Klimatkrisen ställer nya krav

Krönika. När detta skrivs ska den Europeiska Transportarbetarefederationen, ETF, inleda sin kongress. Ett hundratal transportfack samlas i Berlin för att diskutera hur man ska förhålla sig till alla de svårigheter och kriser som Europas arbetare drabbats av under det senaste årtiondet. De återkommande finanskriserna har lett till skyhög arbetslöshet och EU:s åtstramningspolitik verkar mest göra ont värre.

Utvecklingen är djupt oroande och vi vet att det krävs verkliga krafttag för att utveckla gemensamma och solidariska metoder för att bryta den destruktiva utvecklingen.

Det kan te sig motsägelsefullt att den långsiktigt mest svårhanterliga av alla kriser, klimathotet, faktiskt kan erbjuda öppningar för att utveckla en mer rimlig politik i såväl EU som Sverige. Klimathotet är i grund och botten en global fråga som måste finna globala lösningar. Dessutom har problemen, i första hand, skapats i de rika länderna, men får sina svåraste konsekvenser i de fattiga.

Det åligger oss i den rika världen att utveckla klimatsmart teknik som minskar utsläppen hos oss, men också gör det möjligt för fattiga länder att utveckla välstånd utan ständigt växande utsläpp av klimatgaser.

Utmaningen är närmast ofattbar. Den innebär att det mesta av dagens produktion, och dagens transportsystem, måste förändras radikalt.

Det förändringskravet gör klimatfrågan till en facklig fråga av högsta rang. Vi i Transport vet att transportsystemen står för över 30 procent av de svenska utsläppen. För att ändra på den saken krävs mängder av investeringar i järnvägar och ny teknik, men också nya system för transportstyrning och logistik.

En klimatsmart transportnäring präglas av begrepp som samordning, långsiktighet och ansvar. Det är en ordning som står i skarp kontrast till den kaosartade och sönderdumpade åkerimarknad som vi sett utvecklas under de senaste 20 åren.

Klimatkrisen ställer nya krav och framtiden avgörs av vår förmåga att av bygga en fossilfri produktion och fossilfria transportlösningar.

I den processen försvinner mängder av jobb. Men samtidigt tillkommer massor av nya arbetsuppgifter när verksamheter, steg för steg, ställs om i mer långsiktigt hållbara banor.

I detta ligger också något hoppfullt och positivt: Att klimatfrågan gör det möjligt och nödvändigt att ta itu med det kortsiktiga och ohållbara marknadskaos som präglar så stora delar av västvärldens ekonomier.

Klimathotet ställer krav på ansvar där demokratiskt valda politiker på alla nivåer återtar makten över samhällsutvecklingen. I den processen måste också fackföreningar engagera sig och lyfta fram begrepp som ”hållbara jobb”, ”grön tillväxt” och ”trygghet i förändring”.

Insikten att klimatfrågan är så viktig att den kan bryta den förödande åtstramningspolitiken, växer nu i den europeiska fackföreningsrörelsen. I Transport har vi utvecklat ett brett studie- och informationsmaterial kring klimathotet och dess konsekvenser. Jag hoppas att du som medlem tar del av materialet (det finns på Transports hemsida) och diskuterar frågan med dina arbetskamrater. Med kunskap och vilja kan vi sedan påverka förändringen så att den blir så konstruktiv som det bara är möjligt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Johan Danielsson (S) i Europaparlamentet september 2024.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Snabbkoll om EU-valet 2024. Illustration: Mattias Käll

Så påverkar EU-valet dig och dina arbetsvillkor

Europaparlamentet. I juni går hela Europa till val. EU:s medborgare får då välja sitt parlament. Det som händer i Bryssel påverkar hur du har det på jobbet.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.