Konsumenter vill ha miljösmarta transporter

Debatt. Efter över tio år i företagsledande ställning inom bolag verksamma inom, eller med nära anknytning till, landsvägstransporter har jag nu jobbat som vd för Green Cargo i ett och ett halvt år. Det är mycket som är likadant – flytta gods från A till B – men det är också rätt mycket som är olika.

Det kan vid första anblicken se ut som att järnvägstransporter tillhör det förflutna. Med återkommande kvalitetsproblem. Bland annat i form av urspårningar, slitna godsbangårdar samt godsvagnar och lok med över 30 år på nacken. Detta ställs i relation till lastbilar, som ständigt släpps i nya modeller. Och visst är det så att infrastrukturen är sliten och att det finns ett stort behov av ökat underhåll, men det är också så att godstransporter på järnväg genomgår stor utveckling och förändring.

Vi på Green Cargo har de senaste åren investerat 2,5 miljarder kronor i uppgradering av våra lok, kraftigt rationaliserat antalet vagnar (från 38 000 år 1980 till drygt 6 000 i dag, med ökad volym) och vi genomför just nu det mest omfattande effektiviseringsprogrammet i företagets historia. Vi är en del av framtiden och vi är här för att stanna.

Hur ser då framtiden ut?

Det som snabbt blev tydligt för mig när jag kom hit är att det finns starka och förlegade uppfattningar om varandra inom respektive bransch. En är att transportslag står mot transportslag, lastbil mot tåg. Den ena kan bara vinna på bekostnad av den andra.

Jag tror inte alls att det är så. Varje transportslag har sin naturliga plats i logistikkedjan. Logistikens lagar gäller. Den effektivaste totallösning som bäst svarar upp mot kundens behov avseende pris, kapacitet, flexibilitet, punktlighet, ledtid, hållbarhet etcetera vinner. Vissa av kriterierna gör lastbilstransporter mer attraktiva, medan andra verkar till förmån för järnvägen. Här måste den aktuella situationen avgöra. För att det ska fungera i praktiken måste dock några grundläggande förutsättningar gälla. Det måste råda konkurrensneutrala spelregler mellan transportslagen. Och klimatpåverkan måste tas med i kalkylen.

Vad vill då kunderna? Och konsumenterna? Ja, i stor utsträckning är det fortfarande de traditionella ”tågbranscherna” som papper, stål och fordon, som väljer tåglösningen. De kommer att fortsätta med det. Inom handeln är det dock fortfarande trögt. Här måste vi förmå företagen att tänka nytt. Det finns nämligen en stark efterfrågan på klimatvänliga transportalternativ från konsumenthåll.

Vi lät det oberoende undersökningsföretaget Ipsos genomföra en opinionsundersökning om allmänhetens syn på hållbara transporter. Resultatet är tydligt: Konsumenter vill ha mer klimatvänliga transporter och de vill ha möjlighet att göra fler val.

Hela 80 procent av de tillfrågade kan tänka sig att vänta på leverans av en vara i tre dagar, i stället för en, när de handlar via nätet. Förutsatt att det innebär att utsläppen minskar med 80 procent. För att nå det kan den långa transporten göras med en tåglösning och slutdistributionen med lastbil. Många företag inom e-handeln erbjuder sina kunder flera olika former av expressleveranser. Alltifrån leverans direkt hem till leverans till närmaste ombud. Men ett klimatvänligt alternativ tycks alltid lysa med sin frånvaro.

Det bekymrar mig. För det är min fasta övertygelse att många företag inte bara skulle göra en miljömässig vinst, genom att anpassa sina transportlösningar och låta järnvägen stå som bas, utan att de faktiskt även skulle ha en möjlighet att erbjuda kunden något unikt. Något som också efterfrågas.

Godstransporter på järnväg är en del av framtiden. Frågan är bara hur lång tid det tar innan framtiden är här?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Lastbilstrailrar på tåg stoppas

Tåg. All trafik med lastbilstrailrar lastade på järnvägsvagn stoppas i Danmark efter olyckan som tog åtta liv. Ett fel på låsningsmekanismen som ska hålla fast lastbilssläpet på tåget har avslöjats.

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

EU-valet den 9 juni

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.