Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson
Close
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare.
Close
Arbetsmiljö

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Flygtankarna som jobbar för Stockholm Fuelling Services vid Arlanda har ett gym på övervåningen. Där finns möjlighet att träna och bada bastu. Om arbetet tillåter det och det är lugnt så går det att träna på arbetstid.

– En tjej som jobbade tidigare här var pådrivande om att vi skulle få nya och fina grejer. Vi kan smita upp och träna om arbetet tillåter, berättar Erik Hjertberg, flygtankare på Arlanda och Transports klubbordförande där.

Cirkeldiagram friskvård
Grafik: Christina Ahlund

Flygtankarna på Arlanda tillhör dock en liten minoritet av de medlemmar som svarat på tidningens enkät. Den skickades ut i Transportarbetarens nyhetsbrev. Av de 2 111 som svarade var det bara 5,5 procent som fick träna på betald arbetstid. Betydligt fler, 58,3 procent, har däremot möjlighet att få ett friskvårdsbidrag.

Inget friskvårdsbidrag

En som varken får friskvårdsbidrag är arrestantvakten Katrin. Hon tillhör de 34 procent som inte får något friskvårdsbidrag från arbetsgivaren.

Tidigare fanns möjlighet att i mån av tid träna på gymmet som finns i huset. Men på grund av säkerhetsläget är det inte längre tillåtet.

– I den bästa av världar skulle vi få nyttja gymmet på arbetsplatsen. Men det går inte. Vi jobbar 12-timmars arbetspass så det finns lite tid att röra sig med om man ska ta sig till ett annat gym, säger Katrin.

Katrin skulle gärna träna på arbetstid, särskilt eftersom jobbet kräver att hon och kollegorna håller sig i god form.

– Vi kan hamna i våldsamma konfrontationer med personer som är påverkade av olika substanser. Jag har haft ganska tur att vi varit många på plats då det har krävts.

Jobbet är ofta stillasittande och Katrin behöver träna för att hålla ryggen bra.

– Om jag sitter för länge och inte har haft möjlighet att träna kraschar jag. Friskvårdsbidraget skulle man gärna vilja ha, och jag förstår inte riktigt varför vi inte får det, säger hon.

Då Katrin inte får friskvårdsbidrag tillhör hon en minoritet av de 435 bevakningsanställda som svarat på vår enkät. 73 procent får det, 19 procent får det inte och 7 procent vet inte om de får det.

Träna på arbetstid

Av de som svarat är det strax över 4 procent av de bevakningsanställda som får träna på betald arbetstid och det förvånar Martin Miljeteig, arbetsmiljöombudsman på Transport.

– Jag trodde att fler inom bevakning skulle få träna på arbetstid. Jag vet att det finns flera företag som har det inlagt i schemat. Men jag önskar så klart att fler medlemmar får möjlighet att träna under arbetstid eller i direkt anslutning. Däremot vänder jag mig mot projekt som går ut på att hela arbetsgruppen ska ut och springa tillsammans eller hårdträna på andra sätt, jag har sett exempel då det har lett till regelrätt mobbning. Träningen ska vara frivillig och utgå från den enskildes önskemål, säger Martin Miljeteig.

En klar majoritet av de som svarat på enkäten får friskvårdsbidrag, det anser Martin Miljeteig är något positiv.

– Jag tycker att friskvårdstimme och friskvårdsbidrag kan vara en del av det förebyggande arbetsmiljöarbetet och det är en bra personalpolitik att tillhandahålla det.

Personalvård

Nathalie Hedenström på OKQ8 i Fagersta. Foto: Privat
Nathalie Hedenström på OKQ8 i Fagersta. Foto: Privat

Nathalie Hedenström jobbar på OKQ8 i Fagersta och inte heller hon får något friskvårdsbidrag eller möjlighet att träna på arbetstid.

– Vi har ett jobb som är påfrestande för kroppen och personligen mår jag mycket bättre i ryggen och hjärnan om jag kommer i väg och tränar några gånger i veckan.

– Om det finns friskvårdsbidrag visar man att man är mån om sin personal. Vill man ha bra personal som kommer tillbaka till jobbet pigga är det bra att vi kan träna och stärka kroppen. Det är också bra för att undvika arbetsskador för oss som ibland måste göra tunga lyft.

Tycker du att facket ska göra mer?

– Ja, det tycker jag faktiskt. Jag vet inte om de ska ha det som krav men de borde jobba för att fler ska få ett friskvårdsbidrag.

Frågan går tillbaka till Martin Miljeteig på Transport. Han tycker att det är bra om den enskilde först går till arbetsgivaren och frågar, annars finns ett annat alternativ:

– Man kan också gå till sitt lokala förhandlingsombud eller sin lokala avdelning och be dem att påkalla förhandling. Då kan vi använda oss av goda argument och försöka övertyga arbetsgivaren om att friskvårdsbidrag kan vara en del i det förebyggande arbetsmiljöarbetet, säger han.

Friskare personal bästa investeringen i längden

Skandias hälsoekonom Jenny Wiender. Foto: Skandia
Skandias hälsoekonom Jenny Wiender. Foto: Skandia

Hälsa. I en rapport från Skandia toppar transportarbetare listan med Sveriges sjukaste jobb. – Att ha fokus på friskvård är ett signalvärde om att här tar vi hand om vår personal, säger Jenny Wiener, hälsoekonom på Skandia.

Jenny Wiener har gått igenom sjukskrivningsstatistiken från Försäkringskassan och skrivit rapporten Sveriges sjukaste yrke. I den går det att läsa att kvinnor är sjukskrivna dubbelt så mycket som män.

I toppen av sjukaste jobben för män och kvinnor finns gruppen återvinningsarbetare, tidningsdistributörer och övriga servicearbetare samt gruppen transport- och maskinförare.

Psykisk ohälsa

– Men om vi sedan bryter ut psykisk ohälsa så ligger transport på plats elva. Om man ska dra en slutsats är det att grupperna är betydligt friskare psykiskt än tjänstemän med högre utbildning. Vi ser till och med en liten minskning i sjukskrivning för psykisk ohälsa i gruppen transport. Utmaningarna verkar främst ligga inom den fysiska hälsan, säger Jenny Wiener.

Skandia erbjuder sjukförsäkringar med förebyggande stöd och rehab och jobbar mycket mot företag som anställer tjänstemän.

– Skandia menar att det behövs ett kunskapslyft om psykisk ohälsa. Ökat fokus på ergonomi och hur friskvårdsaktivitet kan stärka kroppen kan främja en bättre hälsa inom transportyrkena, säger Wiener.

Se varningstecken

Hon anser att det är är viktigt att ha friskfaktorer på plats och ett chefskap där man ser de anställda, vid sidan av god ergonomi. Det är också centralt att se varningstecknen i tid och ta itu med problemen istället för att köra på, vilket kan befästa problematiken och leda till kroniska besvär.

Hur vanligt är det att de företag du jobbar med har friskvårdsbidrag?

– Nästan alla av de vi jobbar med har det. Det ses som en hygienfaktor och medarbetare förväntar sig att det finns, det är en av flera viktiga förmåner som också underlättar rekrytering. Arbetstagare inom transportbranschen behöver hålla både fysiskt och psykiskt hela yrkeslivet. Att ha ett friskvårdsbidrag är en av flera signaler att här tar vi hand om vår personal.

Samhällsförlust

Skandia har räknat på den samhällsekonomiska kostnaden för sjukskrivningar från dag 15, eftersom det är vad som syns i Försäkringskassans statistik. Samhällsförlusten för kvinnors sjukskrivningar för återvinningsarbetare, tidningsdistributörer och övriga servicearbetare landar på 43 500 kronor per år – för män är siffran 22 400 kronor.

– För arbetsgivaren kostar också de första 14 dagarna, de ska betala sjuklön och kanske ta in en ersättare som ska läras upp. Blir en person långtidssjukskriven tillkommer också kostnader för rehab. Att satsa på förebyggande hälsoarbete är en lönsam affär för individ, företag och samhälle.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mia:
    1 november, 2024

    Tycker den kunde varit högre. Vi har 1700 per år.
    Lite det som gör att jag drar mig för det

  2. Omer Abrahamsson:
    1 november, 2024

    Jag var sjuk flera gånger och jag kunde inte stanna hemma P.g.a min chef och brist på chaufförer och ni pratar om Friskvårdsbidrag?

    Verkligheten är något annat. Rättigheterna är först .

  3. Carl:
    31 oktober, 2024

    Finns det möjlighet att träna på arbetet tycker jag absolut det ska göras plats för träningstid, dock ej om arbetaren måste ta sig till en annan lokal utanför arbetsplatsen, då inskränker det på arbetsuppgiften och man kan inte vara på plats om det skulle behövas. Samtidigt känner jag många som tränar både innan och efter jobbet. Friskvårdsbidrag ska alla ha! Det är bara snålt och dumt av arbetsgivare att inte ge sina anställda detta.

    Tror tyvärr att många hellre har stor omsättning på personalen och accepterar detta och tror man tjänar på det. Alla vill ha en arbetsgivare som bryr sig...

  4. Ninni Lindholm:
    31 oktober, 2024

    Helt rätt att man ska ha friskvård. Även inom Samhall har man inget .Vi inom Samhall är inte av betydelse för företaget utan det är bara pengar och resultat som gäller. Det finns otroligt många som mår både psykiskt och fysiskt dåligt pga att Samhall inte har friskvård. Dom drar även ner på lönenivåer och tillägg. Egen erfarenhet.

  5. Jenny:
    31 oktober, 2024

    Vi har 1000 spänn och de räcker då inte långt. Tycker det är pinsamt lågt , speciellt när vi har ett yrke där man kan behöva agera med kroppen (bevakning)

    Ett gymkort där jag jobbar är minst 3000 spänn.
    Massage/kiropraktor 500 spänn.
    Andra kollegor under annat avtal har 3500 kr..

  6. FB:
    31 oktober, 2024

    Jag tycker att många inte mår bra varken fysiskt eller psykisk. Tyvärr

Lästips:

Kollegorna lyser upp flygvärden Danijel Kovacic arbetsdagar. ”Vi är glada, sociala och utåtriktade, även om vi fått stiga upp 03.00. Annars skulle det vara svårt att ha det här jobbet.” Foto: Justina Öster

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Skallig man med vit t-shirt lyfter tyngder på ett gym.

Alexander krossade knäna under en truck

Åkeri. Svetten bryter fram på lastbilsföraren Alexander Eriksson i gymsalen. I juni krossade han bägge knäna under en truck som kom i rullning på flaket. – Varje gång jag är här ångrar jag att jag försökte stoppa den där jävla trucken!

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.