Klubben med arbetarna som fick mest i löneökning
Flyg. I årets avtalsrörelse fick flygtankarna den högsta löneökningen i hela LO-kollektivet. Klubben på Stockholm Fuelling Services vill inte röra det som fungerar bra.
Stockholm Fuelling Services har sina lokaler alldeles nära grindarna till Arlandas område.
Erik Hjertberg är ordförande för Transports klubb där och jobbar som flygtankningsförman och ska snart hoppa in för sin kollega vid lunchen. På skärmarna ser vi vilka beställningar som ligger på tur och hur mycket soppa som flygtankarna ska trycka in i flygplanen.
– Jag jobbar mest dagtid eftersom jag har barn som inte ska vara hemma så länge själva, säger han.
– Så långt det går så får alla lägga sitt eget schema med arbete ungefär varannan helg här och jag tycker att det fungerar bra. Alla får nästan alltid jobba de tider som de vill, säger han.
Flygtankarna hjälper uppåt 300 flygplan om dagen. Inte fullt lika många som innan pandemin. Då kunde de tanka uppåt 400.
– Många av våra jobb räddades under pandemin. Alla här blev korttidspermitterade. Vi hade knappt någonting att göra alls. Bara några flyg i upphandlad trafik och de flyg som gick tomma för att behålla sina slottider.
Flygtankarnas avtal är litet. Tidigare var det en del av ett annat avtal, och nu finns det vissa på arbetsgivarsidan som vill baka in det i ett annat igen.
– Vi vill ha ett eget avtal. Man ska inte röra det som fungerar bra.
Klubben har flera skyddsombud på arbetsplatsen. En av dem är Lars Klingsell. Han slår sig ner en stund för en paus mellan tankningarna.
– Jag tycker att allt flyter på bra här och arbetsmiljön är ganska bra. Förr kunde det bli lite halt där ute och det fanns risk för halka. men de har satt räfflad betong nu, säger han.
Erik Hjertberg ska ta över efter sin kollega och börja fördela arbetsuppgifter för tankningsmännen under lunchen.
Men så fryser allting på datorerna. Han ringer tillbaka kollegan ”Bokis”, som böjar tar skärmdumpar på dagens planer och ringer till datasystemets kundtjänst i England. Det är kö dit.
– När det inte fungerar här fungerar det ingenstans, säger han.
Lunchen blir framskjuten och Erik och ”Bokis” får styra om och göra de automatiska momenten manuellt. Flygtankningsmännen som är ute på plattan använder tablets (surfplattor). Inte heller de fungerar som de ska och jobbet styrs om till klassiskt papper och penna
Det blir lite för mycket att göra och Transportarbetarens besök på airside skjuts upp till nästa gång.