Oxelösunds hamnklubb
Close
Lars Eriksson, före detta ordförande, Andreas Eriksson, styrelseledamot och försäkringsinformatör, Maria Eriksson, styrelseledamot, Roger Dahlström, förhandlingsombud och sekreterare, och Johan Sundberg, ordförande. Fyra styrelseledamöter saknas på bilden.
Close
Månadens klubb

Klubben som varit med sedan 1897

Oxelösunds hamn. Senaste fackliga striden – och segern – i Oxelösunds hamn handlade om komptids-banken. Förut la arbetsgivaren ut kompledighet när det passade produktionen. Nu väljer hamnarbetarna om de vill ta semester eller komp när de har beviljats ledighet.

– Vi hade alla med oss och det var vår styrka i förhandlingarna, säger Johan Sundberg, ordförande i fackklubben.

Just Oxelösunds hamn är historisk mark för Transport. Klubben startade samma år som förbundet, strax efter den i Norrköpings hamn.

Därför har veteranen Lars Eriksson kallats in. Han är före detta klubbordförande och har hunnit skriva två tjocka luntor med facklig historia sedan han gick i pension 2001.

– Från början var det förbjudet att mötas på hamnens område så organiseringen startade på Femöreplan ute i samhället, berättar han.

De senaste åren har klubben förhandlat fram en lokal bilaga till kollektivavtalet. Mycket jobb, men enklare i vardagen nu när de lokala parterna är överens om grunderna när det gäller scheman och lönetillägg.

– Det enda vi inte är överens om än är den fackliga tiden… som de vill dra ner på, säger Roger Dahlström, förhandlingsombud och sekreterare.

En annan fråga som klubben driver handlar om att den som är sjuk eller ledig alltid bör ersättas.

– Men det är nya tider. Arbetsgivaren skulle helst bara ha en handfull anställda och ta in resten på timme, säger Johan Sundberg. Och samtidigt märks det på sjukskrivningarna att fler får mer att göra.

– Det är något nytt, aldrig tidigare har vi sett kollektivare gå in i väggen. säger Roger Dahlström.

De konstaterar att arbetsgivarens förhandlare är mer utbildade än tidigare. De fackliga måste helt enkelt vara mycket pålästa.

– Engagemanget är ändå ganska lågt i hamnen, men vi försöker vara ute och prata och svara på frågor, berättar Roger Dahlström.

Ordförande Johan Sundberg tycker inte att det är konstigt att medlemmarna inte intresserar sig så länge det inte är stora konflikter med arbetsgivaren.

Varför är ni själva fackligt engagerade?

Svaren varierar förstås i en klubbstyrelse: Någon upptäckte att det är roligt att påverka. Det ligger i generna. Det är en fråga om rättigheter. Och människosyn. Jag tycker inte om orättvisor. Själv skyller jag på farsan.

Maria Eriksson är ganska ny i styrelsegänget.

– Jag tycker om att ha lite koll och söka ny kunskap, säger hon. Och samtidigt kände jag att vi skulle bli starkare om fler ställde upp och delade på jobbet.

Läs om fler Transportklubbar här:

DSV Solutions i Borås

Securitasklubben i Närke

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Transportsektionens ordförande Jörgen Wärja visar oss runt på hamnområdet. Här vid hamnbolagets nya byggnad. Foto: John Antonsson

I Trelleborg fick hamnarbetarna sin ”drömkåk” vid havet

Hamn. Fikarum tio meter från havet, ett större gym och snart också en badbrygga. Hamnarbetarna i Trelleborg fick nästan allt de önskade när bolaget flyttade till en ny byggnad.

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Davids krönika. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Kultur
Sällskapsspel: Ticket to ride

Sällskapsspel för sommarnätter

Speltips. Sommar. Då är många av oss lediga. Här är tips på fem roliga spel att spela på semesterns slöa dagar och kvällar.

Arbete & fritid
Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.