Klimatomställning i centrum
Åkeri. Omställningen från fossila till förnyelsebara bränslen gick som en röd tråd genom Elmia Vägtransportfokus.
Vi börjar med mannen som var näst sist att stå på Elmias digitala scen: Sven Hunhammar. Han är statens särskilda utredare för utfasning av fossila drivmedel. Så sent som i går gav han oss årtalet när de fossila drivmedlen ska vara utfasade ur Sverige: 2040. Det låter kanske långt bort. Men redan om nio år föreslår han att den sista nyproducerade fossildrivna bilen är såld i Sverige.
– Det är många ord om förbud, men det handlar också om att fasa in. Jag tror att det kommer att gå ganska snabbt för personbilar. Men vi ska också elektrifiera lätta och tunga lastbilar i den mån det går. Men jag tänker mig att de ligger lite efter, sa Hunhammar.
2040 ska alltså den sista droppen fossil diesel och bensin ha pumpats ur svenska tankar. Men även därefter kommer det att finnas fordon som kräver flytande energi.
Flera i branschen jobbar hårt för att öka sin produktion. Under torsdagsmorgonen berättade Preem i Sveriges vd, Magnus Heimburg, om företagets planer på att snabbt öka produktionen av drivmedlet HVO. Detta kan tankas rent i många dieselmotorer och är framställt av skogsråvara.
– Vi har redan gjort en större investering i Lysekil och räknar med att kunna producera en miljon kubikmeter förnyelsebart från 2024, sa han. Det är en fördubbling från i dag.
I framtiden finns inget enskilt drivmedel som kommer att fylla luckan oljan lämnar efter sig. Snarare kommer det att bli ett lapptäcke.
Företaget Energifabriken medverkade strax efter lunch. De tillverkar biodrivmedlet RME från raps. Företaget ägs av tre lantbrukarfamiljer. Energifabriken utvinner olja ur rapsen i en byggnad, och sedan pumpas oljan i en pipeline över till huset bredvid, där den förädlas till drivmedel.
– Det finns en debatt om food versus fuel (mat mot bränsle). Att det ska vara en konflikt om vad som ska odlas. Men utvecklingen i Sverige och Europa är att åkermarken minskar hela tiden. Energitillverkning är inte det som ligger bakom detta. Om vi vill säkra livsmedelsproduktionen ska vi hålla åkermarken i hävd, och det gör energitillverkning, sa Karin Varverud, hållbarhetschef och delägare på Energifabriken.
Att tillverka förnyelsebara drivmedel kommer aldrig att vara lika billigt som att pumpa upp olja ur marken. Skattefrihet möjliggör just nu tillverkningen. Men hur blir det i framtiden?
– Det viktigaste vi kan göra för att fasa ut fossila drivmedel är att stötta elektrifieringen i landet, säger Hunhammar, och fortsätter:
– Vi måste ha en laddinfrastruktur på plats som går att lita på längs vägen. Det är också viktigt eftersom eldrivna distributionsbilar och lastbilar kommer att vara betydligt vanligare om fem år.