Kollektivavtal för taxi – ett krav i Vellinge
I skånska Vellinge tecknas kollektivavtal på löpande band. Transport i Malmö och taxibolaget i Vellinge är överens om att åkarna ska ha avtal. Nio av tolv transportörer har hittills skrivit på.
– Äntligen händer det något positivt i taxibranschen. Efter tio, femton år bär vårt arbete frukt, säger Lone Olsson.
Hon är ombudsman med ansvar för taxibranschen, och för ett år sedan gick hon och funderade. Tänk om Transport skulle ta fram ett märke som taxiåkare med kollektivavtal kunde sätta på sina bilar? Då ringde telefonen:
– Det var en taxiåkare i Vellinge, berättar hon. Och han hade samma idé …
Snart stod det klart att vd:n för Vellinge Taxi hade samma inställning. Han var snabbt med på att alla åkare som kör för beställningscentralen ska ha kollektivavtal för förarna. Och att det gärna ska visas upp med en dekal på bilarna.
– Egentligen står det kravet i vårt avtal med åkerierna sedan 2010, säger Jörgen Nilsson, vd på Vellinge Taxi. Men vi har vuxit sedan dess och alla hade inte tecknat avtal.
Han berättar att de minsta taxiåkerierna – även de där ägaren är den enda chauffören – också ska ha avtal för att få vara anslutna till beställningscentralen.
– Vi ser inte facket som en motpart, säger Jörgen Nilsson. Snarare som en samarbetspartner som kan hjälpa de små företagen att hålla reda på vad som gäller.
Lone Olsson på Transport är den som tecknar kollektivavtalen med taxiåkarna. I dag har hon tre kvar på sin lista. Nästa vecka ska alla ha skrivit på.
Märket för bilrutorna är redan framtaget, men hon avvaktar tills hela Vellinge Taxi är anslutet. Då ska det bli en liten ceremoni när den första dekalen sätts upp.
– Jag hoppas att det här gör att fler går med i facket också, säger hon. Det behövs verkligen i den här branschen.
Vellinge är dock inte den enda ljuspunkten när det gäller taxi i Malmötrakten. Lone Olsson har ytterligare två exempel:
– Vi har fått ner Svea Taxi till vårt område, ett dotterbolag till Taxi Stockholm, säger hon. Och även där är grundinställningen att åkarna ska ha kollektivavtal.
– Dessutom har ett limousinföretag hört av sig … Det har kollektivavtal och vill visa det med att sätta våra märken på sina snygga bilar.