Korta körtider stressar färdtjänstförare
Färdtjänst. Stress. För kort tid avsatt för körningarna. Små möjligheter att påverka arbetstempot. Färdtjänstförare i Örebro har gett sin syn på jobbet i en enkät.
Stefan Nilsson, ordförande i Transports buss- och taxisektion, berättar hur färdtjänstuppropet i Örebro startade:
– Vi började träffas, både fackliga, andra chaufförer och egenföretagare. Alla kände att det hade blivit för stressigt. Att Länstrafiken har blivit som en extra arbetsgivare som leder och fördelar arbetet.
Han fick hjälp av Transports regionala skyddsombud för att göra en enkät bland dem som kör färdtjänst.
Av drygt 400 förare svarade 101. Och bland dem var svaren tydliga: Två tredjedelar är stressade på jobbet. Tolv procent tycker att den körtid som Länstrafikens beställningscentral har räknat ut inte stämmer med verkligheten. Tiderna pressas och förarna hinner inte med sina uppdrag.
– Vi har gått ut med resultatet nu när nästa upphandling är på gång och underlaget snart ska gå ut på remiss, säger Stefan Nilsson.
Tex Kihlström är chef för serviceresor på Länstrafiken i Örebro. Han har sett resultatet före sommaren och var dessutom med på ett öppet möte i denna vecka.
– Det är bra att enkäten har gjorts, tycker han.
– Även om vi redan har vetat om att en del körtider är fel, särskilt inne i Örebro. Vi håller på att se över dem.
Enligt Tex Kihlström gäller det att hitta ett bra system för återkoppling från chaufförerna när tiderna är för snålt tilltagna. Han vill också arbeta tillsammans med Transport för att lösa de problem som finns. Och han vill poängtera att det är åkerierna som har arbetsgivaransvar för chaufförerna.
Hur kommer då det nya upphandlingsunderlaget att se ut?
– Vi arbetar ihop med bland annat Transport där också, säger Tex Kihlström.