Konkurrens mellan a-kassor väcker ilska

Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, HF, har en egen a-kassa med bara 1 350 medlemmar. Nu vill kassan säkra sin överlevnad genom att värva medlemmar från yrkesgrupper som traditionellt tillhört Kommunal, Seko och Transport. – Jag är både förvånad och förbannad, säger Sekos a-kasseföreståndare Roal Nilssen.

Hamnarbetarförbundet bildades 1972, efter en uppslitande splittring inom Transports stuveriarbetarkår.

Under decennierna som följt har hamnarbetet förändrats och yrkeskåren stadigt krympt. Både Transport och HF har därför tappat stuverimedlemmar, trots att den fackliga organisationsgraden fortfarande är extremt hög på kajerna.

HF:s a-kassa hade 1 630 medlemmar på våren 2008. Nu är antalet nere i omkring 1 350. För att över huvud taget klara administrationen får HF-kassan 1,2–1,3 miljoner i statliga stödpengar. Det motsvarar cirka 75 kronor per medlem och månad.

HF:s a-kassa har nu beslutat att medlemsbasen ska breddas. Det är en åtgärd som kräver medgivande från tillsynsmyndigheten, IAF.

Flera andra a-kassor har gått i taket. HF siktar in sig på missnöjda buss- och tågförare, men också personal på lager och terminaler. En uttalad målgrupp är anställda i bemanningsföretag.

De fackförbund som främst berörs är Transport och Seko, men även Handels och Kommunal. LO-förbunden (HF är inte med i LO) anser att det handlar om ren konkurrens – dessutom med hjälp av statliga pengar.

I en gemensam skrivelse till IAF påpekar Transport och Seko att staten satt upp regler som innebär att det krävs minst 10 000 medlemmar för att över huvud taget få registrera en a-kassa. Det gäller i och för sig nya kassor. Men Seko och Transport anser ändå att HF-kassans medlemsantal är så fjärran från att uppfylla detta grundkrav, att bara det bör motivera ett nej från IAF.

I skrivelsen konstateras att lagen om arbetslöshetskassor faktiskt säger att registrering kan vägras om kassan verksamhetsområde ”helt eller i väsentligt hänseende sammanfaller med en redan verksam arbetslöshetskassas verksamhetsområde”.

LO-förbunden menar att det aldrig varit statens avsikt att kassorna ska konkurrera med varandra. I den mån människor inte vill gå med i fackligt drivna a-kassor, finns numera den statligt inrättade Alfa-kassan.

Karl-Henry Andersson är föreståndare för HF:s a-kassa. Han avvisar kritiken:

– Vi har inte för avsikt att konkurrera med Transports eller Sekos a-kassor. Men vi har tidigare kontaktats av bussförare som brutit sig ur Kommunal och velat gå med hos oss. På grund av reglerna var vi tvungna att säga nej.

– Redan idag har vi medlemmar på lager och terminaler. Nu växer det upp enormt många nya sådana verksamheter, ofta med inhyrd personal. De bemanningsanställda är många gånger inte med i vare sig fack eller a-kassa. Dem vill kunna vi skriva in. Det är det nya för oss, personallogistik.

Karl-Henry Andersson säger sig ha förståelse för Transports och Sekos kritik. Sedan anför han:

– Det finns en undre gräns för hur liten en a-kassa kan vara. Vi börjar närma oss den. Vi skulle behöva några hundra nya medlemmar.

Är det inte bättre att avveckla en a-kassa som är så liten att administrationskostnaden faktiskt blivit fyra, fem gånger så hög som genomsnittet i LO?

– Det tror jag nog inte. Vår kassa är unik, den har funnits ända sedan Hamnarbetarförbundet bildades. På grund av storleken känner vi nästan varenda medlem.

Men om det trots allt uppstår ett konkurrensförhållande; är det okej att en ”tävlande” får ett omfattande statligt stöd?

– Den typen av frågor tycker jag inte är relevant.

På Transports a-kassa är det flera uppgifter och punkter i HF:s resonemang som väcker förvåning. HF:s a-kassa är belägen hemma i föreståndarens egen bostad. Hur rimmar det med de långtgående krav på sekretess som staten numera ställer på verksamheten?

En handläggare påpekar att a-kassans verksamhet är strikt reglerad myndighetsutövning. Att en kassa är så liten att personalen personligen känner alla medlemmar kanske inte bara är positivt, ur integritetssynpunkt…

IAF håller som bäst på och bereder HF:s ärende. Beslut kommer sannolikt i oktober, uppger en handläggare. IAF är en förkortning för Inspektionen för Arbetslöshetsförsäkringen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.