Konkursen i Dannemora slår hårt mot Hargs hamn
– Om malmbrytningen upphör helt är det ett hårt slag för oss. En tredjedel av vår omsättning försvinner. Men jag hoppas att det kommer in nya ägare, säger Curt Nilsson. Han är vd i Hargs hamn, som skeppat ut Dannemoramalmen sedan gruvdriften återupptogs 2012.
Vid Upplandskusten, nordost om Uppsala, ligger Hargs hamn. Efter en tynande tillvaro på 1990-talet har stuveribolaget satsat stort på främst flis, pellets och avfallsimport.
För några år sedan fick hamnen en ny storkund. Stigande priser på järnmalm gjorde att en grupp investerare väckte liv i den gamla nedlagda gruvan i Dannemora, som ligger bara fyra mil från Hargshamn.
Gruvbolaget Dannemora mineral körde inledningsvis malmen på lastbil ut till kusten, men satsade sedan på järnväg. Hargs hamn anlitade i sin tur två entreprenörer, Bromarks åkeri och Pålgård, som skötte mottagning och utlastning på båtarna.
Precis som för Northland resources i Pajala hade Dannemora mineral ingen tur med tajmningen. Kort efter starten störtdök världsmarknadspriset på järnmalm.
I maj 2014 inleddes en rekonstruktion i Dannemora. Förra veckan sedan stod det klart att rekonstruktion misslyckats. Dannemora mineral och koncernens dotterbolag försattes i konkurs.
I Hargs hamn påverkas omkring 10 till 15 anställda – om gruvan definitivt går i graven. Men vd Curt Nilsson är försiktigt optimistisk:
– Det är stora investeringar och många bra saker som gjorts när det gäller gruvan. Jag hoppas och tror att det är bara är ett tillfälligt stopp vi ser. Att det kommer nya intressenter.
– Skulle det inte bli så får det helt klart negativa effekter för hamnen. Förra året omsatte vi 73 miljoner kronor. Utan gruvan blir det bara omkring 43 miljoner kvar.
När rekonstruktionsförsöken började förra våren hade Hargs hamn fordringar på 15 miljoner kronor på Dannemora mineral.
– Vi har redan skrivit av den summan. Det är förstås en belastning för hamnbolaget, men inte värre än att vi klarar av det.
Morgan Gustavsson är ombudsman på Transports stuveriavdelning 1. Han konstaterar att åtta personer på Bromarks åkeri jobbat med att ta emot malmvagnarna.
– Inledningsvis såg det ut som om åkeriet skulle tvingas säga upp två personer. Men det är inte klart ännu. Eventuellt kan företaget bereda dem annat arbete.