Kommuner tvingar bolag att köra under strejk
Tre kommuner har bestämt att skol- och handikapptransporter ska rulla även vid strejk. Annars bryter leverantörerna mot avtalet. – Det här är ju åt helsike förstås, säger LO-juristen Sofie Rehnström.
De moderatstyrda kommunerna Nacka, Vaxholm och Täby utanför Stockholm har genom ett gemensamt underlag upphandlat persontransporter för de kommande åren.
Upphandlingen rör både skolskjuts och resor för funktionshindrade och äldre.
I underlaget till upphandlingen finns som sig bör en skrivning om ”force majeur”, omständigheter som gör att företaget kan befrias från sina åtaganden utan att krävas på vite.
Det handlar till exempel om krig, jordbävning och eldsvåda. Dessutom listar kommunerna icke avtalsenliga konflikter på arbetsmarknaden som ett skäl för att befria leverantören från ansvar.
Men det gäller bara icke avtalsenliga konflikter. I stycket efter står det ”Avtalsenlig konflikt på arbetsmarknaden ska inte anses som befrielsegrund”. En ovanlig skrivning.
– Det är första gången jag ser det, säger Sofie Rehnström.
Formuleringen fick ett av de företag som lämnade anbud, Samtrans skol- och handikapptransporter, att ilskna till. Mitt under upphandlingen begärde Samtrans en prövning av underlaget. I somras kom domen. Förvaltningsrätten hittade inget fel på upphandlingen.
I praktiken betyder det leverantören måste se till att bilarna rullar, även om det bryter ut en avtalsenlig strejk.
– Bolaget hamnar ju i en extremt märklig situation, framför allt om det har kollektivavtal. Men även om man inte har kollektivavtal kan man bli satt i konflikt, säger Sofie Rehnström.
Hur det är tänkt att fungera skriver rätten i sin dom. ”Bolaget borde kunna se till att leverans sker om en avtalsenlig konflikt uppstår. De kan ta in underleverantörer utan att dessa betraktas som strejkbrytare. ”
Sofie Rehnström håller inte med.
– När vi har en konflikt säger vi åt våra medlemmar att de inte ska jobba. Och vi skriver alltid till att arbetet sätts i blockad. Det innebär att ingen annan får göra det arbetet som normalt sätt utförs av våra medlemmar. Kommer det då in arbetstagare som gör det här jobbet är de strejkbrytare.
Att ta in underentreprenörer skulle bara riskera en upptrappning av konflikten, säger Sofie Rehnström.
– Lägger arbetsgivaren ut arbetet på entreprenad, har de ju brutit mot stridsåtgärderna. Då måste vi varsla upp. Så de hamnar ju faktiskt i en sits där de inte kan utföra det här jobbet.
Sofie Rehnström ser allvarligt på att kommunerna har valt den aktuella formuleringen i underlaget.
– Det är ju ett ställningstagande. På ett sätt är det ett ingripande i parternas stridsrätt.
Upphandlingen vanns av Taxi 020 och Sirius omsorg.