Kontrollen på Arlanda tillbaka till ett säkerhetsföretag

Nya besked till säkerhetskontrollanterna på Arlanda: Nokas har vunnit upphandlingen, som startades om i slutet av förra året. Men fortfarande finns det tid för övriga anbudsgivare att överklaga beslutet.

– Jag kan inte kommentera förrän tio dagar har gått och vi har skrivit under ett avtal med företaget, säger Ulf Wallin, presschef på statliga bolaget Swedavia som driver flygplatsen.

Det betyder att han inte lämnar ut uppgifter om hur mycket säkerhetsföretaget Nokas har begärt för att ta över säkerhetskontrollerna från Securitas som driver dem i dag. Antalet anställda kontrollanter ligger runt 800, och deras första fråga är om de har jobbet kvar efter den 1 februari nästa år när den nya entreprenören ska ta över.

Frågan går till Anders Lönnebo, vd på Nokas: Räknar ni med att ta över säkerhetsvakterna fullt ut från Securitas?

– Ring mig när tiden för överprövning har gått ut, innan dess vill jag inte säga något om våra planer, säger han.

I november förra året beslutade Swedavia att Proffice skulle ta över säkerhetskontrollerna på Arlanda. Då spred sig en oro bland de anställda eftersom Proffice i första hand är ett bemanningsföretag och inte hade erfarenhet av säkerhetsbranschen. Profficeföretaget PLS skrev dock snabbt under ett hängavtal med Transport och lovade samtidigt att alla tidigare anställda skulle behålla sina jobb till samma villkor som tidigare.

Men konkurrenten Securitas överklagade och Swedavia avbröt processen. Upphandlingen startades på nytt, med nya anbud från företagen.

– Vi har granskat upphandlingen och upptäckt att vi gjort ett fel. Därför har vi beslutat att avbryta den. En så här omfattande upphandling innehåller många delar av komplicerad natur, sa då Mats Paulsson, säker hetsdirektör på Stockholm Arlanda.

Och nu ser säkerhetskontrollen av flygpassagerarna ut att åter hamna hos ett traditionellt säkerhetsföretag: Nokas. Avtalet löper över sammanlagt sju år.

Sedan i höstas är det klart att Securitas kommer att behålla bevakningsuppdraget på flygplatsen. Det innebär att skyddsvakter som patrullerar på Arlanda fortsätter med samma arbetsgivare den 1 juni.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.