Kör- och vilotidsreglerna försvårar snöröjningen?
Vintern närmar sig, men nu ges inte längre undantag från reglerna om dygnsvila vid blandad körning i samband med snöröjning. Trafikverket ser dock ingen risk för att vinterunderhållet blir eftersatt.
Transportstyrelsen har övertagit tillsynsansvaret kring kör- och vilotidsreglerna. Myndigheten har meddelat att den inte kommer att medge några undantag från reglerna om dygnsvila vid blandad körning i samband med snöröjning.
– Det är egentligen samma regler som tidigare: Vi har bara möjlighet att göra undantag från reglerna om dygnsvila för den som enbart kör snöröjning. Den som till exempel börjar dagen med en annan typ av körning och sedan ska ut och röja snö, omfattas av kör- och vilotidsreglerna, säger Petra Wermström, ansvarig för regelgivning för yrkestrafik hos Transportstyrelsen.
Tidigare hade polisen tillsynsansvaret, och gav som regel dispens från vilotidsreglerna när detta var nödvändigt för att chaufförerna skulle kunna komma ut och röja snö. I praktiken: en förare som haft andra körningar under dagen kunde ändå ge sig ut på snöröjning under kvällen eller natten, om väderleken gjorde att det ansågs befogat. Men Transportstyrelsen tolkar alltså regelverket mer bokstavligt, och tillåter inga undantag vid blandad körning. En överträdelse kan kosta upp till 200 000 kronor i sanktionsavgifter.
– Jag kan förstå att det är svårt att se, att det skulle vara en större risk att köra blandad körning än bara vinterväghållning. Men vi har ingen möjlighet att göra andra undantag från reglerna än de som redan finns, säger Petra Wermström.
Eftersom snöröjningen till stor del sköts av lastbilschaufförer som kör andra uppdrag på dagarna – det vill säga, arbetar med blandad körning – har Sveriges Åkeriföretag varnat för att den nya regeltolkningen kan hindra åkerier från att effektivt sköta vinterväghållningen.
Petra Wermström vill inte uttala sig om den saken.
– De frågorna bör ställas till dem som ytterst är ansvariga, exempelvis Trafikverket när det gäller det statliga vägnätet, säger hon.
Tony Persson, Trafikverkets enhetschef för underhållsområde Stockholm/Öst, tror inte det är någon större risk att snöröjningen blir eftersatt i vinter.
– Nog förstår jag att det finns en oro i branschen. Men det här bör gå att lösa inom ramarna för gällande regelverk. Man får ju fortfarande göra undantag från kör- och vilotidsreglerna vid behov, så länge man sysslar med ”ren” vinterväghållning, säger han.