Internationell kongress kostade 600 000 kronor
Facket. En lyxig konferensresa för facktoppar? Eller en internationell kongress där Transport deltar tillsammans med fackförbund från 140 länder?
Den internationella transportarbetarkongressen beskrivs i dag i Aftonbladet utifrån svenska Transports kostnader för den. Totalsumman landar på 600 000 kronor för tolv personer som var utsända till ITF-kongressen i Singapore. Den pågick i sju dagar.
Tommy Wreeth, ordförande i Transport och en av deltagarna, är kostnaden rimlig?
– Det går alltid att resonera kring vad som är rimligt. Vi har följt förbundets resepolicy och i den står det att vi kan åka affärsklass när en flygresa tar över fem timmar.
Själva resorna kostade, enligt Transports kommunikationsavdelning, runt 25 000 kronor per person. Hotellet, som var bokat av arrangören ITF, kostade 2 200 kronor per natt.
Varför hölls kongressen så långt bort från Sverige?
– Det är ITF som beslutar var den ska hållas, och grunden är att den ska rulla mellan världsdelarna så att det blir rättvist mellan de olika förbunden. Förra gången, 2014, var vi i Sofia i Bulgarien.
Behövde Transport skicka tolv personer till Singapore?
– Jag tycker vi gjorde en rimlig bedömning. Sex var delegater på kongressen, utsedda av Transports styrelse. Resten var rådgivare så att vi kunde täcka in alla möten i de olika sektionerna.
Här behövs en beskrivning av hur en kongress med Internationella Transportfederationen går till:
Första dagen samlas delegaterna för övergripande diskussioner. Därefter följer en rad dagar med möten i olika yrkessektioner, för Transports del handlar det om åkeri (eller väg som är det internationella samlingsnamnet), hamn, flyg och taxi. Till detta kommer speciella kvinno- och ungdomssektioner. Under sektionsmötena diskuteras motioner och fattas beslut som sedan konfirmeras under slutdagarna i plenum.
Varför ska svenska Transport vara med på allt det där?
– De flesta av våra yrkesgrupper jobbar på en global marknad, därför är det oerhört viktigt att bevaka våra medlemmars intressen. Det kan handla om att helautomatiseringen av hamnar och terminaler har kommit längre i andra länder, och vad vi som fack kan göra för att inte bli frånåkta när den utvecklingen når Sverige.
– Men vi kan också bidra själva internationellt genom att prata för den svenska modellen med kollektivavtal.
Konkret, berätta något resultat från kongressen.
– På vårt initiativ bildades en egen avdelning för lager- och terminalarbetare. Den sorteras in under vägsektionen och ska arbeta med branschens specifika frågor som automatiseringen.
– Kongressen diskuterade också utförligt Ikea och förhållandena för chaufförer som kör för företaget. Direkt efteråt kom Ikeas besked om att företaget ska kräva kollektivavtal eller liknande villkor på åkerier som anlitas, det som vi samtalat om på svensk och internationell nivå i flera år.
Vilka reaktioner har förbundet fått efter Aftonbladets publicering?
– En del upprörda medlemmar har hört av sig efter tidningens publicering och vinkling. Vi försöker ge dem en mer komplett beskrivning av syftet med kongressen.
Själv åkte Tommy Wreeth tidigare till Singapore och tog tre dagars semester på plats. Flera av de andra i Transports delegation semestrade också före eller efter kongressen.
– Självklart betalade vi hotellet själva under semesterdagarna, säger Tommy Wreeth.
Kunde du och de andra som startade med semester ha tagit en billigare flygresa när ni inte skulle landa direkt före kongressjobbet?
– Vi är i gång med en översyn av resereglementet, och får överväga om vi i framtiden ska betala mellanskillnaden själv i en sådan situation. Eller om vi helt enkelt inte ska åka i förväg på framtida kongresser och konferenser.
Översynen av samtliga Transports policyer påbörjades för ett och ett halvt år sedan i samband med att förra ordföranden Lars Lindgren lämnade sin post. Han avgick efter att Aftonbladet berättat om hans representation och hur han använt en tjänstebil.