Klimatet och åkerikrisen blir tema i Almedalen
Även i år kommer Transport att medverka när makthavare och opinionsbildare samlas i Almedalen på Gotland. Förbundet anordnar tre egna seminarier. De handlar om klimathotet, den sänka löneandelen och en krisdrabbad åkerinäring där ny forskning tyder på omfattande brott mot EU:s cabotageregler.
Almedalsveckan genomförs i början av juli och brukar locka både samhällets makteliter och vanliga intresserade medborgare. Transport kommer vara på plats för att uppmärksamma några av de frågor som är mest brännande för medlemmarna.
Det första seminariet genomförs tisdagen den 2 juli, under namnet ”Facket och klimathotet”. Förbundet menar att den globala temperaturhöjningen är en ödesfråga, inte minst för världens fattiga länder.
Vägtransporterna pekas ofta ut som en bov i dramat. Transport håller med om att det finns mycket att göra för att få ner trafiksektorns utsläpp av växthusgaser.
– Men, säger förbundets utredare Mattias Schulstad. Om det ska lyckas måste åkerinäringen få förutsättningar att utvecklas till en seriös, lönsam bransch där konkurrensen sker på lika villkor.
Vilka personer som ska tala på klimatseminariet är inte helt klart ännu, men LO:s tredje vice ordförande Ingela Edlund kommer att vara med. Liksom Transports ordförande Lars Lindgren och Christer Wälivaara, från LO-TCO Biståndsnämnd.
Dagen efter, den 3 juli, bjuder Transport in till en fortsättning på samma tema. Under rubriken ”En Transportpolitik i kris?” presenterar forskaren Henrik Sternberg sin omfattande studie av hur utländska lastbilar rör sig inom Sveriges gränser. Resultaten har redan skapat rubriker. En preliminär slutsats är att omkring 60 procent av bilarna tycks bryta mot de cabotageregler som faktiskt gäller i EU.
Förutom Sternberg och Lars Lindgren medverkar:
• PO Arnäs, forskare på Chalmers tekniska högskola
• Anders Ygeman, ordförande i riksdagens trafikutskott
• Anders Norberg, vice vd i Biltrafikens Arbetsgivareförbund
Det tredje seminariet handlar om hur produktionsresultatet fördelas i världens länder. Hur mycket blir vinster till kapitalägarna och hur mycket går till löner till arbetstagarna?
De flesta är i dag överens om att löneandelen har sjunkit markant de senaste 20 åren. Samma trend gäller i hela västvärlden.
Finns det andra sätt att fördela produktionsresultatet? Kan en högre löneandel bidra till ökad efterfrågan och högre sysselsättning? Det vill Transport diskutera på fredagen den 5 juli. IF Metalls ordförande Anders Ferbe medverkar. Det gör även Erik Bengtsson, redaktör för boken ”Den sänka löneandelen”.
Förbundet är inte ensamt om att slåss om uppmärksamheten i Almedalen. Uppåt 2 000 ”event” kommer att genomföras under den aktuella veckan.