Till vänster: Nu kör vi. Stående Mikael Sandberg, Rasmus Öström och Åke Arén (ordförande), sittande Jonny Eriksson och Ghassan Tomas. Bo Linell, som just valts till sekreterare, saknas på bilden. Till höger: Rasmus Öström på väg till första mötet med klubben, här med sonen Elliot. Foto: Lilly Hallberg
Close
Bilden till vänster: Nu kör vi. Stående Mikael Sandberg, Rasmus Öström och Åke Arén (ordförande), sittande Jonny Eriksson och Ghassan Tomas. Bo Linell, som just valts till sekreterare, saknas på bilden. Bilden till höger: Rasmus Öström på väg till första mötet med klubben, här med sonen Elliot.
Close
Månadens klubb

Klubb Connect kör i gång

Connect Bus Norrköping. De har gedigen erfarenhet både av arbete som yrkesförare och inom facket. Nu har färdtjänstchaufförer i Östergötland bildat en arbetsplatsklubb – och det händer inte varje dag.

Restaurang Hugo vid centralstationen i Norrköping en kväll i slutet av februari: Chaufförer från Connect Bus har möte. Med från Transports avdelning 4 Östergötland är också ordförande Joakim Carlsson och regionala skyddsombudet Anders Broman.

På dagordningen: Verksamhet i klubben, rapporter, val av styrelse – tal om uppsökeri, årsmöte, försäkringar och utbildningar och aktiviteter för medlemmar. Uppsökeri och grillande, regionens trafikplanering. Brevlåda för klubben och eget litet rum?

På arbetsplatsen i Norrköping är anslagstavlan ”Facket informerar” redan uppe.

– När vi är på plats ger det sig själv, det kommer att locka fler, säger en av förarna som är med kvällen när klubben bildas ”på riktigt”.

Det är stort.

– Och det är första gången under mina fem år som ordförande det bildas en ny klubb, säger Joakim från avdelningen.

Men det har varit på gång i stort sett sedan Connect-starten förra året, och man har haft en rad möten och sittningar för att komma i gång.

I dag arbetar ett fyrtiotal förare heltid för företaget här i Norrköping, men Connect Bus har trafikavtal för serviceresor med en rad städer i landet. Bland annat i Örebro och Göteborg där nybildade klubben i avdelning 4 har systerklubbar.

Liksom hos det stora nordiska bussbolaget finns de gamla åkeriernas namn kvar i klubbnamnen; Sandarne respektiva Söne.

Norrköpingsklubbens medlemmar uppfattar att arbetsgivaren ser positivt på facket. Att det finns fördelar för båda parter i dialogen, utan att det handlar om att lösa arbetsgivarens problem.

Flera av dem som nu ingår i styrelsen har tidigare arbetat tillsammans. De diskuterar erfarenheter – och svårigheter. ”Effektiviseringar” inom den samhällsbetalda trafiken, strukturer som skruvats för att bli tajtare. Halverade lasttider, körtider som är orealistiska i vinterväglag eller planerade utifrån vattenvägen över Bråviken; ”Östgötatrafiken får inte planera efter färjorna, det går inte.”

– Gamla rävar reder ofta ut det, men jag tänker på dem som just börjat köra. Det är få som vill vara kvar med våra villkor, säger Åke Arén, nyvald klubbordförande.

– Enkäten har visat hur det ser ut, de ansvariga i regionen kan inte slingra sig.

Den enkät om stress och körtider som Transports Östgötaavdelning gjort visar tydligt hur pressad många färdtjänstförare upplever sin arbetssituation. Men de som själva kör är inte förvånade över resultatet.

Det positiva är att arbetet efter undersökningen, som gjordes i höstas, visar att facket gör skillnad tycker de i nybildade klubben. Det är också en väg till att bli fler medlemmar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Klubbordförande Stellan Malmroos och Alexander Malmqvist, avdelningsordförande, utanför Frigoscandias terminal i Helsingborg. Foto: Lilly Hallberg

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."