Körde mat för Uber Eats – miljoner i skattefusk
Matbud. Svarta löner, momsfiffel och utnyttjade bud. En underleverantör till Uber Eats undanhöll 2,3 miljoner kronor i skatter och avgifter. Nu ska Skatteverket specialgranska matbudsbranschen.
Det var i slutet av 2020 som Skatteverket fattade beslut om att en underleverantör till Uber Eats undanhållit 2,3 miljoner kronor i skatter och avgifter. I utredningen som Transportarbetaren begärt ut nystas en krånglig härva upp. Där går att läsa om banköverföringar, avstängda konton, förmodat svarta löner och falska momsavdrag.
Underleverantören till Uber Eats anställde chaufförer som körde ut mat i Stockholmsområdet.
Med den här första pilotstudien kommer Skatteverket att fortsätta granskningen av företagen som jobbar direkt mot Uber Eats och andra plattformar som inte anställer egna bud. Bland dem finns Wolt och Bolt.
Emma Lindmar Viberg är kontrollsamordnare på Skatteverket, hon berättar att det går att göra granskningar mot plattformsföretagen, men att det ibland kan vara lite mer komplicerat då vissa av bolagen bolagen finns i utlandet. Exempelvis Uber Eats finns i Nederländerna.
– Det är rätt tidskrävande. Men just i det här fallet tittar vi inte på plattformarna utan underleverantörerna och de finns i Sverige.
Emma Lindmar Viberg berättar att Skatteverket stöter på många som blivit utnyttjade.
– De kanske trodde att de fått ett vanligt vitt jobb, sedan upptäckte det att det var svart. En som påtalade det blev hotad av sin arbetsgivare, säger Emma Lindmar Viberg.
– Skatteverkets jobb är att granska skattefrågan. Men det är lätt att komma in på andra områden som arbetsmiljö och moraliska aspekter kring arbetsförhållanden.
Emma Lindmar Viberg jobbar till vardags mot den ”vanliga” transportbranschen och där finns en regelbunden dialog och information för att transportföretag ska använda sig av seriösa underleverantörer.
– Vi ser gärna att det blir samma med de stora plattformarna. Vi vill gärna samarbeta med dem och att de gör leverantörskontroller som inte bara är att se till att underentreprenörerna har f-skatt.
Transports centrala ombudsman Mats H Andersson välkomnar granskningen.
– Det är positivt att Skatteverket fått upp ögonen för alla möjligheter att fuska som finns i branschen, och vet hur det fungerar.
– Många som är matbud har migrationsanställningar. Så de är i beroendeställning till arbetsgivaren och riskerar ofta att bli hemskickade om de klagar. Jag vet om några företag som jobbar som underleverantörer till Uber Eats och Wolt men vi har inga medlemmar där, säger han.