Konkursen i Dannemora slår hårt mot Hargs hamn

– Om malmbrytningen upphör helt är det ett hårt slag för oss. En tredjedel av vår omsättning försvinner. Men jag hoppas att det kommer in nya ägare, säger Curt Nilsson. Han är vd i Hargs hamn, som skeppat ut Dannemoramalmen sedan gruvdriften återupptogs 2012.

Vid Upplandskusten, nordost om Uppsala, ligger Hargs hamn. Efter en tynande tillvaro på 1990-talet har stuveribolaget satsat stort på främst flis, pellets och avfallsimport.

För några år sedan fick hamnen en ny storkund. Stigande priser på järnmalm gjorde att en grupp investerare väckte liv i den gamla nedlagda gruvan i Dannemora, som ligger bara fyra mil från Hargshamn.

Gruvbolaget Dannemora mineral körde inledningsvis malmen på lastbil ut till kusten, men satsade sedan på järnväg. Hargs hamn anlitade i sin tur två entreprenörer, Bromarks åkeri och Pålgård, som skötte mottagning och utlastning på båtarna.

Precis som för Northland resources i Pajala hade Dannemora mineral ingen tur med tajmningen. Kort efter starten störtdök världsmarknadspriset på järnmalm.

I maj 2014 inleddes en rekonstruktion i Dannemora. Förra veckan sedan stod det klart att rekonstruktion misslyckats. Dannemora mineral och koncernens dotterbolag försattes i konkurs.

I Hargs hamn påverkas omkring 10 till 15 anställda – om gruvan definitivt går i graven. Men vd Curt Nilsson är försiktigt optimistisk:

– Det är stora investeringar och många bra saker som gjorts när det gäller gruvan. Jag hoppas och tror att det är bara är ett tillfälligt stopp vi ser. Att det kommer nya intressenter.

– Skulle det inte bli så får det helt klart negativa effekter för hamnen. Förra året omsatte vi 73 miljoner kronor. Utan gruvan blir det bara omkring 43 miljoner kvar.

När rekonstruktionsförsöken började förra våren hade Hargs hamn fordringar på 15 miljoner kronor på Dannemora mineral.

– Vi har redan skrivit av den summan. Det är förstås en belastning för hamnbolaget, men inte värre än att vi klarar av det.

Morgan Gustavsson är ombudsman på Transports stuveriavdelning 1. Han konstaterar att åtta personer på Bromarks åkeri jobbat med att ta emot malmvagnarna.

– Inledningsvis såg det ut som om åkeriet skulle tvingas säga upp två personer. Men det är inte klart ännu. Eventuellt kan företaget bereda dem annat arbete.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.