Konflikten är över i Sveriges hamnar

Transport blåser av konflikten i landets hamnar. Sent på fredagseftermiddagen kom facket och arbetsgivarparten Sveriges hamnar överens om ett nytt ettårigt avtal med en lönehöjning på 774 kronor.

Sveriges hamnar drog tillbaka alla tidigare krav på förändringar i regleringen av arbetstider och erbjöd Transport den lönehöjning förbundet begärt, 774 kronor, förklarar förbundsordförande Lars Lindgren.

– Jag är ganska nöjd med lönehöjningen, som överensstämmer med vad byggnadsarbetarna fick, och glad över att det inte blev någon långvarig konflikt. Det har Sveriges industri inte råd med.

Lindgren betecknar konflikten med utlöst blockad som ideologisk och har hela tiden poängterat att hamnarbetarnas inflytande över arbetstiderna inte har något pris.

– Det glädjer mig att den samlade hamnarbetarkåren slöt upp, både Transport och Hamnarbetarförbundet gemensamt, och inte släppte motståndet mot förändrad arbetstidsreglering. Ändå lockade arbetsgivarsidan med bud på 1 200 kronor i lönehöjning, mot att vi sålde bort inflytandet.

Blockaden mot övertid, mertid, nyanställningar och inhyrning av personal hade redan börjat få effekt i hamnarna när parterna hastigt kom överens och stridsåtgärderna blåstes av.

– Ibland är det som med ketchupflaskor, till slut fick vi till en vettig lösning. Det var ju stora värden som stod på spel. Varken för avtalsdelegationen eller gubbarna och gummorna i hamnarna var det heller aktuellt att gå med på den långgående förskjutning över inflytandet som arbetsgivarna krävde, kommenterar Lars Lindgren.

Han noterar att Sveriges hamnar tagit upp frågan om arbetstiderna i de tidigare avtalsrundorna och är övertygad om att den kommer att dyka upp igen, i nästa ”vända”.

– Ändå finns det inga exempel eller bevis på att det varit några problem med lastningen eller lossningen i hamnarna. Det har alltid gått att lösa genom lokala överenskommelser med de lokala arbetsgivarna. Inte en enda pinne har någonsin blivit liggande kvar på kajen på grund av att ingen hamnarbetare velat jobba.

Enligt Lindgren ger dagens system en stor flexibilitet i hamnarna, där man kan anpassa sig efter den aktuella verksamheten, i stället för att låsa fast sig vid en gemensam ordning.

Han jämför hamn- och stuveriarbetarnas lönehöjning med byggnadsarbetarnas, i deras senaste avtal.

– Hamnarbetarbetarna ska ha samma köpkraft som byggjobbarna. Att driva lönehöjningar i krontal är vettigare än att sätta en procentsats, som arbetsgivarna förespråkar. Med kronpåslag på lönen blir det lika för alla, i stället för lite högre och lite lägre för olika personer, som med procenthöjningar.

Hamnarbetarna krävde först 1 000 kronor i lönepåslag. Hur tror du de reagerar nu?

– 1 000 kronor kräver de alltid, men jag tror de är ganska nöjda när vi hämtade hem den ideologiska frågan. Att Hamnarbetarförbundet ställde upp solidariskt visar vad facklig styrka kan innebära, menar Lars Lindgren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.