Klubb Connect kör i gång
Connect Bus Norrköping. De har gedigen erfarenhet både av arbete som yrkesförare och inom facket. Nu har färdtjänstchaufförer i Östergötland bildat en arbetsplatsklubb – och det händer inte varje dag.
Restaurang Hugo vid centralstationen i Norrköping en kväll i slutet av februari: Chaufförer från Connect Bus har möte. Med från Transports avdelning 4 Östergötland är också ordförande Joakim Carlsson och regionala skyddsombudet Anders Broman.
På dagordningen: Verksamhet i klubben, rapporter, val av styrelse – tal om uppsökeri, årsmöte, försäkringar och utbildningar och aktiviteter för medlemmar. Uppsökeri och grillande, regionens trafikplanering. Brevlåda för klubben och eget litet rum?
På arbetsplatsen i Norrköping är anslagstavlan ”Facket informerar” redan uppe.
– När vi är på plats ger det sig själv, det kommer att locka fler, säger en av förarna som är med kvällen när klubben bildas ”på riktigt”.
Det är stort.
– Och det är första gången under mina fem år som ordförande det bildas en ny klubb, säger Joakim från avdelningen.
Men det har varit på gång i stort sett sedan Connect-starten förra året, och man har haft en rad möten och sittningar för att komma i gång.
I dag arbetar ett fyrtiotal förare heltid för företaget här i Norrköping, men Connect Bus har trafikavtal för serviceresor med en rad städer i landet. Bland annat i Örebro och Göteborg där nybildade klubben i avdelning 4 har systerklubbar.
Liksom hos det stora nordiska bussbolaget finns de gamla åkeriernas namn kvar i klubbnamnen; Sandarne respektiva Söne.
Norrköpingsklubbens medlemmar uppfattar att arbetsgivaren ser positivt på facket. Att det finns fördelar för båda parter i dialogen, utan att det handlar om att lösa arbetsgivarens problem.
Flera av dem som nu ingår i styrelsen har tidigare arbetat tillsammans. De diskuterar erfarenheter – och svårigheter. ”Effektiviseringar” inom den samhällsbetalda trafiken, strukturer som skruvats för att bli tajtare. Halverade lasttider, körtider som är orealistiska i vinterväglag eller planerade utifrån vattenvägen över Bråviken; ”Östgötatrafiken får inte planera efter färjorna, det går inte.”
– Gamla rävar reder ofta ut det, men jag tänker på dem som just börjat köra. Det är få som vill vara kvar med våra villkor, säger Åke Arén, nyvald klubbordförande.
– Enkäten har visat hur det ser ut, de ansvariga i regionen kan inte slingra sig.
Den enkät om stress och körtider som Transports Östgötaavdelning gjort visar tydligt hur pressad många färdtjänstförare upplever sin arbetssituation. Men de som själva kör är inte förvånade över resultatet.
Det positiva är att arbetet efter undersökningen, som gjordes i höstas, visar att facket gör skillnad tycker de i nybildade klubben. Det är också en väg till att bli fler medlemmar.