.
– Både vi och de har upplevt att vi inte uppnått den servicenivå vi vill ha. Sophämtningen framför allt i innerstaden har inte fungerat så bra som vi velat.
Spanska Urbaser tog förra våren över det krisande bolaget Reno Norden under den ursprungliga avtalstiden, som sträcker sig fram till april 2023. Urbaser sköter sophämtningen i sju av Stockholms elva områden, bland annat i innerstaden och Liljeholmen. Övriga hämtningsområden sköts av Suez och där fortsätter avtalet att löpa som tidigare. Där har det inte varit problem med reklamationer på hämtningen i närmelsevis lika hög utsträckning.
För Urbaser visar statistik från april i år att det var reklamationer på mer än 670 av bolagets hämtningar, totalt drygt 210 000.
– Vi har nu sökt en gemensam lösning för att få en stabil verksamhet, säger Helena Strömer om övergångsavtalet.
Magnus Kinnunen är ombudsman på Transports Stockholmsavdelning. Även om han inte har renhållningsavtalet har han förstått att Urbasers kontrakt med staden varit ohållbart:
–Det har varit för mycket problem med att klara turerna. De hinner inte med, det blir klagomål och de riskerar vite – så blir det när yrkesskickligt och erfaret folk slutar.
Magnus Kinnunen betonar att många av de nya, orutinerade miljöarbetarna gör ett mycket bra arbete med tanke på förutsättningarna. Men att det är helt omöjligt för den som är ovan och kanske just fått körkort att uträtta samma jobb, på samma tid, som den som kört en runda länge, hittar rätt i fastigheterna direkt och kan sitt fordon.
– Det är inte heller alla som klarar av jobbet heller, det är slitigt och fortfarande ofta ett tungt arbete.
Många valde att säga upp sig från bolaget i samband med sopkonflikten för två år sedan. Sommaren 2017 har lämnat djupa spår. Konflikten utlöstes av ett nytt avtal som skulle medföra längre arbetstid och högre arbetsbelastning samt krav på en inventering av nycklar i ett hämtningsområde på Kungsholmen. I botten låg också Reno Nords planer på ny lönemodell, tids- och inte prestationsbaserad, som i praktiken skulle medföra en kraftig lönesänkning för miljöarbetarna.
I början av juli 2017 gick Stockholms sopgubbar ut i vild strejk. Efter konflikten följde uppsägningar, entreprenörsbyten och hård arbetsbelastning med många timmars övertid för dem som arbetade kvar.
Själva upphandlingen av Stockholms sophantering fick tas om efter en dom. Från den 1 oktober 2017 gäller det nya avtalet, som nu alltså delvis ersatts med ett övergångsavtal.
Transportarbetaren söker Peter Ekholm, vd på Urbaser – tidigare på samma post i Reno Norden – för att få svar på frågor om bolagets syn på övergångsavtalet och framtiden för de anställda.