Publik strömmar in till Arbetsdomstolens sessionssal
Close
Publik strömmar in till Arbetsdomstolens sessionssal. Frågan är om hamnbolaget Shorelink har brutit mot kollektivavtalet genom att göra lokala överenskommelser med Hamnarbetarförbundet i stället för Transport.
Close

Konflikt om hamnavtal avgörs i AD

Vad är egentligen övertid? Får ett företag göra upp lokalt med ett annat fack än Transport som har det centrala avtalet? Om inte – hur mycket ska det i så fall kosta? Och vad har företaget hittills tjänat på att teckna de lokala överenskommelserna?

Två dagar är avsatta för förhandlingar i Arbetsdomstolen om konflikten mellan Svenska Transportarbetareförbundet och hamnbolaget Shorelink. Stridsfrågan är ifall arbetsgivarna har brutit mot gällande kollektivavtal genom att sluta lokala avtal med Hamnarbetarförbundet (HF) i sina fyra Norrlandshamnar.

HF:arna spelar en passiv huvudroll i rättsprocessen och fyller, tillsammans med transportare från hamnavdelningarna, åhörarläktaren.

– Det här är en viktig principiell fråga, säger Transports ordförande Lars Lindgren i en paus. Genom att inte tillämpa vårt avtal har Shorelink kommit undan med lägre kostnader, och det har gjort att andra hamnar förlorat uppdrag.

Inför sittande rätt företräder Anette Olofsson, jurist från LO-TCO rättsskydd, Transport. Hon räknar upp de paragrafer i stuveriavtalet och medbestämmandelagen som Shorelink ska ha brutit mot: Det handlar om arbetstider, schemaändringar, skiftgång, dygnsvila, ersättning för arbete utanför det centrala avtalets tider, inhyrning av personal.

Grunden i hennes argumentation är att de överenskommelser som arbetsgivaren har gjort med HF på dessa punkter är brott mot kollektivavtalet. Och att arbetsgivaren uteslutande kan göra sådana överenskommelser med det fackförbund som har det centrala avtalet, det vill säga Transport.

Sammanlagt ska detta kosta Shorelink runt två miljoner kronor, enligt Anette Olofssons framställan. Plus ränta. Det handlar om ett skadestånd till Transport, som rätten ska ta ställning till.

– Det ska inte vara lönsamt för ett företag att bryta mot kollektivavtalet, säger Anette Olofsson innan hon lämnar över ordet till motparten.

Juristerna Lars Hartzell och Petter Wenehult, som företräder Shorelink, jämför sina lokala uppgörelser med HF med dem som andra hamnar har gjort med Transport. De hävdar att avtalen är snarlika.

– Vi behöver diskutera och komma överens med den fackliga organisation som finns på arbetsplatserna, säger Petter Wenehult.

En del av arbetsgivarnas linje är att Transport har känt till de lokala avtalen så länge att ett eventuellt brott mot det centrala kollektivavtalet är preskriberat.

Förhandlingarna i AD fortsätter på torsdag. Domen som slår fast vilken part som tolkar kollektivavtalet rätt kommer senare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.