Klimathotet het fråga på nordisk kongress

I går, torsdag, samlades Nordens transportarbetare till kongress i Malmö. På dagordningen fanns klimathotet och transportbranschens ansvar för den globala uppvärmningen. Kongressens drygt 170 deltagare fick frågan: "Är klimathotet en facklig fråga?"

I Norden har 38 fackförbund, som organiserar anställda inom transportnäringar som kollektivtrafik, fiske, sjöfart, järnväg och godstrafik, bildat en egen facklig international – Nordiska Transportarbetarefederationen, NTF.

NTF har i dag 362 000 medlemmar och kongress hålls vart fjärde år. Svenska Transport har redan gjort klimathotet till en prioriterad fråga. Nu lyftes den också på federationsnivå.

En paneldebatt skulle ge svar på hur de olika länderna ser på klimathotet, men först höll Martin Viredius ett inledningsanförande. Han har tidigare suttit i förbundsledningen för svenska Transport och jobbar nu som utredare åt förbundet.

Viredius sa:

– Transports utgångspunkt är att forskarna har rätt. Vi står inför en klimatkatastrof, om inget görs åt höjningen av jordens medeltemperatur. Två grader låter kanske inte mycket. Men det är i genomsnitt och betyder 5–6 graders höjning i vissa områden.

Martin Viredius påminde om att effekterna redan syns i form av skyfall, översvämningar, fler orkaner och stigande havsnivåer.

– Omkring 250 miljoner människor drabbas i dag av de här väderfenomenen. Och 98 procent av dem bor i fattiga länder.

En sammanställning visar att USA är värsta miljöboven, när det gäller utsläpp av växthusgas. Varje amerikan genererar i snitt 20 ton koldioxid per år. Det globala snittet är åtta ton.

– Om jordens temperaturhöjning ska bromsas behöver vi komma ner till 1–2 ton per invånare, det vill säga ungefär den nivå som Indien har i dag. Och det är bråttom! Sätter vi i gång omedelbart beräknas omställningen kosta omkring en procent av världens samlade BNP. Ju längre vi väntar, desto dyrare blir det. Uppåt 20 procent, anförde Martin Viredius.

Sett till hela klotet står transporterna för drygt 13 procent av koldioxidutsläppen. I Sverige är siffran omkring 30 procent. Förklaringen är att vi genom bland annat vattenkraft och vindkraft kommit en bit på väg när det handlar om en omställning mot ett mera hållbart samhälle.

Vad kan då transportbranscherna bidra med? Frågan gick till en panel med representanter från alla fem deltagarländerna – alltså Sverige, Danmark, Finland, Island och Norge.

Arto Sorvali från finska transportfacket, AKT, sa:

– I Finland är vi oroade över klimatpåverkan. Men nästa år, 2015, kommer svaveldirektivet för sjöfarten. Det är miljöbestämmelser som skapar svårigheter för industrin och kommer att påverka sysselsättningen negativt. Vår gruvindustri måste expandera.

– Vad kan man göra åt klimateffekten då? Ja, bygg mer kärnkraft. Och se till att nya miljöbestämmelser gäller hela EU, inte bara Östersjön. De nordiska länderna kan inte gå i bräschen för detta, det måste EU göra. Finland är redan satt under press och på väg in i djup recession. Det är största bekymret för våra medlemmar.

Norges talesman, Asbjørn Wahl, kommer från norska motsvarigheten Kommunal. Han hade en annan syn än Arto Sorvali:

– Vi står inför en väldigt dramatisk situation. Målet är att hålla nere temperaturökningen. Fortsätter vi som i dag betyder det klimatkatastrof. Enligt Kyoto-protokollet skulle koldioxidutsläppen i dag ha minskat med 5,5 procent, jämfört med 1990 års nivå. I stället har den ökat med 60 procent! Fortfarande är nästan all ny energiproduktion i världen baserad på kol.

– Tekniskt är det möjligt att lösa klimatkrisen, men det är en ekonomisk fråga. Miljörörelsen är för svag för att bryta den negativa trenden. Transporterna är en stor energiförbrukare. Den viktigaste åtgärden är faktiskt att minska transportbehovet i världen. Vi kan inte komma runt det.

Asbjørn Wahl efterlyser mindre av avregleringar och liberalisering och mer politisk styrning. Han betonade också att en energiomställning kommer att skapa nya jobb, inte minska sysselsättningen.

Han fick medhåll av sin norska kollega, Jacqueline Smith, ombud för sjömännen. Hon menade att facket måste engagera sig mer i miljöfrågan. Det gäller inte minst bruket av tjockolja – ”dirty oil” – som fartygsbränsle.

– För rederierna handlar allt om att spara pengar, för att därigenom tjäna mer. Det måste till tvingande regler.

Marius Sigurjonsson var ombud för markpersonalen inom det isländska flyget. Han medgav utan omsvep at klimathotet inte var någon fråga som diskuterats särskilt mycket i hans fackförening:

– På Island är människor inte så intresserade av miljöfrågor. Vår el och fjärrvärme kommer redan från förnyelsebara energikällor. Den globala uppvärmningen har dessutom inneburit fördelar. Island har blivit grönare, med mer biomassa.

– Avsmältningen av isen i Arktis öppnar en ny väg för sjöfarten, för nord-ost-passagen. Det kan bli aktuellt med en ny stor hamn på Island. Fast nu börjar vi se negativa konsekvenser av uppvärmningen också. Fisket har påverkats.

Flemming Smith, från danska 3F, påpekade att transporter generellt sett är alldeles för billiga. Det har öppnat för lågprisbolag som varken prioriterar miljö- eller arbetsmiljö.

– Vi måste börja begränsa vårt resande till länder som Thailand. I framtiden kommer det definitivt att finnas färre lastbilschaufförer.

Martin Viredius, Sverige, betonade att facket i vart fall står inför en mycket viktig uppgift: att skapa trygghet för alla de människor som påverkas av den genomgripande förändring världen står inför.

Hur var det då med den inledande frågan: Är klimathotet över huvud taget en fråga för facket? undrade paneldebattens moderator Sigrid Bøe.

Omkring hälften av de 170 ombuden och åhörarna instämde genom att räcka upp handen. Lite fler armar kom i luften när Bøe efterlyste argument från motståndarsidan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.