Close
Tommy Wreeth håller invigningstal.
Close
Kongress 2022

Kongressen är öppnad

Kongressen. Svenska Transportarbetareförbundet har inlett sin 35:e ordinarie kongress. I sitt öppningstal på fredagseftermiddagen på Conventum i Örebro talade sittande förbundsordförande Tommy Wreeth om kommande val och avtalsrörelse, om utmaningar och krav – och om vägen framåt till fler medlemmar.

– Jag känner medlemmarnas stöd hela vägen, sa Tommy Wreeth i öppningstalet med syfte på Tranports linje i trygghetsfrågor som lagen om anställningsskydd (LAS) och omställningsstöd.

Kongressen öppnades med att församlingen sjöng Arbetets söner, följt av traditionsenlig parentation och tyst minut till minne av några av dem inom förbundet som gått bort under den gångna kongressperioden.

Tommy Wreeth talade inför de som ska staka ut Transports framtid för de kommande fem åren på Conventum i Örebro. Foto: Pernilla Ahlsén

Transports ordförande inledde med att tala om kongressperioden 2017-2021, som en på flera vis svår tid på grund av omständigheter inga kunnat förutse: En pandemi som drabbade flera transportgrenar mycket hårt, och det pågående ryska anfallskriget mot Ukraina.

– Men trots att det varit en prövande tid tycker jag ändå att vi som förbund lyckats flytta fram våra positioner på flera vis. Nu är vi på väg mot ett val och en avtalsrörelse, sa Wreeth.

Och här var Transports ordförande tydlig i båda fallen. För det första: Vikten av att gå och rösta. Och rösta rött, för att få en arbetarregering och inte en ”smörja med Centern” som efter senaste riksdagsvalet 2018.

– Det handlar inte om makt till varje pris, utan makt till arbetare, sa Tommy Wreeth.

Och inför kommande avtalsrörelse är ett tydligt krav kraftiga lönepåslag om det ska bli någon reallöneökning alls:

– Det folk behöver nu är pengar, nu har tamefan allt blivit dyrare.

Transportarbetareförbundet är förberett inför en tuff avtalsrörelse. Däremot uttryckte Tommy Wreeth skepsis mot en LO-samordning av traditionellt snitt, där IF Metall länge gått före och styrt lönebildningen. I stället skulle det kunna bli tal om diskussioner inom gruppen av fackförbunden i 6F, där Transport ju tidigare var ett av de sex förbunden, eller rent av två samordningar. Men Wreeth underströk också att Transport självklart kommer att delta i LO-gemensamma diskussioner inför kommande avtalsrörelse.

Tommy Wreeth, som valdes till ordförande vid förra kongressen, är den enda nominerade till posten för kommande period. Men nomineringsperioden går ut först klockan 15 i dag, fredag, och valet görs sedan i kväll. Till de andra två posterna i VU, förbundssekreterare och förbundskassör, är det möjligt att nominera kandidater något senare. De väljs i morgon, lördag.

Nu ska kongressen under fem dagar staka ut framtiden för kommande kongressperiod, besluta om de viktigaste områdena för förbundets linje och välja ny ledning – och behandla 230 motioner.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.