Dags för kontroll. Jens Erixon och Mats Larsson tar emot på stationen Heberg, vid E6:an norrut mot Falkenberg.
Close
Dags för kontroll. Jens Erixon och Mats Larsson tar emot på stationen Heberg, vid E6:an norrut mot Falkenberg.
Close

Kontrollanter med rätt att klampa

Åkeri. De har långtgående befogenheter att ingripa och har fått mer makt i trafiken. Ingen dag är den andra lik. Och de skulle behöva bli många fler.

– Charmen med yrket är det oväntade. Du vet aldrig på förhand vad som dyker upp, säger Mats Larsson, bilinspektör i Halland.

Han har jobbat inom Polisen sedan 1996. Mats Larsson är i dag också engagerad i utbildning av nya bilinspektörer och trafikpoliser. Sin bakgrund har Mats Larsson i det militära, på fordonssidan. Annars är det vanligt att bilinspektörer tidigare jobbat som kontrollanter på bilprovningen.

– Skillnaden är att då upprepas hela tiden samma slags kontroller, utifrån ett fastställt protokoll. Här är det lite tvärtom, för varje fordon får vi anpassa oss efter situationen. Det är det som gör jobbet intressant, säger Mats Larsson.

Trafikvecka

Tekniskt kunnande – och intresse – är en grundförutsättning för arbetet, oavsett om det handlar om att göra flygande kontroller, undersöka fordon efter olyckor eller hjälpa lokalpolisen med teknisk kompetens om a-traktorer. Det är också vanligt att utredare ber bilinspektörer om hjälp. Det kan vara allt från att identifiera ett fordon till att hitta vad exakt som är trimmat på en beslagtagen moped.

För dagen arbetar Mats Larsson och kollegorna vid kontrollplats Heberg, längs E6:an söder om Falkenberg. Det är under vecka 42, en särskild trafikvecka i landet.

– För oss är det trafikvecka varje vecka. Fast den här med något mer fokus på yrkestrafiken än vanligt, säger Mats, en av tre bilinspektörer i Halmstad.

Avgörande samarbete

Kontrollstationen är välutrustad med både kök och arbetsrum. Flera datorskärmar visar läget på motorvägen utanför. Stämningen är god. Polisen i Halland har fattat vikten av att ha med dem, tycker de båda bilinspektörerna i rummet. Och samarbetet är avgörande för att arbetet ska fungera bra.

– Aha, det är du som har kommit för att intervjua ”dom”? Vi brukar kalla dem så, säger mc-polisen Urban Enlund.

Nyss har han vinkat in en lastbil som bilinspektörerna sedan ska kontrollera.

Annars signalerar tre kontrollskyltar före Heberg vilka fordon som ska svänga av. I dag är det lastbilar. Det kan också vara särskilt fokus på ekipage med släp. Eller personbilar. Fast det fungerar inte så bra, enligt bilinspektören Jens Erixon: Privatbilister förstår inte signalerna.

– Skyltarna gäller som polisens tecken. Kör någon förbi kan polisen köra efter, om det finns tid.

Tre bilinspektörer

Totalt arbetar elva personer i länets trafikgrupp, varav tre bilinspektörer.

– Men vi skulle behöva vara många fler, i hela landet, säger Mats Larsson.

Mats Larsson är en av tre bilinspektörer i Halmstad. Han har varit anställd av Polisen sedan 1996.
Mats Larsson är en av tre bilinspektörer i Halmstad. Han har varit anställd av Polisen sedan 1996. Foto: Lilly Hallberg

Tillsammans med Jens kontrollerar Mats en lastbil som kommit in. Jens är nere i ”gropen” som påminner om den hos bilprovningen. Mats har tagit plats i hytten.

– Det är Jens som står för inspektionen. Vi hjälps åt, men här styr han mig.

Skakplattor testar hjulupphängningen.

– Nu testar jag bromsarna, det gör jag härifrån. Första testet var okej, båda hjulen. Men bromskraften skiljer sig för mycket mellan hjulen, 50 procent. Det får vara max 30 procent, säger Mats Larsson i hytten.

– Det är inte helt lätt att upptäcka för chauffören, och det är ett väldigt vanligt bromsfel särskilt med släp. Men det är viktigt att det fungerar vid en fullbromsning.

Mer försiktiga

Bilinspektörerna har under pandemin blivit mer försiktiga med att kliva upp i lastbilshytter. De har kompetens att göra en ingående kontroll, något få trafikpoliser har i dag.

– Det är nödvändigt att ha många strängar på sin lyra. En inspektör ska klara en rad områden, som alla kräver sin egen utbildning. Lastsäkring, kör- och vilotider, färdskrivare och så vidare, säger Mats.

Ute vid en kontrollplats, som den här dagen, arbetar bilinspektörerna alltid tillsammans med poliser.

Jens berättar att en trasig halvljuslampa kan fungera som ”inkörsport” för en utvidgad inspektion. Är allt okej går det dock snabbt sedan. Eller så kan det ta en arbetsdag. Att exempelvis utreda cabotage, transporter utförda av utländska åkerier, är komplext. Brott mot reglerna innebär att straffavgifterna ska betalas direkt, på plats. Något som inte alltid går helt smidigt innan chauffören får tag på åkaren, och lyckas få pengar överförda.

Får klampa

Bilinspektörerna har rätt att efter beslut klampa utländska fordon i 36 timmar. De har i dag också rätt att hantera en rad sanktionsärenden fullt ut, bland annat när det gäller kör- och vilotider. Befogenheterna utökades bara för något år sedan.

Det är få förare som upprörs över kontrollen. Med yrkeschaufförer fungerar det så gott som alltid bra, enligt bilinspektörerna ute vid Heberg.

– Många uppskattar kontrollen, det är ju deras trygghet och arbetsplats det handlar om, säger Mats Larsson.

Den lastbil som inspekteras när Transportarbetaren är med visar sig vara överlastad. Det betyder böter på 1 500 kronor, samt överlastavgift för åkeriet. Men den här gången väljer bilinspektörerna att inte kontrollera lastsäkringen. I bilen, en inrikestransport, finns lös aska.

– Vi gör egna bedömningar. Det den ena inte känner till gör någon annan. Ingen kan veta allt om alla fordon, säger Jens Erixon.

Som civilare inom polisen regleras deras arbete av en rad lagar och regler. Samtidigt verkar yrket på ett vis innebära stor frihet och variation. Jobbet som bilinspektörer har tagit Jens Erixon och Mats Larsson ut på bilträffar, street racing, till taxistolpar och arbetsplatser där olyckor skett – och in i hytter av alla de slag. Ekipaget med överlast som de just kollat låter de fara vidare norrut, med begränsad hastighet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Förslag om nya regler för klampning av fordon

Åkeri. Ta bort tidsgränsen för hur länge en lastbil får låsas fast genom så kallad klampning för att hindra fortsatt färd, när en chaufför brutit mot gällande regler. Den lagändringen föreslår regeringen i en proposition till riksdagen.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Utplockad container. Vissa omständigheter har gjort att tullarna valt att ställa en container åt sidan för manuell kontroll. Den här gången var det dock grönt även invändigt.

En dag med tullarna i Helsingborgs hamn

Hamn. I dag har 60 containrar kommit in. Den mobila scannern är på plats. Tullarna och hunden Sadie har börjat ett pass. Både färjehamnen och containerhamnen i Helsingborg ligger i topp när det gäller beslag av narkotika i Sverige.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.