Debatt. Efter över tio år i företagsledande ställning inom bolag verksamma inom, eller med nära anknytning till, landsvägstransporter har jag nu jobbat som vd för Green Cargo i ett och ett halvt år. Det är mycket som är likadant – flytta gods från A till B – men det är också rätt mycket som är olika.
Det kan vid första anblicken se ut som att järnvägstransporter tillhör det förflutna. Med återkommande kvalitetsproblem. Bland annat i form av urspårningar, slitna godsbangårdar samt godsvagnar och lok med över 30 år på nacken. Detta ställs i relation till lastbilar, som ständigt släpps i nya modeller. Och visst är det så att infrastrukturen är sliten och att det finns ett stort behov av ökat underhåll, men det är också så att godstransporter på järnväg genomgår stor utveckling och förändring.
Vi på Green Cargo har de senaste åren investerat 2,5 miljarder kronor i uppgradering av våra lok, kraftigt rationaliserat antalet vagnar (från 38 000 år 1980 till drygt 6 000 i dag, med ökad volym) och vi genomför just nu det mest omfattande effektiviseringsprogrammet i företagets historia. Vi är en del av framtiden och vi är här för att stanna.
Hur ser då framtiden ut?
Det som snabbt blev tydligt för mig när jag kom hit är att det finns starka och förlegade uppfattningar om varandra inom respektive bransch. En är att transportslag står mot transportslag, lastbil mot tåg. Den ena kan bara vinna på bekostnad av den andra.
Jag tror inte alls att det är så. Varje transportslag har sin naturliga plats i logistikkedjan. Logistikens lagar gäller. Den effektivaste totallösning som bäst svarar upp mot kundens behov avseende pris, kapacitet, flexibilitet, punktlighet, ledtid, hållbarhet etcetera vinner. Vissa av kriterierna gör lastbilstransporter mer attraktiva, medan andra verkar till förmån för järnvägen. Här måste den aktuella situationen avgöra. För att det ska fungera i praktiken måste dock några grundläggande förutsättningar gälla. Det måste råda konkurrensneutrala spelregler mellan transportslagen. Och klimatpåverkan måste tas med i kalkylen.
Vad vill då kunderna? Och konsumenterna? Ja, i stor utsträckning är det fortfarande de traditionella ”tågbranscherna” som papper, stål och fordon, som väljer tåglösningen. De kommer att fortsätta med det. Inom handeln är det dock fortfarande trögt. Här måste vi förmå företagen att tänka nytt. Det finns nämligen en stark efterfrågan på klimatvänliga transportalternativ från konsumenthåll.
Vi lät det oberoende undersökningsföretaget Ipsos genomföra en opinionsundersökning om allmänhetens syn på hållbara transporter. Resultatet är tydligt: Konsumenter vill ha mer klimatvänliga transporter och de vill ha möjlighet att göra fler val.
Hela 80 procent av de tillfrågade kan tänka sig att vänta på leverans av en vara i tre dagar, i stället för en, när de handlar via nätet. Förutsatt att det innebär att utsläppen minskar med 80 procent. För att nå det kan den långa transporten göras med en tåglösning och slutdistributionen med lastbil. Många företag inom e-handeln erbjuder sina kunder flera olika former av expressleveranser. Alltifrån leverans direkt hem till leverans till närmaste ombud. Men ett klimatvänligt alternativ tycks alltid lysa med sin frånvaro.
Det bekymrar mig. För det är min fasta övertygelse att många företag inte bara skulle göra en miljömässig vinst, genom att anpassa sina transportlösningar och låta järnvägen stå som bas, utan att de faktiskt även skulle ha en möjlighet att erbjuda kunden något unikt. Något som också efterfrågas.
Godstransporter på järnväg är en del av framtiden. Frågan är bara hur lång tid det tar innan framtiden är här?