Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag
Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.
Flygtankarna som jobbar för Stockholm Fuelling Services vid Arlanda har ett gym på övervåningen. Där finns möjlighet att träna och bada bastu. Om arbetet tillåter det och det är lugnt så går det att träna på arbetstid.
– En tjej som jobbade tidigare här var pådrivande om att vi skulle få nya och fina grejer. Vi kan smita upp och träna om arbetet tillåter, berättar Erik Hjertberg, flygtankare på Arlanda och Transports klubbordförande där.
Flygtankarna på Arlanda tillhör dock en liten minoritet av de medlemmar som svarat på tidningens enkät. Den skickades ut i Transportarbetarens nyhetsbrev. Av de 2 111 som svarade var det bara 5,5 procent som fick träna på betald arbetstid. Betydligt fler, 58,3 procent, har däremot möjlighet att få ett friskvårdsbidrag.
Inget friskvårdsbidrag
En som varken får friskvårdsbidrag är arrestantvakten Katrin. Hon tillhör de 34 procent som inte får något friskvårdsbidrag från arbetsgivaren.
Tidigare fanns möjlighet att i mån av tid träna på gymmet som finns i huset. Men på grund av säkerhetsläget är det inte längre tillåtet.
– I den bästa av världar skulle vi få nyttja gymmet på arbetsplatsen. Men det går inte. Vi jobbar 12-timmars arbetspass så det finns lite tid att röra sig med om man ska ta sig till ett annat gym, säger Katrin.
Katrin skulle gärna träna på arbetstid, särskilt eftersom jobbet kräver att hon och kollegorna håller sig i god form.
– Vi kan hamna i våldsamma konfrontationer med personer som är påverkade av olika substanser. Jag har haft ganska tur att vi varit många på plats då det har krävts.
Jobbet är ofta stillasittande och Katrin behöver träna för att hålla ryggen bra.
– Om jag sitter för länge och inte har haft möjlighet att träna kraschar jag. Friskvårdsbidraget skulle man gärna vilja ha, och jag förstår inte riktigt varför vi inte får det, säger hon.
Då Katrin inte får friskvårdsbidrag tillhör hon en minoritet av de 435 bevakningsanställda som svarat på vår enkät. 73 procent får det, 19 procent får det inte och 7 procent vet inte om de får det.
Träna på arbetstid
Av de som svarat är det strax över 4 procent av de bevakningsanställda som får träna på betald arbetstid och det förvånar Martin Miljeteig, arbetsmiljöombudsman på Transport.
– Jag trodde att fler inom bevakning skulle få träna på arbetstid. Jag vet att det finns flera företag som har det inlagt i schemat. Men jag önskar så klart att fler medlemmar får möjlighet att träna under arbetstid eller i direkt anslutning. Däremot vänder jag mig mot projekt som går ut på att hela arbetsgruppen ska ut och springa tillsammans eller hårdträna på andra sätt, jag har sett exempel då det har lett till regelrätt mobbning. Träningen ska vara frivillig och utgå från den enskildes önskemål, säger Martin Miljeteig.
En klar majoritet av de som svarat på enkäten får friskvårdsbidrag, det anser Martin Miljeteig är något positiv.
– Jag tycker att friskvårdstimme och friskvårdsbidrag kan vara en del av det förebyggande arbetsmiljöarbetet och det är en bra personalpolitik att tillhandahålla det.
Personalvård
Nathalie Hedenström jobbar på OKQ8 i Fagersta och inte heller hon får något friskvårdsbidrag eller möjlighet att träna på arbetstid.
– Vi har ett jobb som är påfrestande för kroppen och personligen mår jag mycket bättre i ryggen och hjärnan om jag kommer i väg och tränar några gånger i veckan.
– Om det finns friskvårdsbidrag visar man att man är mån om sin personal. Vill man ha bra personal som kommer tillbaka till jobbet pigga är det bra att vi kan träna och stärka kroppen. Det är också bra för att undvika arbetsskador för oss som ibland måste göra tunga lyft.
Tycker du att facket ska göra mer?
– Ja, det tycker jag faktiskt. Jag vet inte om de ska ha det som krav men de borde jobba för att fler ska få ett friskvårdsbidrag.
Frågan går tillbaka till Martin Miljeteig på Transport. Han tycker att det är bra om den enskilde först går till arbetsgivaren och frågar, annars finns ett annat alternativ:
– Man kan också gå till sitt lokala förhandlingsombud eller sin lokala avdelning och be dem att påkalla förhandling. Då kan vi använda oss av goda argument och försöka övertyga arbetsgivaren om att friskvårdsbidrag kan vara en del i det förebyggande arbetsmiljöarbetet, säger han.