Close
Tommy Wreeth håller invigningstal.
Close
Kongress 2022

Kongressen är öppnad

Kongressen. Svenska Transportarbetareförbundet har inlett sin 35:e ordinarie kongress. I sitt öppningstal på fredagseftermiddagen på Conventum i Örebro talade sittande förbundsordförande Tommy Wreeth om kommande val och avtalsrörelse, om utmaningar och krav – och om vägen framåt till fler medlemmar.

– Jag känner medlemmarnas stöd hela vägen, sa Tommy Wreeth i öppningstalet med syfte på Tranports linje i trygghetsfrågor som lagen om anställningsskydd (LAS) och omställningsstöd.

Kongressen öppnades med att församlingen sjöng Arbetets söner, följt av traditionsenlig parentation och tyst minut till minne av några av dem inom förbundet som gått bort under den gångna kongressperioden.

Tommy Wreeth talade inför de som ska staka ut Transports framtid för de kommande fem åren på Conventum i Örebro. Foto: Pernilla Ahlsén

Transports ordförande inledde med att tala om kongressperioden 2017-2021, som en på flera vis svår tid på grund av omständigheter inga kunnat förutse: En pandemi som drabbade flera transportgrenar mycket hårt, och det pågående ryska anfallskriget mot Ukraina.

– Men trots att det varit en prövande tid tycker jag ändå att vi som förbund lyckats flytta fram våra positioner på flera vis. Nu är vi på väg mot ett val och en avtalsrörelse, sa Wreeth.

Och här var Transports ordförande tydlig i båda fallen. För det första: Vikten av att gå och rösta. Och rösta rött, för att få en arbetarregering och inte en ”smörja med Centern” som efter senaste riksdagsvalet 2018.

– Det handlar inte om makt till varje pris, utan makt till arbetare, sa Tommy Wreeth.

Och inför kommande avtalsrörelse är ett tydligt krav kraftiga lönepåslag om det ska bli någon reallöneökning alls:

– Det folk behöver nu är pengar, nu har tamefan allt blivit dyrare.

Transportarbetareförbundet är förberett inför en tuff avtalsrörelse. Däremot uttryckte Tommy Wreeth skepsis mot en LO-samordning av traditionellt snitt, där IF Metall länge gått före och styrt lönebildningen. I stället skulle det kunna bli tal om diskussioner inom gruppen av fackförbunden i 6F, där Transport ju tidigare var ett av de sex förbunden, eller rent av två samordningar. Men Wreeth underströk också att Transport självklart kommer att delta i LO-gemensamma diskussioner inför kommande avtalsrörelse.

Tommy Wreeth, som valdes till ordförande vid förra kongressen, är den enda nominerade till posten för kommande period. Men nomineringsperioden går ut först klockan 15 i dag, fredag, och valet görs sedan i kväll. Till de andra två posterna i VU, förbundssekreterare och förbundskassör, är det möjligt att nominera kandidater något senare. De väljs i morgon, lördag.

Nu ska kongressen under fem dagar staka ut framtiden för kommande kongressperiod, besluta om de viktigaste områdena för förbundets linje och välja ny ledning – och behandla 230 motioner.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.