Månadens klubb

Klubb Örat får folk att lyssna

Fackklubb. Facket är till för alla – även döva eller personer med hörselnedsättning. På kongressen föddes idén om anpassning av språk och kommunikation. I dag finns nybildade Klubb Örat i Örebro, unik inte bara inom Transport utan hela LO-familjen.

– Andra ska veta att vi finns. Det blir fler och fler teckenspråkiga yrkeschaufförer, till exempel. En del tvekar nog att kontakta facket om svårigheter av kommunikationsskäl, säger Johan Finell i klubben.

– Men det är också viktigt för vår skull, för arbetet vi just kommit i gång med.

Johan Finell, som själv kör för DHL Freight i Örebro, var med som ombud på Transportkongressen i augusti. Då reagerade han på att flera motioner tog upp frågor om just språk och hur förbundets kanaler ska bli mer lättillgängliga, också för alla med annat förstaspråk än svenska.

– Svenskan kan vara komplicerad ibland, och jag kollade språkalternativen på hemsidan. En tanke dök upp, att kämpa för anpassning också till teckenspråk, säger Johan.

På kongressen talade Johan med Magnus Eri­ksson, miljöarbetare som sitter i Örebroavdelningens styrelse, och framförde synpunkter som Johan också diskuterade med Thawat Borghagen på telefon. Och de fick gehör från hela avdelning 9.

– Vi är först i Sverige också med att satsa på hörselskadade på det här viset. Och vi ser fram mot fortsättningen 2023, kanske också komma ut på andra håll i landet med info. Både Johan och Thawat kan tolka.

När Klubb Örat den 15 december hade sitt första möte, i Örebroavdelningens lokaler, kom åtta personer. ”Ett mycket bra möte och väldigt kul” enligt Magnus Eriksson:

– Det var jag och två till fullt hörande med, vi testade också olika hjälpmedel. Jag blev grymt imponerad av hur bra det fungerade, särskilt med portabel hörslinga, när jag satt en våning upp. Det kom också två personer från HRF och visade, och vi kom där och då överens om ett utökat samarbete mellan Transport och deras Örebroavdelning.

Transportarbetaren gör intervjun med Johan Finell och Thawat Borghagen digitalt, i Teams. Det uppstår direkt kommunikationsproblem. Inget hörs. Felet ligger hos tidningens datorinställning. Johan och Thawat tecknar åt varandra, gissningsvis förslag på problemlösningar. 

Med mobil fungerar det sedan bra.

Både Johan och Thawat har teckenspråk som förstaspråk, men använder svenska när de behöver med kollegor och kunder.

De har också möjlighet att använda telefontolk via appen Bildtelefoni.

Thawat Borghagen har hörapparat. Johan Finell, som föddes döv, har i dag implantat. De har under tidigare en period varit kollegor på samma företag, som distributionschaufförer.

– Fördomar mot hörselskadade? Ja, det finns fortfarande fördomar. Och folk som inte orkar lyssna när man talar för att de tror att det inte går att förstå, säger Thawat.

Men mycket har också förändrats, blivit bättre. Och båda tycker att det är häftigt att ha initierat en helt ny slags fackklubb.

– Vi är stolta och hedrade för chansen att vara med att förändra saker och ting. Samtidigt kan det vara en fördel om det blir med små steg, så att det byggs upp grundligt. Också för att avdelningen, som stöttar oss, ska ha tid och möjlighet till det, säger Johan.

I år planerar Örat att ha klubbmöten minst en gång per kvartal. Och det är bara början.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Transportarbetarens logga

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Arbets-liv
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.