Konstverk värda en förmögenhet
Europas finaste samling av motorcyklar finns sannolikt i Sollentuna, strax utanför Stockholm. På museet MC Collection kan man beskåda allt från 120 år gamla mopedliknande rariteter till snabba racingmaskiner. Här står också hojarnas Rolls-Royce. En Brough Superior, värstingmodellen som Lawrence av Arabien körde ihjäl sig på.
Det är onsdag i januari och lite rörigt inne på MC Collection. Just i dag invigs en ny specialutställning, den här gången med militärmotorcyklar.
En handfull skogsgröna off road-maskiner från Husqvarna, Hägglunds och Monark trängs på ett eget podium. Lacken är matt skogsgrön och en och annan rostfläck går att upptäcka.
Det är ett trendbrott. Övriga 110 motorcyklar på muséet ser mest av allt ut som välbevarade konstverk. Även skeptiker som aldrig drömt om att sitta på en motorcykel blir antagligen imponerade över hantverket och experimentlustan i ett tidevarv då explosionsmotorn precis sett dagens ljus.
Maskinerna på MC Collection är privatägda och värda en förmögenhet.
Onne i lokalerna kan besökaren följa utvecklingen hela vägen från 1894, då de tyska bröderna Hildebrand och kompisen Wolfmüller tog patent på världens första serietillverkade motorcykel. Det var också då som ordet ”motorcykel” (motorrad) första gången myntades.
Den tyska cykeln, som står direkt vid huvudentrén, har en vattenkyld motor på 2,5 hästkrafter och drivlinan är hämtad direkt från ångmaskinernas värld.
Fortsätter man vandringen kommer skapelser från tidigt 1900-tal. Tillverkare som Alcyon och Brennabor utgick från cykelramar – fast en halvmeter längre – och byggde på med motor, bromsar och framlyktor stora som kastruller. Dåtidens grusvägar gjorde att man snabbt började laborera med olika fjädringskonstruktioner.
När jag står och brottas med kamera, blixt och stativ kommer Sven-Erik Arenbalk fram. Han är pensionär och rycker in som museiguide när det kommer grupper på besök.
Vilka cyklar brukar han speciellt lyfta fram?
Entusiastiskt tar han täten till en svartlackad maskin, en Brough Superior SS100, från 1925.
– Den är speciell, myser han. Ett fantastiskt kvalitetsbygge som kallades motorcyklarnas Rolls-Royce. Tillverkaren kontaktade faktiskt Rolls-Royce, och fick klartecken att använda parallellen.
Brough var också en av de första som försökte konstruera stötdämpare. Lösningen på Superior SS100 blev en sorts länkarmar där föraren fick dra åt låsmuttrar manuellt. Ju hårdare desto mer friktion och stötdämpning.
Sven-Erik Arenbalk berättar att engelsmannen Thomas Edward Lawrence, mer känd som Lawrence av Arabien, hade åtta stycken Brough Superior. Fast Lawrence körde ihjäl sig på den sjunde maskinen, innan den åttonde hunnit levereras.
En annan av Arenbalks favoriter är Crocker ”Big Tank”, tillverkad 1939. Det är en handgjord superbike, som bara hann byggas i 60 exemplar innan tillverkningen lades ner 1942.
– Mannen bakom hette Albert Crocker. Han hade jobbat för Indian och ville starta eget. I en tid när Harley Davidson och Indian dominerade stort lanserade han en egen maskin under parollen: ”Blir du omkörd av en annan motorcykel, får du pengarna tillbaka!” Det hände aldrig, sägs det.
För teknikintresserade är muséet en guldgruva. Här finns embryot till Scootern, en märklig skapelse som i första hand var tänkt för präster och kvinnor med långa kappor. Den har ingen framgaffel, utan en avancerad styrning inbyggd i framhjulsnavet.
Scootern är för övrigt i fokus på nästkommande utställning på MC Collection. Rubriken är ”Det svenska fiaskot”, avslöjar museichef Lisa Rosén.
Det är den sorglustiga historien om hur en svensk motorfabrikant, JB i Eskilstuna, på 1950-talet sneglade avundsjukt på Vespa och Lambretta, som gjorde succé med sina scootrar.
Kunde inte Sverige ta upp kampen?
Två företag, Svalan i Falun och Apollo i Värnamo, nappade. Tanken var att de skulle samarbeta, men det kom snabbt grus i maskineriet. I stället byggde man två olika scootrar, med samma tvåtaktsmotor på 128 kubik. Det blev bekymmer direkt. Motorn överhettades våldsamt bakom kåporna och tillverkarna började desperat borra nya hål för att öka luftflödet. Utan större framgång, skulle det visa sig.
Utställningen med militärmotorcyklar pågår till den 17 februari.
Bredvid en av tvåhjulingarna finns ett nedtecknat vittnesmål om hur svårt det kunde vara att starta maskinen i sträng kyla. Fast en beväring höll inte med. Han slog vad med kompisen – berättaren – om att motorn alltid gick i gång på högst tredje kicken. Vadet gällde tio kronor, nästan en veckolön i lumpen på den tiden.
Hur det gick? Motorcykeln startade på andra kicken. Lösningen? En smula riskabel.
Föraren hade helt sonika öppnat bensinkranen, låtit det flöda över rejält och tänt på under flottörhuset. När brasan väl slocknat startade motorcykeln utan problem.