Gustaf Järsberg
Close
Se upp! Tidsramarna är snäva om du blir sjuk eller skadar dig på jobbet, varnar Gustaf Järsberg på Transport.
Close

Kontakta din avdelning – i tid!

Sjukförsäkringen. Vänd dig till din lokala avdelning i tid – om du blir långvarigt sjuk eller skadar dig på jobbet. Rådet kommer från Transports centrala arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg.

Han arbetade tidigare som regionalt skyddsombud på avdelning 51 i Kristianstad och har hjälpt många medlemmar i kontakterna med försäkringskassa och arbetsgivare.

– Problemet för oss är att medlemmarna ofta väntar till sista stund och säger: I morgon drar kassan in min sjukpenning. Vad ska jag göra? Då kan det vara för sent att överklaga kassans beslut.

Gustaf Järsberg uppmanar transportare, som saknar skyddsombud på arbetsplatsen, att söka upp avdelningen i god tid före dag 90, som är kassans första tidsgräns för avstämning av arbetsförmågan. Det är också viktigt att spara alla handlingar och ta med sig.

Det regionala skyddsombudet kan kontakta arbetsgivaren och begära ett möte, fråga hur det går med rehabiliteringsutredning, anpassning av arbetet, möjligheter till andra arbetsuppgifter, omplacering och så vidare, förklarar Järsberg.

– Arbetsgivaren har ett långtgående rehabiliteringsansvar och rehabiliteringen ska, enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter, starta så tidigt som möjligt.

Får oftast nej

Regionala skyddsombudet Olivera Pobra på Stockholmsavdelningen brukar oftast få nej på frågorna när hon kontaktar arbetsgivare för att fråga om anpassning och rehabilitering har påbörjats.

– Då tipsar jag medlemmen att gå till jobbet och ställa sig till förfogande för arbete, förutom de arbetsmoment som inte fungerar på grund av sjukdom eller skada.

Arbetsgivare måste visa att företaget försökt anpassa uppgifterna och omplacera en anställd. Om utredningen visar att det inte går kan bolaget bevilja tjänstledighet på grund av hälsoskäl, så att den anställde kan prova på ett annat arbete under ett år, berättar Olivera Pobra.

– Då går den sjuke till arbetsförmedling och a-kassa. Men skulle man inte hitta något jobb under den tiden så kan man ansöka om sjukpenning igen. Om man fortfarande är sjukskriven.

Signal att göra något

Dyker man upp på jobbet är det hur som helst en signal till arbetsgivaren att göra något, i stället för att bara låta tiden gå, förklarar Gustaf Järsberg.

Han påminner om att man behöver skriva in sig på arbetsförmedlingen för att få behålla sin sjukpenningsgrundande inkomst hos försäkringskassan. Ifall man inte kan återgå till sitt gamla jobb.

Den som råkat ut för en arbetsskada ska anmäla det till Afa Försäkring, försäkringen via kollektivavtalet, för att få ersättning för sjukvård, mediciner och inkomstbortfall. Vissa arbetsgivare sköter det.

Arbetsplatsolyckor och allvarliga tillbud är arbetsgivare skyldiga att anmäla till Arbetsmiljöverket. Den som är osäker på om det är gjort kan själv anmäla till Arbetsmiljöverket och Försäkringskassan. Den senare prövar rätten till livränta, om det blir aktuellt som ersättning för förlorad arbetsinkomst.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Äntligen en bok där facket är med

Davids krönika. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Servicetrafik
Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Sohail Samadi väntar på körning utanför Gävle sjukhus. Han kör för Bocken taxi, ett av 25 bolag som X-trafik upphandlat trafik av. Foto: Lilly Hallberg

Sohail söker annat jobb

Taxi. Utanför Gävle sjukhus väntar Sohail Samadi. Han tycker att det fungerar bra att köra serviceresor för Gävlebolaget Bocken taxi men att det är svårt att klara sig på lönen.

Automatisk förtöjning
Med stora vakuumplattor sugs fartygen in till en av kajerna i Kapellskärs hamn, en process som går tyst till och tar omkring 30 sekunder.

Hamnen där skeppen sugs fast

Kapellskär. Plötsligt är fartyget i väg. Lösgjort från de stora vakuumplattorna på ett nästan overkligt, ljudlöst vis. Kapellskär i Roslagen är först i landet med automatisk förtöjning – vid anlöp tar det 30 sekunder att suga in M/S Finnsirius till kajen.

Däckbytartider
Jennie Franzén trivs bäst bland tungbilarna.

Lugnet före stormen

Gummiverkstad. Rockbandet Slade ljuder ur högtalarna och smält snö droppar i håret på däckmontörerna i splitternya lokaler vid däckverkstan Ingers däck. Men vem är Inger? Tungbilsmontören som rycker ut heter Jennie.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Arbetsliv
Pedagogen Liliane Jbeilly har nära till skratt och visar ord och uttryck med hela kroppen för att Walid Dahda, Abdulnasser Alzoukani och kollegorna ska hänga med. Foto: Justina Öster

Här får de anställda lära sig svenska på arbetstid

SFI. 2025 är här. ”Har ni några önskningar”, frågar läraren Liliane Jbeilly. ”Jag vill bli rik”, svarar en av de anställda på TPL Postnord i Ljungby med ett gott skratt. De deltar i ett projekt, finansierat av EU och arbetsgivaren, och tränar svenska. På arbetstid.

Tema: Konfliktvapnet
Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Strejkrätten. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

Valda ombud på sina platser i kongresshallen i Örebro, 2022.

Få utlandsfödda i Transports topp

Representation. Mer än var femte medlem i Svenska Transportarbetareförbundet är i dag född i ett annat land än Sverige. Det syns inte i förbundets ledning – än.