Konkurs kan dröja i Ringduve taxi
Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.
På Ringduve taxi har förarna nu väntat i tre veckor på januarilönen. Transport har kopplat in ett inkassobolag, som ännu inte lyckas nå de ansvariga med ett krav på löneutbetalning.
En betalningsanmaning är första steget om facket ska kunna försätta bolaget i konkurs.
– Det är bedrövligt. Ju längre det drar ut på tiden, desto mer riskerar förarna att förlora när den statliga lönegarantin ska beräknas, säger Lone Olsson, taxiombudsman på Transports Malmöavdelning.
Via förarna fick hon ta del av Torbjörns Olssons nya mejlutskick. Även Transportarbetaren har fått det.
Torbjörn Olsson fortsätter kritisera tidningen. Liksom Skatteverket, som inte efterskänker skatteskulder som Ringduve taxi dragit på sig.
I mejlet skriver han:
Dessvärre måste jag meddela att det inte kan bli någon löneutbetalning nu. Ingen får lön, inte ens jag. Sen, jag är dessvärre inte någon bank som kan låna er pengar. Jag är bara en anställd, precis som ni. Jag har dock lagt förslag om detta till ägarna och styrelsen.
Sista chansen att rädda bolaget är nog dessvärre i slutet av månaden. Skatteverket är helt omöjliga verkar det som och investerarna sätter inte till mer pengar om inte skatteverket ger med sig. En tråkig verklighet.
Bolaget är inte i konkurs. Inga ansökningar om konkurs finns i dagsläget. Media leker med er, ’de vill ha nya läsare’, fy på er i media som ljuger om så här viktiga saker.
Nej, en konkurs från utomstående är månader borta. Jag har däremot informerat bolaget att man för er anställdas skull kan ansöka om en egen konkurs. En sådan behandlas omedelbart, alltså i princip samma dag. Då behandlas er lönegaranti direkt, om så nu skulle bli fallet. Då har ni lönerna direkt. Alla andra vägar tar månader.
Transports ombudsman Lone Olsson bedömer att utsikterna för att chaufförerna ska få sina löner är mycket små. I en skriftlig information riktad till Ringduve taxis anställda skriver hon:
”Torbjörn Olsson är anställd av Ringduve taxi som ”ekonomisk expert”. Han talar om för de anställda att de inte får någon lön. För vilka ägare och för vilken styrelse har han påtalat att de anställda behöver sin lön?
Han anser att anställda arbetsvägrar, är illojala och nu inte ska få sin lön – på grund av att de som medlemmar sökt hjälp hos sin fackförening. Hjälp i en situation där de inte får lön och hamnar i ekonomisk kris.
Torbjörn Olsson hävdar att han jobbar för en ”fin framtid för bolaget” och påstår att bolaget inte är på väg in i en konkurs. Ja, det blir kanske en fin framtid för någon, men inte för dem som inte får sin lön.
Han hävdar att vissa anställda sagt upp sig själva. Men, nej. Det är ingen som sagt upp sig själv. Förare har frånträtt sina anställningar då företaget grovt åsidosatt en av en arbetsgivarens viktigaste förpliktelser – nämligen att betala ut lön.
I mejlet till de anställda påstår Torbjörn Olsson att den som anmäler sig till A-kassan får problem. Men Ringduve taxis personal anmäler sig inte till A-kassan, de skriver in sig på arbetsförmedlingen som arbetslösa och arbetssökande – på grund av att man varit tvingad att frånträda anställningen.
Transport är en medlemsorganisation som på bästa sätt och efter de förutsättningar vi får och har, försöker hjälpa våra medlemmar i en svår situation. En situation där en stor arbetsgivare totalt struntat i sina åtaganden.
Det är inte lätt för den som har drabbats att förstå att när vi ska städa upp efter en arbetsgivare som Ringduve taxi måste vi följa lagstiftningen. För många förare kan det nog kännas som om att det inte händer något. Men lagstiftningen är komplicerad och det tar tid.