Dags för kontroll. Jens Erixon och Mats Larsson tar emot på stationen Heberg, vid E6:an norrut mot Falkenberg.
Close
Dags för kontroll. Jens Erixon och Mats Larsson tar emot på stationen Heberg, vid E6:an norrut mot Falkenberg.
Close

Kontrollanter med rätt att klampa

Åkeri. De har långtgående befogenheter att ingripa och har fått mer makt i trafiken. Ingen dag är den andra lik. Och de skulle behöva bli många fler.

– Charmen med yrket är det oväntade. Du vet aldrig på förhand vad som dyker upp, säger Mats Larsson, bilinspektör i Halland.

Han har jobbat inom Polisen sedan 1996. Mats Larsson är i dag också engagerad i utbildning av nya bilinspektörer och trafikpoliser. Sin bakgrund har Mats Larsson i det militära, på fordonssidan. Annars är det vanligt att bilinspektörer tidigare jobbat som kontrollanter på bilprovningen.

– Skillnaden är att då upprepas hela tiden samma slags kontroller, utifrån ett fastställt protokoll. Här är det lite tvärtom, för varje fordon får vi anpassa oss efter situationen. Det är det som gör jobbet intressant, säger Mats Larsson.

Trafikvecka

Tekniskt kunnande – och intresse – är en grundförutsättning för arbetet, oavsett om det handlar om att göra flygande kontroller, undersöka fordon efter olyckor eller hjälpa lokalpolisen med teknisk kompetens om a-traktorer. Det är också vanligt att utredare ber bilinspektörer om hjälp. Det kan vara allt från att identifiera ett fordon till att hitta vad exakt som är trimmat på en beslagtagen moped.

För dagen arbetar Mats Larsson och kollegorna vid kontrollplats Heberg, längs E6:an söder om Falkenberg. Det är under vecka 42, en särskild trafikvecka i landet.

– För oss är det trafikvecka varje vecka. Fast den här med något mer fokus på yrkestrafiken än vanligt, säger Mats, en av tre bilinspektörer i Halmstad.

Avgörande samarbete

Kontrollstationen är välutrustad med både kök och arbetsrum. Flera datorskärmar visar läget på motorvägen utanför. Stämningen är god. Polisen i Halland har fattat vikten av att ha med dem, tycker de båda bilinspektörerna i rummet. Och samarbetet är avgörande för att arbetet ska fungera bra.

– Aha, det är du som har kommit för att intervjua ”dom”? Vi brukar kalla dem så, säger mc-polisen Urban Enlund.

Nyss har han vinkat in en lastbil som bilinspektörerna sedan ska kontrollera.

Annars signalerar tre kontrollskyltar före Heberg vilka fordon som ska svänga av. I dag är det lastbilar. Det kan också vara särskilt fokus på ekipage med släp. Eller personbilar. Fast det fungerar inte så bra, enligt bilinspektören Jens Erixon: Privatbilister förstår inte signalerna.

– Skyltarna gäller som polisens tecken. Kör någon förbi kan polisen köra efter, om det finns tid.

Tre bilinspektörer

Totalt arbetar elva personer i länets trafikgrupp, varav tre bilinspektörer.

– Men vi skulle behöva vara många fler, i hela landet, säger Mats Larsson.

Mats Larsson är en av tre bilinspektörer i Halmstad. Han har varit anställd av Polisen sedan 1996.
Mats Larsson är en av tre bilinspektörer i Halmstad. Han har varit anställd av Polisen sedan 1996. Foto: Lilly Hallberg

Tillsammans med Jens kontrollerar Mats en lastbil som kommit in. Jens är nere i ”gropen” som påminner om den hos bilprovningen. Mats har tagit plats i hytten.

– Det är Jens som står för inspektionen. Vi hjälps åt, men här styr han mig.

Skakplattor testar hjulupphängningen.

– Nu testar jag bromsarna, det gör jag härifrån. Första testet var okej, båda hjulen. Men bromskraften skiljer sig för mycket mellan hjulen, 50 procent. Det får vara max 30 procent, säger Mats Larsson i hytten.

– Det är inte helt lätt att upptäcka för chauffören, och det är ett väldigt vanligt bromsfel särskilt med släp. Men det är viktigt att det fungerar vid en fullbromsning.

Mer försiktiga

Bilinspektörerna har under pandemin blivit mer försiktiga med att kliva upp i lastbilshytter. De har kompetens att göra en ingående kontroll, något få trafikpoliser har i dag.

– Det är nödvändigt att ha många strängar på sin lyra. En inspektör ska klara en rad områden, som alla kräver sin egen utbildning. Lastsäkring, kör- och vilotider, färdskrivare och så vidare, säger Mats.

Ute vid en kontrollplats, som den här dagen, arbetar bilinspektörerna alltid tillsammans med poliser.

Jens berättar att en trasig halvljuslampa kan fungera som ”inkörsport” för en utvidgad inspektion. Är allt okej går det dock snabbt sedan. Eller så kan det ta en arbetsdag. Att exempelvis utreda cabotage, transporter utförda av utländska åkerier, är komplext. Brott mot reglerna innebär att straffavgifterna ska betalas direkt, på plats. Något som inte alltid går helt smidigt innan chauffören får tag på åkaren, och lyckas få pengar överförda.

Får klampa

Bilinspektörerna har rätt att efter beslut klampa utländska fordon i 36 timmar. De har i dag också rätt att hantera en rad sanktionsärenden fullt ut, bland annat när det gäller kör- och vilotider. Befogenheterna utökades bara för något år sedan.

Det är få förare som upprörs över kontrollen. Med yrkeschaufförer fungerar det så gott som alltid bra, enligt bilinspektörerna ute vid Heberg.

– Många uppskattar kontrollen, det är ju deras trygghet och arbetsplats det handlar om, säger Mats Larsson.

Den lastbil som inspekteras när Transportarbetaren är med visar sig vara överlastad. Det betyder böter på 1 500 kronor, samt överlastavgift för åkeriet. Men den här gången väljer bilinspektörerna att inte kontrollera lastsäkringen. I bilen, en inrikestransport, finns lös aska.

– Vi gör egna bedömningar. Det den ena inte känner till gör någon annan. Ingen kan veta allt om alla fordon, säger Jens Erixon.

Som civilare inom polisen regleras deras arbete av en rad lagar och regler. Samtidigt verkar yrket på ett vis innebära stor frihet och variation. Jobbet som bilinspektörer har tagit Jens Erixon och Mats Larsson ut på bilträffar, street racing, till taxistolpar och arbetsplatser där olyckor skett – och in i hytter av alla de slag. Ekipaget med överlast som de just kollat låter de fara vidare norrut, med begränsad hastighet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Förslag om nya regler för klampning av fordon

Åkeri. Ta bort tidsgränsen för hur länge en lastbil får låsas fast genom så kallad klampning för att hindra fortsatt färd, när en chaufför brutit mot gällande regler. Den lagändringen föreslår regeringen i en proposition till riksdagen.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.