Konsumenter vill ha miljösmarta transporter

Debatt. Efter över tio år i företagsledande ställning inom bolag verksamma inom, eller med nära anknytning till, landsvägstransporter har jag nu jobbat som vd för Green Cargo i ett och ett halvt år. Det är mycket som är likadant – flytta gods från A till B – men det är också rätt mycket som är olika.

Det kan vid första anblicken se ut som att järnvägstransporter tillhör det förflutna. Med återkommande kvalitetsproblem. Bland annat i form av urspårningar, slitna godsbangårdar samt godsvagnar och lok med över 30 år på nacken. Detta ställs i relation till lastbilar, som ständigt släpps i nya modeller. Och visst är det så att infrastrukturen är sliten och att det finns ett stort behov av ökat underhåll, men det är också så att godstransporter på järnväg genomgår stor utveckling och förändring.

Vi på Green Cargo har de senaste åren investerat 2,5 miljarder kronor i uppgradering av våra lok, kraftigt rationaliserat antalet vagnar (från 38 000 år 1980 till drygt 6 000 i dag, med ökad volym) och vi genomför just nu det mest omfattande effektiviseringsprogrammet i företagets historia. Vi är en del av framtiden och vi är här för att stanna.

Hur ser då framtiden ut?

Det som snabbt blev tydligt för mig när jag kom hit är att det finns starka och förlegade uppfattningar om varandra inom respektive bransch. En är att transportslag står mot transportslag, lastbil mot tåg. Den ena kan bara vinna på bekostnad av den andra.

Jag tror inte alls att det är så. Varje transportslag har sin naturliga plats i logistikkedjan. Logistikens lagar gäller. Den effektivaste totallösning som bäst svarar upp mot kundens behov avseende pris, kapacitet, flexibilitet, punktlighet, ledtid, hållbarhet etcetera vinner. Vissa av kriterierna gör lastbilstransporter mer attraktiva, medan andra verkar till förmån för järnvägen. Här måste den aktuella situationen avgöra. För att det ska fungera i praktiken måste dock några grundläggande förutsättningar gälla. Det måste råda konkurrensneutrala spelregler mellan transportslagen. Och klimatpåverkan måste tas med i kalkylen.

Vad vill då kunderna? Och konsumenterna? Ja, i stor utsträckning är det fortfarande de traditionella ”tågbranscherna” som papper, stål och fordon, som väljer tåglösningen. De kommer att fortsätta med det. Inom handeln är det dock fortfarande trögt. Här måste vi förmå företagen att tänka nytt. Det finns nämligen en stark efterfrågan på klimatvänliga transportalternativ från konsumenthåll.

Vi lät det oberoende undersökningsföretaget Ipsos genomföra en opinionsundersökning om allmänhetens syn på hållbara transporter. Resultatet är tydligt: Konsumenter vill ha mer klimatvänliga transporter och de vill ha möjlighet att göra fler val.

Hela 80 procent av de tillfrågade kan tänka sig att vänta på leverans av en vara i tre dagar, i stället för en, när de handlar via nätet. Förutsatt att det innebär att utsläppen minskar med 80 procent. För att nå det kan den långa transporten göras med en tåglösning och slutdistributionen med lastbil. Många företag inom e-handeln erbjuder sina kunder flera olika former av expressleveranser. Alltifrån leverans direkt hem till leverans till närmaste ombud. Men ett klimatvänligt alternativ tycks alltid lysa med sin frånvaro.

Det bekymrar mig. För det är min fasta övertygelse att många företag inte bara skulle göra en miljömässig vinst, genom att anpassa sina transportlösningar och låta järnvägen stå som bas, utan att de faktiskt även skulle ha en möjlighet att erbjuda kunden något unikt. Något som också efterfrågas.

Godstransporter på järnväg är en del av framtiden. Frågan är bara hur lång tid det tar innan framtiden är här?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Lastbilstrailrar på tåg stoppas

Tåg. All trafik med lastbilstrailrar lastade på järnvägsvagn stoppas i Danmark efter olyckan som tog åtta liv. Ett fel på låsningsmekanismen som ska hålla fast lastbilssläpet på tåget har avslöjats.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.