Köldgräns krävs för säkra resor anser Transport.
Close
Transport anser att minus 30 graderC bör utgöra en undre köldgräns då färdtjänst- och skolskjutsfordon ska ställas.
Close

”Köldgräns krävs för säkra resor”

Serviceresor. Ställ färdtjänst- och skolskjutsfordon vid minus 30 grader, manar facket. Debatten drog i gång i Norrbotten när ett taxibolag stoppade en skolskjuts vid en köldknäpp. Hos Luleå och Älvsby taxi går åsikterna lite isär om en bestämd köldgräns.

– Om bussar och tåg stoppas och folk ställer sina bilar. Ska du då skicka ut färdtjänst- och skolbussförare i 30–50 graders kyla, undrar regionala skyddsombudet Robert Savela på Transports avdelning 26 i Luleå.

Avdelningen svar är nej. Savela har inlett en dialog med upphandlaren, Länstrafiken, och vill gärna se en handlingsplan, som även omfattar kommunens skolskjuts, vid extremväder. Minus 30 är en rimlig köldgräns, anser avdelningen.

Men hur resonerar taxibolagen? Mikael Hjorth är koncernchef vid Luleå taxi. Han tar fasta på att Arbetsmiljöverket inte har någon lägsta temperaturgräns för när arbete måste avbrytas. Och hänvisar i stället till

Mikael Hjort koncernchef vid Luleå taxi. Foto: Privat
Mikael Hjort koncernchef vid Luleå taxi. Foto: Privat

arbetsmiljöreglerna om arbetsgivarens ansvar att göra riskbedömningar och avgöra om det går att jobba säkert, även i stark kyla.

– Vi gör en riskanalys inför varje uppdrag, beroende på vart resan bär. I Norrbotten är vi vana vid kyla. Det är lättare att klä och skydda sig vid minus 45 grader än plus 45, säger han.

Men går en taxibil sönder och blir stående medger Hjorth att det kan bli kallt.

– Därför är det viktigt att inte köra till platser där det inte finns ställen att värma sig på. Vi tittar på kundernas klädsel. Är de dåligt rustade för kylan så kör vi inte. Men all tätortstrafik är helt riskfri oavsett hur kallt det är, säger han.

Riskbedömningen omfattar också val av fordon. Dieselbilar klarar inte temperaturer under 35 grader minus medan bensin tål minus 50. Elbilar rullar men körsträckan kortas till omkring en tredjedel, förklarar Hjorth, som stoppat dieselbilar och dirigerat om till elbilar i stället. Möjligheten att ta alternativa vägar för att slippa obygd finns också, poängterar han.

– Bedömer vi att en resa innebär risk för hälsan så ställer vi in den. Fast det har aldrig hänt.

Att tåg stoppar trafiken vid köldknäppar är rimligt eftersom det rör sig om betydligt fler passagerare som kan behöva evakueras, resonerar Mikael Hjorth. Han är skeptisk till en generell köldgräns.

– Det går inte att säga att minus 30 är för kallt. Det beror helt på förutsättningarna, säger han.

David Lindström är stationsansvarig vid Älvsby taxi North ride, som kör fler sträckor i obebyggda trakter. Han stoppade morgonturerna med skolskjuts vid ett tillfälle på grund av kylan, av hänsyn till elevernas

David Lindström stationsansvarig vid Älvsby taxi North ride. Foto Johanna Fond
David Lindström, stationsansvarig vid Älvsby taxi North ride. Foto Johanna Fond

och chaufförernas säkerhet. Och har diskuterat frågan med Transport. Debatten som följde ledde fel, tycker Lindström.

– Vi ställde inga taxibilar, men där emot våra skolbussar. De rymmer som mest 52 personer och som minst 22. Blir en skolbuss stående krävs ett antal fordon för att evakuera eleverna och det är svårt att uppbåda vid rusningstid, säger han.

Han pekar på att skolungdomarna kan komma i ”bara jackan” och att det är orimligt att chaufförerna ska ställa sig och sortera ut ”du får åka men inte du”.

– Vi samarbetar med Länstrafiken och de tittar på vad vi kan sätta för köldgräns. Ett gemensamt regelverk för alla bolag vore bäst så vi slipper pajkastning mellan transportörer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ung miljöarbetare kör sopbil.

Kompetens- och utbildningsanställning i max två år

Utbildningsanställning. Med kompetens- och utbildningsanställning hoppas Transport och Sobona få fler anställda till branschen. I max två år kan utbildningen pågå.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.