Close
Skatteverkets kontroll av matbudsföretag har avslöjat ett utbrett fusk och utnyttjande av dem som levererar mat, de flesta migrantarbetare från länder utanför EU. (GENREBILD)
Close

Kontroller avslöjar utbrett fusk bland matbudsföretag

Matbud. Nio av tio kontrollerade företag som erbjuder matleveranser måste betala mer skatt. Skatteverkets riktade insats har upptäckt oredovisade intäkter, momsfusk och bristande bokföring – och utnyttjande av människor.

För närvarande pågår Skatteverkets stora kontroll av matbudsföretag. Utredare på myndigheten beskriver det som att nysta i ett garn: En upptäckt leder till nästa.

Hittills har Skatteverket avslutat 74 utredningar av företag som erbjuder hemleverans av restaurangmat. Utredningarna har lett till ytterligare 170 ärenden där företrädare för företag beskattas.

I de avslutade fallen har Skatteverket tagit beslut som lett till skattehöjningar på i genomsnitt en miljon kronor per utredning. Över hälften av företagen måste även betala skattetillägg. Sammanlagt handlar det om 77,7 miljoner kronor.

Skatteverkets kontroller fortsätter. För närvarande pågår ett 30-tal utredningar.

Marknaden för hemleverans av mat växte mycket kraftigt under covidpandemin. Skatteverket konstaterar att ”unga män på cykel eller moped med stora lådor på ryggen är en vanlig syn på gatorna i Sveriges storstäder”, och vidare att priset för hemleverans är lågt, vanligen bara 40–50 kronor.

Skatteverkets utredningar har komplicerats av matbudföretagens ofta avancerade upplägg för verksamheten, där flera aktörer är inblandade: Det plattformsföretag som äger appen kan ha sitt säte utomlands, och det är vanligt med lager av mellanhänder som anställer eller kontrakterar matbuden.

– Våra farhågor att det förekommer mycket fel i branschen visade sig stämma, säger Caroline Wald, kontrollsamordnare på Skatteverket.

Migrantarbetare exploateras

De vanligaste felen är oredovisade intäkter, oredovisade löner och arbetsgivaravgifter, momsfusk och bristande bokföring.

– Men vi ser också utnyttjande av människor med svag ställning på den svenska arbetsmarknaden, säger  Caroline Wald.

– Vi misstänker att det förekommer en hel del felaktigheter kring identiteter. Ett exempel är att flera av matbuden loggar in i appen med en annan persons identitet, som på så sätt kan användas av flera. De som lånar ut sina identiteter är ofta personer med rätt att arbeta i Sverige, inte sällan tar de betalt av dem som lånar deras inloggning.

I slutänden blir det ännu mindre kvar till den som faktiskt trampar ut maten, konstaterar Skatteverkets kontrollsamordnare.

En majoritet av dem som levererar maten kommer från länder utanför EU, visar Skatteverkets kontroller. En del av matbuden som arbetar för de kontrollerade företagen saknar också rätt att vistas och arbeta i Sverige.

Skatteverket har gjort brottsanmälningar i en stor andel av utredningarna. I så mycket som vart tredje fall förekommer samma deklarationsombud, som misstänks vara en så kallad möjliggörare – en person som fixar med upplägg för att slippa betala skatt.

Möjligheten för myndigheten att kontrollera branschen kommer att stärkas. Från och med nästa år är plattformsföretag skyldiga att rapportera in uppgifter om de säljare som är anslutna till plattformen.

Rapporten Riktad kontroll av matbudsföretag går att läsa, och ladda ned, från Skatteverkets hemsida.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Wolt är en av de största leverantörerna i Sverige. Foto: Justina Öster

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gig-jobb På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gig-jobb På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.