Kommunal sa nej till LO:s samordning
Elva av LO:s 14 fackförbund ställde sig bakom förslaget till samordning i avtalsrörelsen. Transport var ett av dem. De tre förbund som sa nej var Kommunal, If Metall och GS-facket Det uppger källor för Transportarbetaren.
– I nuläget vill jag inte kommentera uppgifterna. Men det stämmer att vi ställde oss bakom förslaget, fast vi inte var odelat positiva, säger Transports ordförande Lars Lindgren.
På onsdagsmorgonen stod det klart att LO-ledningen misslyckats med att ena fackförbunden inför lönerörelsen som omfattar totalt 3,3 miljoner löntagare.
Enligt vad Transportarbetaren erfar fick LO:s styrelse ta ställning till ett förslag till samordning som innehöll en specifik satsning på Kommunals 150 000 undersköterskor. Det är ett ultimativt krav som Kommunal tidigt ställde – om förbundet skulle acceptera en samordning.
Men. Förslaget innehöll dessutom en låglönesatsning som skulle träffa alla låglönegrupper – oavsett kön eller yrkesområde.
Den konstruktionen var den samma som i avtalsrörelsen 2013. Alla som tjänade under 25 000 kronor skulle då få ett fast lönepåslag i kronor. Alla därutöver fick nöja sig med lönepåslag i procent.
Konsekvensen av en sådan modell blir att ju lägre lön medlemmen har, desto större blir löneökningen i procent. Det bidrar till att utjämna löneskillnaderna – något som LO lagt fast som ett långsiktigt mål.
IF Metall ställde sig bakom prioriteringen av Kommunals undersköterskor, men sa nej till låglönesatsningen. GS-facket, en sammanslagning av grafikerna och skogs- och trä, sa också nej till samordningsförslaget.
Flera källor är i dag mycket kritiska mot att även Kommunal avfärdade samordningen, med hänvisning till den breda låglönesatsningen. Enligt uppgift ansåg Kommunals företrädare att brytpunkten, 25 000 kronor, var för hög.
I praktiken innebär det att Kommunal inte backar upp andra låglönegrupper med många kvinnor, menar kritikerna.
Transports ordförande Lars Lindgren beklagar att samordningen havererat. Men han ser också nya möjligheter för förbundet:
– Vi har fått en helt ny situation. Transport är ett starkt förbund och det här öppnar för lösningar som kan gynna våra medlemmar. Tidigare har vi varit bakbundna av ”märket”.
– Delar av industrin har det kärvt just nu, andra branscher går betydligt bättre. Nu kan vi se mer till våra olika branscher och vilka förutsättningar som finns där. Samtidigt vill vi ha fortsatta reallöneförbättringar. Då kan man inte agera på ett ansvarslöst sätt som pressar upp inflationen.