Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.
Close
Sveriges transporter kommer i hög grad att påverkas i den gröna omställningen mot fossilfritt.
Close

”På en död planet finns inga jobb”

Klimat. Tjänstemannafacket Vision har som första fackförbund infört klimatombud – ett nytt fackligt uppdrag på landets arbetsplatser. Det går ut på att minska en verksamhets klimatavtryck och påverka arbetsgivaren att värna om miljön och minska utsläppen.

Fackförbundet Vision organiserar drygt 200 000 medlemmar som arbetar inom bland annat kommuner och regioner. Den nya fackliga rollen som klimatombud infördes förra året. Bakgrunden är att medlemmarnas villkor på olika sätt påverkas eller kommer att påverkas av klimatomställningen.

Klimatombuden ska sprida kunskap om miljöfrågor och komma med förslag på åtgärder för att minska en verksamhets skadliga inverkan på miljön. På liknande sätt som skyddsombud jobbar med arbetsmiljön. Som i annan facklig verksamhet gäller det att tillsammans med kollegorna mejsla fram vad som behöver göras. Och sedan försöka förmå arbetsgivaren att genomföra förbättringarna.

Klimatombuden på Vision erbjuds utbildning och nätverk för att kunna driva frågorna, förklarar Vision på sin webb. Där finns också frågor, svar och tips för medlemmar som vill ta steget och engagera sig som ombud för miljön. Tanken är att klimatombuden ska ordna olika aktiviteter kring hållbarhet, stötta och få stöd av klubbstyrelsen, om det finns en på arbetsplatsen, och vara med som rådgivare vid förhandlingar med arbetsgivaren.

Inte fackligt engagerad innan

Mikael Bergqvist är detaljplanesamordnare på Trafikkontoret i Göteborg och lokalt klimatombud för Vision. Han hade inte varit fackligt engagerad tidigare och bytte fackförbund efter att han upptäckt representanter från Vision på en klimatmanifestation, Fridays for future 2019.

– Oj, det här är ett fack som engagerar sig i klimatfrågor, tänkte jag och tog kontakt med förbundet.

Sedan dröjde det ett tag för Vision att arbeta fram formerna för klimatombuden, som lanserades 2022. I dag finns 120 klimatombud efter att förbundet satsat på att ringa runt och anordna informationsmöten, uppger Mikael Bergqvist.

– Vi är många som aldrig varit engagerade i facket innan, men som har olika kopplingar till hållbarhet. Klimatombudens frågor har också starka kopplingar till arbetsmiljöfrågor, säger han.

Nu mobiliserar Vision för hållbara transporter. Förhandlingar pågår med arbetsgivare på olika håll och klimatombuden agerar bollplank, förklarar han.

– Medlemmarna har efterfrågat att om vi ska resa hållbart så ska våra arbetsgivare hjälpa oss. Inriktningen är att fler ska välja tåg än flyg. Men eftersom det tar längre tid att åka tåg så borde vi få kompensation för den längre restiden. Den tiden ska inte behöva styra hur vi förlägger vår semester.

Elcyklar på arbetsplatsen

Mikael Bergqvist berättar om klimatombud i Rättvik som lyckats få arbetsgivaren att satsa på elcyklar vid arbetsplatsen, under tre år.

– Fler och fler blir intresserade och undrar vilka frågor de kan driva. Det viktiga är ta fram de frågor som medlemmarna vill jobba med. Vad ser de på sina arbetsplatser som behöver åtgärdas?

Klimatombuden har dragit i gång digitala möten, klimatfika, dit de bjuder in forskare och diskuterar olika ämnen.

– Så att vi lär oss intresseförhandla om olika klimatfrågor, säger Mikael Bergqvist.

Kan klimatombud vara något för Transport att satsa på? Ett förbund där chaufförer och flygplatsarbetare ibland kan känna sig utpekade som ”miljöbovar”?

– Jag har inte jättekoll på Transports frågor, men jag kan föreställa mig att man vill ha tryggheten kvar i sitt yrke. Medlemmarna behöver diskutera vad en hållbar omställning kan innebära. Får de vara med i processen kan de säkert komma med jättebra lösningar.

– Vi är ju i en miljökris som kommer att påverka alla arbeten, inte minst transportyrkena, säger Mikael Bergqvist.

Gröna skyddsombud

Ulf Jarnefjord har en bakgrund i Transport och jobbar med klimatfrågor för Europafacket, Etuc.
Ulf Jarnefjord jobbar med miljöfrågor för Europafacket i Bryssel. Foto: Jan Lindkvist

Ulf Jarnefjord var tidigare regionalt skyddsombud i Göteborg, men också djupt engagerad i miljöfrågor inom LO och Internationella Transportarbetarefederationen (ITF).

Han håller med om att arbetarna måste få möjlighet att påverka omställningen.

– Blir de inte medskapare så riskerar vi att de blir fördröjare eller i värsta fall motståndare till den helt nödvändiga omställningen på arbetsplatserna.

Gröna skyddsombud är Ulf Jarnefjords benämning, eftersom han menar att rollen ska inrymma både klimat-, miljö-, rättvisetänk och sociala frågor. Inspiration hämtade han i England, där gröna skyddsombud funnits i över 20 år. På hans initiativ var ombuden på väg att införas i Transport för ett tiotal år sedan, berättar han.

Då hade ITF tagit fram en rapport om hur en mer hållbar transportsektor kan skapas, bland annat genom att undvika onödiga transporter. Transportarbetareförbundet gav också ut en bok, Transport och klimathotet.

– Tanken var att den skulle användas i studiecirklar med medlemmarna, säger Ulf Jarnefjord.

Men initiativet föll på grund av bristande intresse.

Hur kan Transport få fler medlemmar att engagera sig i miljöfrågorna?

– Det är svårt, men 2014 utbildade vi alla regionala skyddsombud om klimatfrågor. Tyvärr upplevde många att de redan har så många arbetsmiljöfrågor att jobba med att de inte hinner med miljön. Men nu ligger även tjänstemannafacken ST och Unionen i startgroparna för att införa klimatombud.

Inga jobb på död planet

Ulf Jarnefjord arbetar deltid på Europafacket i Bryssel. Han uppfattar tongångarna som positiva inom LO och berättar att IF Metall och Byggnads har utbildningar om klimatfrågor. Själv håller han kurser på LO-distriktet i Västsverige.

– Deltagarna blir eld och lågor, säger: Vi vill också bli gröna skyddsombud. Hur gör vi? Prata med era fackliga avdelningar, skriv motioner, råder jag dem. Framför allt yngre vill vara med och påverka. Men de äldre tänker också på sina barn och barnbarn. Om facket fångar upp dem kan de ta med sig de gröna frågorna och jobba med dem inom fackförbunden.

– Trots FN-förhandlingar i 30 år har utsläppen bara ökat. Men vi har inte 100 år kvar för att lösa detta utan bara några få. På en död planet finns inga jobb, säger Ulf Jarnefjord.

Utökad uppgift för skyddsombud

Lars Mikaelsson är förbundssekreterare i Transport. Han tycker att gröna skyddsombud ”på sikt” kan bli en utökad arbetsuppgift för skyddsombud.

– Det går snabbare att använda sig av en struktur som redan finns än att bygga upp en ny. Skyddsombuden jobbar ju redan i dag med gifter på jobbet och till exempel kemikalieutsläpp i tvätthallar på bensinstationer.

– Jag tror absolut att våra medlemmar vill bidra till en bättre värld. Men det gäller att inte gå för hårt fram. Klimatomställningen måste ske på ett socialt hållbart sätt annars kommer den att misslyckas. Vi hör lite för lite om det i den svenska debatten.

Vad menar du med socialt hållbar?

– Vi kan exempelvis ställa om så att alla bilar går på vätgas, men om folk inte har råd så blir det upplopp. För att omställningen ska lyckas behövs en kombination av åtgärder när det gäller skatter, bidrag och billigare teknik, säger Lars Mikaelsson, tidigare timmerbilsförare.

Själv använder han elcykel och tillbringar mycket av sin tid för arbetsresor på tåg.

Är gröna skyddsombud ett ”självmordsuppdrag” inom ett transportfack?

– Nej, men det är väldigt viktigt att arbetet sker på ett sätt så att vi får acceptans bland medlemmarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.