Körigt för ensamstående pappa

Har du tid att både jobba och ha familj? Eller går pusslet inte ihop? Nästan alla transportare arbetar på oregelbundna tider. Men samhället är snarare anpassat efter åtta till fem-jobb och flexibla arbetstider.

Mathias Fjällstedt svänger in på parkeringen. Han har passat på att göra några ärenden inne i Umeå medan femåriga dottern Saga är på förskolan i hembyn Vännäs. På passagerarsätet ligger en barnbilkudde som han vant slänger in i baksätet.

Mathias är ensamstående varannanveckasförälder. Det har han varit sedan han och Sagas mamma separerade när dottern var tio månader. Han är också lastbilschaufför. En ekvation som bara med nöd och näppe går ihop.

– Man kan inte välja och vraka bland jobben direkt, det är nästan så man får mörka vad man har för förutsättningar. Men vill man jobba och man kan jobba 300 procent den veckan man inte har barn brukar det gå att lösa, säger han.

Själv arbetar han in det mesta av arbetstiden under den veckan då Saga bor hos sin mamma. På onsdagen åker han i väg söderut. Sen kommer han inte hem igen förrän på lördagen. Efter 24 timmars vila sätter han sig i bilen igen. När han kommer hem på tisdagsförmiddagen har han en halv dag innan det är dags att hämta dottern på dagis och åka hem för början på sin pappavecka. Sömnen brukar han prioritera bort.

– När jag kommer hem på tisdagen åker jag ofta runt och dricker kaffe med kompisar och sen går jag och lägger mig samtidigt som Saga på kvällen.

Tanken är att Mathias ska jobba en vecka borta och vara hemma en vecka. Men så blir det långt ifrån alltid. Tjänsten är inte på heltid så Mattias måste hoppa in när det finns jobb för att få mer arbetstid. Snart får han dock ett heltidschema. Problemet är bara att det innebär en resa med övernattning till Finland under den vecka då dottern bor hos honom.

– Antingen får hon fara till sin mamma en dag tidigare eller så får hon sova över hos farmor eller mormor. Eller så får jag vara pappaledig de dagarna.

Vad skulle du göra utan hjälp från dina föräldrar och svärföräldrar?

– Jag skulle behöva vara mycket hårdare mot min arbetsgivare. Och jag skulle inte kunna jobba heltid.

En fördel med att leva som han gör är att Mattias får mycket tid med dottern de veckor hon bor hos honom. Ofta går hon bara tre dagar på förskolan, på torsdagen eller fredagen tar de långhelg. Då kan de åka till stugan i fjällen, leka på leklandet i stan, träffa kompisar eller bara vara hemma.

– Det är enkelt när det bara är vi två, vi har bara varandra att ta hänsyn till.

Nackdelen är när det kör ihop sig. För det gör det, trots all uppbackning från familjen.

– Saga får fara med en hel del i lastbilen också. Men man kan ju inte ta med henne överallt. Man får kolla först vad man har för körningar.

Mathias berättar om en gång helt nyligen när Saga hade magsjuka. Men det gick inte att ta in någon för att sköta Mathias lastning. Så Sagas mamma fick ställa upp trots att det inte var hennes vecka, och Mathias gick till jobbet ändå.

– Det ställs för höga krav på oss chaufförer som är kvar i branschen för att kunna ta in extrafolk när det behövs.

En annan nackdel är att han i stort sett inte har någon barnfri fritid. Varannanveckasföräldrar brukar prata om hur mycket de hinner med de veckor när de inte har barnen. Men för Mattias del är den barnfria veckan bara jobb. Den tid han inte kör behöver han till återhämtning. Det sociala livet är i stort sett begränsat till de kompisar som också arbetar oregelbundna tider, som han kan fika med när Saga är på dagis. Och det sliter på kroppen att jobba så intensivt som han gör i perioder.

– Klart det känns.

Mathias är 30 år. För honom har det alltid varit självklart att ta lika stort ansvar för Saga som hennes mamma. Redan föräldraledigheten delade de i stort sett lika.

– Jag ville vara hemma, det var aldrig någon diskussion.

Och när separationen var ett faktum satte han upp ett mål.

– Min drivkraft har varit att det inte skulle gå ut över min och Sagas relation. Och det har det inte gjort heller.

Allt fler tjejer jobbar som lastbilschaufförer. Och allt fler män tar ett större ansvar för familjen än tidigare. Trots det lever föreställningar om hur en chaufför ska arbeta och vem som tar hand om barnen kvar i branschen, menar Mattias.

– Så sent som i förra veckan hade vi en diskussion jag och chefen där han sa ”du får väl skaffa dig en kärring”. På min förra arbetsplats fick jag förklara två gånger i månaden att jag inte kunde jobba de veckor som Saga bodde hos mig. De är vana i branschen vid att barnen bor hos männen varannan helg.

Mathias Fjällstedt tror att arbetstiderna skrämmer bort duktiga chaufförer. Går arbetet inte att kombinera med familjeliv kanske man väljer ett annat yrke.

– Man tappar många kompetenta människor, de försvinner till andra branscher. Och de som är i 25–35-årsåldern och byter yrke kommer inte tillbaka.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mats:
    12 november, 2019

    Sitter lite i samma sits. Har dock en 9åring på heltid då mamman avlidit. Kan jobba mellan 6-17 men finns inga jobb lediga på dessa tider.
    Har en anställning just nu sedan jag hade ett förhållande men den innebär övernattning varje sväng, så nu blir det inte många Tim /mån knappt man överlever..
    Skulle vara intressant att höra hur det gått och vad man kan göra som i min sits där det inte finns någon anhörig som kan backa upp.
    Ska man behöva byta bort den bransch man lever för?
    Å stormtrivs i?
    Bara för att överleva...

  2. Yasin Uygur:
    18 oktober, 2019

    Intressant livs artikel, hade dock varit kul att veta hur det har gått för honom och livspusslet nu några år senare. Mvh

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.