Kommunal sa nej till LO:s samordning

Elva av LO:s 14 fackförbund ställde sig bakom förslaget till samordning i avtalsrörelsen. Transport var ett av dem. De tre förbund som sa nej var Kommunal, If Metall och GS-facket Det uppger källor för Transportarbetaren.

– I nuläget vill jag inte kommentera uppgifterna. Men det stämmer att vi ställde oss bakom förslaget, fast vi inte var odelat positiva, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

På onsdagsmorgonen stod det klart att LO-ledningen misslyckats med att ena fackförbunden inför lönerörelsen som omfattar totalt 3,3 miljoner löntagare.

Enligt vad Transportarbetaren erfar fick LO:s styrelse ta ställning till ett förslag till samordning som innehöll en specifik satsning på Kommunals 150 000 undersköterskor. Det är ett ultimativt krav som Kommunal tidigt ställde – om förbundet skulle acceptera en samordning.

Men. Förslaget innehöll dessutom en låglönesatsning som skulle träffa alla låglönegrupper – oavsett kön eller yrkesområde.

Den konstruktionen var den samma som i avtalsrörelsen 2013. Alla som tjänade under 25 000 kronor skulle då få ett fast lönepåslag i kronor. Alla därutöver fick nöja sig med lönepåslag i procent.

Konsekvensen av en sådan modell blir att ju lägre lön medlemmen har, desto större blir löneökningen i procent. Det bidrar till att utjämna löneskillnaderna – något som LO lagt fast som ett långsiktigt mål.

IF Metall ställde sig bakom prioriteringen av Kommunals undersköterskor, men sa nej till låglönesatsningen. GS-facket, en sammanslagning av grafikerna och skogs- och trä, sa också nej till samordningsförslaget.

Flera källor är i dag mycket kritiska mot att även Kommunal avfärdade samordningen, med hänvisning till den breda låglönesatsningen. Enligt uppgift ansåg Kommunals företrädare att brytpunkten, 25 000 kronor, var för hög.

I praktiken innebär det att Kommunal inte backar upp andra låglönegrupper med många kvinnor, menar kritikerna.

Transports ordförande Lars Lindgren beklagar att samordningen havererat. Men han ser också nya möjligheter för förbundet:

– Vi har fått en helt ny situation. Transport är ett starkt förbund och det här öppnar för lösningar som kan gynna våra medlemmar. Tidigare har vi varit bakbundna av ”märket”.

– Delar av industrin har det kärvt just nu, andra branscher går betydligt bättre. Nu kan vi se mer till våra olika branscher och vilka förutsättningar som finns där. Samtidigt vill vi ha fortsatta reallöneförbättringar. Då kan man inte agera på ett ansvarslöst sätt som pressar upp inflationen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.