Köldgräns krävs för säkra resor anser Transport.
Close
Transport anser att minus 30 graderC bör utgöra en undre köldgräns då färdtjänst- och skolskjutsfordon ska ställas.
Close

”Köldgräns krävs för säkra resor”

Serviceresor. Ställ färdtjänst- och skolskjutsfordon vid minus 30 grader, manar facket. Debatten drog i gång i Norrbotten när ett taxibolag stoppade en skolskjuts vid en köldknäpp. Hos Luleå och Älvsby taxi går åsikterna lite isär om en bestämd köldgräns.

– Om bussar och tåg stoppas och folk ställer sina bilar. Ska du då skicka ut färdtjänst- och skolbussförare i 30–50 graders kyla, undrar regionala skyddsombudet Robert Savela på Transports avdelning 26 i Luleå.

Avdelningen svar är nej. Savela har inlett en dialog med upphandlaren, Länstrafiken, och vill gärna se en handlingsplan, som även omfattar kommunens skolskjuts, vid extremväder. Minus 30 är en rimlig köldgräns, anser avdelningen.

Men hur resonerar taxibolagen? Mikael Hjorth är koncernchef vid Luleå taxi. Han tar fasta på att Arbetsmiljöverket inte har någon lägsta temperaturgräns för när arbete måste avbrytas. Och hänvisar i stället till

Mikael Hjort koncernchef vid Luleå taxi. Foto: Privat
Mikael Hjort koncernchef vid Luleå taxi. Foto: Privat

arbetsmiljöreglerna om arbetsgivarens ansvar att göra riskbedömningar och avgöra om det går att jobba säkert, även i stark kyla.

– Vi gör en riskanalys inför varje uppdrag, beroende på vart resan bär. I Norrbotten är vi vana vid kyla. Det är lättare att klä och skydda sig vid minus 45 grader än plus 45, säger han.

Men går en taxibil sönder och blir stående medger Hjorth att det kan bli kallt.

– Därför är det viktigt att inte köra till platser där det inte finns ställen att värma sig på. Vi tittar på kundernas klädsel. Är de dåligt rustade för kylan så kör vi inte. Men all tätortstrafik är helt riskfri oavsett hur kallt det är, säger han.

Riskbedömningen omfattar också val av fordon. Dieselbilar klarar inte temperaturer under 35 grader minus medan bensin tål minus 50. Elbilar rullar men körsträckan kortas till omkring en tredjedel, förklarar Hjorth, som stoppat dieselbilar och dirigerat om till elbilar i stället. Möjligheten att ta alternativa vägar för att slippa obygd finns också, poängterar han.

– Bedömer vi att en resa innebär risk för hälsan så ställer vi in den. Fast det har aldrig hänt.

Att tåg stoppar trafiken vid köldknäppar är rimligt eftersom det rör sig om betydligt fler passagerare som kan behöva evakueras, resonerar Mikael Hjorth. Han är skeptisk till en generell köldgräns.

– Det går inte att säga att minus 30 är för kallt. Det beror helt på förutsättningarna, säger han.

David Lindström är stationsansvarig vid Älvsby taxi North ride, som kör fler sträckor i obebyggda trakter. Han stoppade morgonturerna med skolskjuts vid ett tillfälle på grund av kylan, av hänsyn till elevernas

David Lindström stationsansvarig vid Älvsby taxi North ride. Foto Johanna Fond
David Lindström, stationsansvarig vid Älvsby taxi North ride. Foto Johanna Fond

och chaufförernas säkerhet. Och har diskuterat frågan med Transport. Debatten som följde ledde fel, tycker Lindström.

– Vi ställde inga taxibilar, men där emot våra skolbussar. De rymmer som mest 52 personer och som minst 22. Blir en skolbuss stående krävs ett antal fordon för att evakuera eleverna och det är svårt att uppbåda vid rusningstid, säger han.

Han pekar på att skolungdomarna kan komma i ”bara jackan” och att det är orimligt att chaufförerna ska ställa sig och sortera ut ”du får åka men inte du”.

– Vi samarbetar med Länstrafiken och de tittar på vad vi kan sätta för köldgräns. Ett gemensamt regelverk för alla bolag vore bäst så vi slipper pajkastning mellan transportörer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Stridsåtgärder. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Valda ombud på sina platser i kongresshallen i Örebro, 2022.

Få utlandsfödda i Transports topp

Representation. Mer än var femte medlem i Svenska Transportarbetareförbundet är i dag född i ett annat land än Sverige. Det syns inte i förbundets ledning – än.

Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.