Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.
Close
Tommy Wreeth och Transports internationella chef Peter Lövkvist på plats i Singapore.
Close

Internationell kongress kostade 600 000 kronor

Facket. En lyxig konferensresa för facktoppar? Eller en internationell kongress där Transport deltar tillsammans med fackförbund från 140 länder?

Den internationella transportarbetarkongressen beskrivs i dag i Aftonbladet utifrån svenska Transports kostnader för den. Totalsumman landar på 600 000 kronor för tolv personer som var utsända till ITF-kongressen i Singapore. Den pågick i sju dagar.

Tommy Wreeth, ordförande i Transport och en av deltagarna, är kostnaden rimlig?

– Det går alltid att resonera kring vad som är rimligt. Vi har följt förbundets resepolicy och i den står det att vi kan åka affärsklass när en flygresa tar över fem timmar.

Själva resorna kostade, enligt Transports kommunikationsavdelning, runt 25 000 kronor per person. Hotellet, som var bokat av arrangören ITF, kostade 2 200 kronor per natt.

Varför hölls kongressen så långt bort från Sverige?

– Det är ITF som beslutar var den ska hållas, och grunden är att den ska rulla mellan världsdelarna så att det blir rättvist mellan de olika förbunden. Förra gången, 2014, var vi i Sofia i Bulgarien.

Behövde Transport skicka tolv personer till Singapore?

– Jag tycker vi gjorde en rimlig bedömning. Sex var delegater på kongressen, utsedda av Transports styrelse. Resten var rådgivare så att vi kunde täcka in alla möten i de olika sektionerna.

Här behövs en beskrivning av hur en kongress med Internationella Transportfederationen går till:

Första dagen samlas delegaterna för övergripande diskussioner. Därefter följer en rad dagar med möten i olika yrkessektioner, för Transports del handlar det om åkeri (eller väg som är det internationella samlingsnamnet), hamn, flyg och taxi. Till detta kommer speciella kvinno- och ungdomssektioner. Under sektionsmötena diskuteras motioner och fattas beslut som sedan konfirmeras under slutdagarna i plenum.

Varför ska svenska Transport vara med på allt det där?

– De flesta av våra yrkesgrupper jobbar på en global marknad, därför är det oerhört viktigt att bevaka våra medlemmars intressen. Det kan handla om att helautomatiseringen av hamnar och terminaler har kommit längre i andra länder, och vad vi som fack kan göra för att inte bli frånåkta när den utvecklingen når Sverige.

– Men vi kan också bidra själva internationellt genom att prata för den svenska modellen med kollektivavtal.

Konkret, berätta något resultat från kongressen.

– På vårt initiativ bildades en egen avdelning för lager- och terminalarbetare. Den sorteras in under vägsektionen och ska arbeta med branschens specifika frågor som automatiseringen.

– Kongressen diskuterade också utförligt Ikea och förhållandena för chaufförer som kör för företaget. Direkt efteråt kom Ikeas besked om att företaget ska kräva kollektivavtal eller liknande villkor på åkerier som anlitas, det som vi samtalat om på svensk och internationell nivå i flera år.

Vilka reaktioner har förbundet fått efter Aftonbladets publicering?

– En del upprörda medlemmar har hört av sig efter tidningens publicering och vinkling. Vi försöker ge dem en mer komplett beskrivning av syftet med kongressen.

Själv åkte Tommy Wreeth tidigare till Singapore och tog tre dagars semester på plats. Flera av de andra i Transports delegation semestrade också före eller efter kongressen.

– Självklart betalade vi hotellet själva under semesterdagarna, säger Tommy Wreeth.

Kunde du och de andra som startade med semester ha tagit en billigare flygresa när ni inte skulle landa direkt före kongressjobbet?

– Vi är i gång med en översyn av resereglementet, och får överväga om vi i framtiden ska betala mellanskillnaden själv i en sådan situation. Eller om vi helt enkelt inte ska åka i förväg på framtida kongresser och konferenser.

Översynen av samtliga Transports policyer påbörjades för ett och ett halvt år sedan i samband med att förra ordföranden Lars Lindgren lämnade sin post. Han avgick efter att Aftonbladet berättat om hans representation och hur han använt en tjänstebil.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Stolt medlem sen 1979:
    19 november, 2018

    Beklämmande att så många har sin världsbild utifrån kvällstidningarnas sensationer.

  2. Dick:
    19 november, 2018

    Det började med topparna och Organizer projekten, (se andra artiklar). Och sedan spridigt sig ned till lokalnivå där förtroendevalda försöker kuppa bort sina kollegor, kör fulspel för att få lite av smulorna som vi alla ska dela på. Transport har tappat sin kämparglöd och blivit ett låtsas "svenskt näringsliv.

  3. Anders Ornell:
    19 november, 2018

    Jag tycker att det är beklämmande när våra så kallade företrädare helt tappar fotfästet i verkligheten.
    Jag har varit medlem i avd 46 Arlanda sedan 1989 och jag är även arbetstagarrepresentant i våran styrelse. Men nu är det morsning och godbye. Tack för kaffet.

  4. Pelle:
    18 november, 2018

    Styrelsen förskingrar våra medlemsavgifter, samtidigt som man anser sig ha så "hög moral", att man inte tillåter aktiva SD-are i facket!
    Beklämmande värdegrund ....

  5. Gert christensen:
    18 november, 2018

    Man kuppar bort den bäste ordförande Transport haft och sen gör man ännu värre saker än de man påstår han gjort!
    Fy tusan för denna skenhelighet och respektlöshet för medlemspengarna.
    Nu pratar man om att se över regelverket, det är bedrövligt att det först behövs en blåslampa där bak innan man skärper sig. Man kan undra hur mycket mer har skett utan att kommit fram?

  6. Lennart:
    16 november, 2018

    Vill inte säga för mycket men ovanstående kommentarer låter inte trovärdigt!
    Mao tycker inte om när man snor pengar fr medlemmar i Transport!

  7. Matthias Blom:
    16 november, 2018

    Man kan bli kräksjuk för mindre.

  8. Örjan Torpe:
    16 november, 2018

    600.000:- genom 12 st personer är lika med 50.000:- oer skalle. resan gick på 25.000:- st
    8 dagar a 2.200 = 17.600 för hotellet. Vad hände med det andra 7.400 kronorna

  9. Martin A:
    16 november, 2018

    Detta är inte försvarbart .... har altid varit " stolt " medlem av transport , idag skäms man för hur våra medlemsavgifter bränns på lyxliv

  10. Jan-Olof Nygren:
    16 november, 2018

    Det är tydligen stor skillnad mellan folk och fä.
    Inget annat att förvänta sig av transporttoppen eftersom de redan fjärmat sig från de som försörjer dem.

  11. Anders Petersson:
    16 november, 2018

    angående den semester dom tog i samband med mötet så borde dom inte bara stå för hotellet själva utan även en av resorna som nu medlemmarna får stå för INTE OK,

Lästips:

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.