Snabbkoll / Kongressen 2022. Illustration: Mattias Käll
Snabbkoll

Kongressåret har börjat!

Fackligt. Svenska Transportarbetareförbundet håller sin 35:e ordinarie kongress 2022, i enlighet med 2017 års kongress. Men vad händer egentligen i Örebro i augusti?

1. Högsta beslutande organ

Transport håller kongress vart femte år. Kongressen i år hålls i Örebro och öppnar fredagen den 26 augusti. Den pågår till och med tisdagen den 30 augusti.

2. Mål och val

På kongressens sammanträden bestäms vilken inriktning och vilka mål förbundet ska arbeta för framöver, och beslutar om något i stadgarna ska ändras. Kongressen väljer också förbundsledning och vilka personer som ska sitta i förbundsstyrelsen.

3. Avdelningarna utser ombud

De som deltar som ombud på kongressen väljs av de lokala avdelningarna, efter en nomineringsprocess.

Hur många ombud en avdelning får skicka till kongressen är proportionerligt utifrån antal medlemmar i varje avdelning.

Exempelvis räknar avdelning 4, som organiserar transportarbetare i Östergötland samt Västervik och Vimmerby kommuner, med att skicka en delegation med åtta ombud. Umeåavdelningen har sex ombud.

4. Inte bara ombud…

Ombuden, liksom förbundsstyrelsens och förbundsrådets ledamöter, har rösträtt i alla frågor som behandlas under kongressen. Men långt fler deltagare är på plats.

Centrala ombudsmän och förbundsrevisorerna har skyldighet att närvara på kongressen. De har också rätt att uttala sig och lägga fram förslag, men inte rösta.

Dock har de som sitter i förbundsrådet och förbundsstyrelsen inte rösträtt i frågor om kongressperiodens förvaltning/ansvarsfrihet.

Det finns också kongresspersonal som bland annat ser till att ordna fram material till sekreteriat och utskott.

Kongressvakter ser till att det är ordning och reda, och att ingen stör förhandlingarna.

Att vara kongressvakt kan vara ett hedersuppdrag för pensionerade ombudsmän.

5. Mellan kongresserna

Fem år är lång tid. Transports högsta beslutande organ mellan kongresserna är förbundsrådet, som kan ta ställning i viktiga frågor som exempelvis rör en avtalsrörelse; om Transport ska ställa sig bakom LO-samordningen eller annat.

6. Påverka med en motion!

Alla medlemmar har möjlighet att påverka vad Transportarbetareförbundet arbetar för genom att skriva förslag – motioner – till kongressen.

Motioner ska skickas till den avdelning man hör, senast den 25 februari.

Det går bra att skicka in förslag till avdelningen både som enskild medlem och tillsammans med andra medlemmar eller med sin klubb.

Avdelningarna har en månad på sig att behandla motionerna och skicka dem till förbundet centralt.

Senast den 25 mars ska förbundet ha motionerna. Störst chans att få gehör för sina förslag är om de antas som avdelningsmotioner.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Susanne Bergman Israelsson:
    10 augusti, 2022

    Vore kul att som vanlig medlem få veta om och hur man kan besöka kongressen.
    Susanne

  2. Christina Ahlund:
    11 augusti, 2022

    Hej Susanne! Jag frågade ansvariga på förbundskontoret och fick svaret att kongressen tyvärr inte är öppen för alla. Besökare ska föranmälas innan de får komma in, inga spontanbesök alltså. Men intresserade medlemmar kan kontakta sin lokalavdelning och be att få ett gästkort som sedan hämtas ut i kongressbyrån. /Christina på redaktionen

Lästips:

Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.