Konflikten trappas upp – BA varslar om lockout
I dag klockan halv fem på eftermiddagen kontrade Biltrafikens Arbetsgivareförbund, BA, med ett varsel om storlockout. Stridsåtgärden är ett svar på Transports tidigare varsel och riktas mot lager- och terminalarbetare, plus tusentals chaufförer. – Det är en spegellockout som får långtgående konsekvenser, säger Transports ordförande Lars Lindgren i en första kommentar.
Transports konfliktvarsel om total arbetsnedläggning omfattar cirka 900 anställda vid ett 25-tal terminaler som ingår i DHL:s, Schenkers och DSV:s nätverk.
BA anser att fackets åtgärder slår mot hela godsflödet och därför svarar man med att stänga ute alla förare, lagerarbetare och terminalare som kan komma att påverkas av konflikten.
Lockouten träder i kraft den 25 april klockan 17, om inte parterna kommit överens innan dess. Den innebär att:
• Samtliga medlemmar i Transport som är sysselsatta med terminalhantering vid DHL Freight, Schenker AB och DSV Road AB utestängs från arbetsplatserna. Samma sak gäller medlemmar som jobbar på DSV Solutions lager i Landskrona.
• Dessutom lockout:as alla medlemmar i Transport som är anställda ”som förare i hämtnings- och distributionsverksamhet vid åkerier som kör till och från, och mellan, de berörda terminalerna”. Enligt uppgifter i BA:s eget varsel handlar det om cirka 6 500 chaufförer på 450 åkerier.
Lars Lindgren noterar att det är första gången på över 30 år som Transport står inför en lockout. Han ser BA:s åtgärd som logisk. Förbundets varslade stridsåtgärder stryper godsströmmarna och motparten slår tillbaka mot anställda som skulle stått utan arbete.
– Det kallas spegellockout. Fast BA går längre än så. Man tar med även orter som inte omfattas av vårt varsel, exempelvis Karlstad och Luleå, avslutar Lindgren.