Konstverk värda en förmögenhet

Europas finaste samling av motorcyklar finns sannolikt i Sollentuna, strax utanför Stockholm. På museet MC Collection kan man beskåda allt från 120 år gamla mopedliknande rariteter till snabba racingmaskiner. Här står också hojarnas Rolls-Royce. En Brough Superior, värstingmodellen som Lawrence av Arabien körde ihjäl sig på.

Det är onsdag i januari och lite rörigt inne på MC Collection. Just i dag invigs en ny specialutställning, den här gången med militärmotorcyklar.

En handfull skogsgröna off road-maskiner från Husqvarna, Hägglunds och Monark trängs på ett eget podium. Lacken är matt skogsgrön och en och annan rostfläck går att upptäcka.

Det är ett trendbrott. Övriga 110 motorcyklar på muséet ser mest av allt ut som välbevarade konstverk. Även skeptiker som aldrig drömt om att sitta på en motorcykel blir antagligen imponerade över hantverket och experimentlustan i ett tidevarv då explosionsmotorn precis sett dagens ljus.

Maskinerna på MC Collection är privatägda och värda en förmögenhet.

Onne i lokalerna kan besökaren följa utvecklingen hela vägen från 1894, då de tyska bröderna Hildebrand och kompisen Wolfmüller tog patent på världens första serietillverkade motorcykel. Det var också då som ordet ”motorcykel” (motorrad) första gången myntades.

Den tyska cykeln, som står direkt vid huvudentrén, har en vattenkyld motor på 2,5 hästkrafter och drivlinan är hämtad direkt från ångmaskinernas värld.

Fortsätter man vandringen kommer skapelser från tidigt 1900-tal. Tillverkare som Alcyon och Brennabor utgick från cykelramar – fast en halvmeter längre – och byggde på med motor, bromsar och framlyktor stora som kastruller. Dåtidens grusvägar gjorde att man snabbt började laborera med olika fjädringskonstruktioner.

När jag står och brottas med kamera, blixt och stativ kommer Sven-Erik Arenbalk fram. Han är pensionär och rycker in som museiguide när det kommer grupper på besök.

Vilka cyklar brukar han speciellt lyfta fram?

Entusiastiskt tar han täten till en svartlackad maskin, en Brough Superior SS100, från 1925.

– Den är speciell, myser han. Ett fantastiskt kvalitetsbygge som kallades motorcyklarnas Rolls-Royce. Tillverkaren kontaktade faktiskt Rolls-Royce, och fick klartecken att använda parallellen.

Brough var också en av de första som försökte konstruera stötdämpare. Lösningen på Superior SS100 blev en sorts länkarmar där föraren fick dra åt låsmuttrar manuellt. Ju hårdare desto mer friktion och stötdämpning.

Sven-Erik Arenbalk berättar att engelsmannen Thomas Edward Lawrence, mer känd som Lawrence av Arabien, hade åtta stycken Brough Superior. Fast Lawrence körde ihjäl sig på den sjunde maskinen, innan den åttonde hunnit levereras.

En annan av Arenbalks favoriter är Crocker ”Big Tank”, tillverkad 1939. Det är en handgjord superbike, som bara hann byggas i 60 exemplar innan tillverkningen lades ner 1942.

– Mannen bakom hette Albert Crocker. Han hade jobbat för Indian och ville starta eget. I en tid när Harley Davidson och Indian dominerade stort lanserade han en egen maskin under parollen: ”Blir du omkörd av en annan motorcykel, får du pengarna tillbaka!” Det hände aldrig, sägs det.

För teknikintresserade är muséet en guldgruva. Här finns embryot till Scootern, en märklig skapelse som i första hand var tänkt för präster och kvinnor med långa kappor. Den har ingen framgaffel, utan en avancerad styrning inbyggd i framhjulsnavet.

Scootern är för övrigt i fokus på nästkommande utställning på MC Collection. Rubriken är ”Det svenska fiaskot”, avslöjar museichef Lisa Rosén.

Det är den sorglustiga historien om hur en svensk motorfabrikant, JB i Eskilstuna, på 1950-talet sneglade avundsjukt på Vespa och Lambretta, som gjorde succé med sina scootrar.

Kunde inte Sverige ta upp kampen?

Två företag, Svalan i Falun och Apollo i Värnamo, nappade. Tanken var att de skulle samarbeta, men det kom snabbt grus i maskineriet. I stället byggde man två olika scootrar, med samma tvåtaktsmotor på 128 kubik. Det blev bekymmer direkt. Motorn överhettades våldsamt bakom kåporna och tillverkarna började desperat borra nya hål för att öka luftflödet. Utan större framgång, skulle det visa sig.

Utställningen med militärmotorcyklar pågår till den 17 februari.

Bredvid en av tvåhjulingarna finns ett nedtecknat vittnesmål om hur svårt det kunde vara att starta maskinen i sträng kyla. Fast en beväring höll inte med. Han slog vad med kompisen – berättaren – om att motorn alltid gick i gång på högst tredje kicken. Vadet gällde tio kronor, nästan en veckolön i lumpen på den tiden.

Hur det gick? Motorcykeln startade på andra kicken. Lösningen? En smula riskabel.

Föraren hade helt sonika öppnat bensinkranen, låtit det flöda över rejält och tänt på under flottörhuset. När brasan väl slocknat startade motorcykeln utan problem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Utsikt från Lars-Gunnar Ivarssons fönster. Bilden är manipulerad. Originalet är ett foto av Lars-Gunnar Ivarsson.

Budet, bågarna och böckerna

Litteratur. Tidningsbudet Lars-Gunnar Ivarssons verk utgår från egna personliga intressen. Men böckerna talar om det allmängiltiga, berättar om vägen. Oavsett om det handlar om svenskamerikanen Svens livsresa, en invasion under ökenkriget 1941 eller motorcykeln Indian 741 B Military.

Allan Johansson lutad över den soptunna som programledaren Sverker Olofsson använde sig flitigt av i konsumentmagasinet Plus på SVT.

Sopbilar och historia på unikt museum

Renhållning. Landets enda sopbilsmuseum ligger i Blomstermåla. Modeller och fotografier visar hur fordon, maskiner och verktyg för renhållning förändrats under förra seklet. Lokalerna i Folkets hus rymmer också föremål som vittnar om den industri som präglade samhället under 1900-talet.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Kultur
Sällskapsspel: Ticket to ride

Sällskapsspel för sommarnätter

Speltips. Sommar. Då är många av oss lediga. Här är tips på fem roliga spel att spela på semesterns slöa dagar och kvällar.

Arbete & fritid
Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.