Knäskadade Leif får sparken
Knäskadade Leif Lindqvist fick sparken efter nio år på samma åkeri. Orsak: Han hade kört in med sin bil på området där han jobbar – för plötsligt gällde inte tillståndet han hade fått. – Jag tror ingenting om framtiden. Det verkar rätt så kört för mig, säger Leif Lindqvist som snart fyller 61.
– Vi får se om Diskrimineringsombudsmannen kan göra något åt saken, sa han när Transportarbetaren berättade hans hisotora i början av augusti. Det handlar ju egentligen inte om min arbetsgivare, utan om en tredje part som inte släpper in mig på arbetsplatsen.
Leif Lindqvists historia är lite krånglig:
Han är anställd på Esperssons åkeri. Åkeriet har två stora kunder, den ena är Skånemejerier. Leif Lindqvist har under åren jobbat för mejeriet, inne på mejeriets område.
– Jag har mest kört trailer om nätterna, berättar han. Jag har jobbat i en terminaltruck, och kan gå ut ur den när jag ska höja och sänka trailern, veva ner stödbenen eller koppla slangar till luften. Men jag kan inte gå några långa sträckor.
Mejeriet har nu stängt av honom från arbetsplatsen. Detta för att han flera gånger har brutit mot de nya ordningsregler som förbjuder privatbilar på området.
Och då blev åkeriet tvunget att säga upp honom. Det finns inga andra uppgifter som han kan göra. Uppsägningstiden är fem månader. Sedan är det arbetsförmedlingen som gäller – om inte Skånemejerier ändrar sig om avstängningen.
– Vi fick i alla fall in en skrivning om att han får komma tillbaka i så fall, säger Linda Svensson, Transports ombudsman som har förhandlat med åkeriet.
– Fallet är helt obegripligt, säger hon. Skånemejerier tycker inte att det spelar någon roll att en människa är handikappad. Att han från den tidigare platschefen har fått specialtillstånd att köra in på området just för att han är handikappad … För oss är det ett problem att mejeriet inte är hans arbetsgivare – att vi måste förhandla med åkeriet.
På Esperssons åkeri svarar driftschefen Conny Espersson på Transportarbetarens frågor.
– Det är aldrig roligt att säga upp någon, men vi sitter själva i kläm. Vi har inga andra uppgifter till Leif än de han har skött … och på mejeriet är han inte välkommen att fortsätta med dem.
Själv konstaterar Leif Lindqvist att han borde ha tagit tag i frågan första gången han fick höra talas om de nya reglerna om att inga privatbilar skulle släppas in på området. Men han lutade sig mot att den tidigare chefen hade gett honom specialtillstånd att köra in.
– Ordningsregler förändras med tiden, säger Göran Tell på Skånemejerier, logistiker och den som har stängt av Leif Lindqvist från arbetsplatsen.
– Vi har för trångt numera för att anställda ska få ta med sina bilar in på området.
Han, som för övrigt är ordförande i tjänstemannafacket Unionen på arbetsplatsen, fortsätter:
– Leif fortsatte att köra in på området, och först i efterhand har jag fått se läkarintyg på att han har svårt att gå. Om han hade velat ha kvar sitt jobb skulle han väl ha visat dem tidigare?
Kan du och Skånemejerier tänka om nu när du har fått se papper?
– Inte i nuläget. Men världen förändras ju hela tiden, och jag kan inget säga om framtiden.
Efter den första diskussionen mellan Transport och Skånemejerier infördes en handikapp-plats på personalparkeringen. Mejeriet lät sätta upp en skylt på en plats nära grindarna.
– Så nu skulle jag kunna parkera där och göra mitt jobb, konstaterar Leif Lindqvist. Om mejeriet inte hade stängt av mig.