Kortare arbetstid och lägre lön på gång?

Åkeri. Arbetsgivarna vill införa korttidsarbete för chaufförer och andra i transportsektorn. Coronaviruset riskerar att dra ner på uppdragen – och då vill företagen kunna minska arbetstiderna och därmed sänka lönerna.

Idén bygger på att de anställda går ned i både tid och lön, men ändå får mer betalt än för den tid de faktiskt arbetar. Företaget kan på så vis ha kvar sina anställda och snabbare komma i gång när en tillfällig kris är över.

Transportföretagen begär nu förhandlingar med Transport och en rad andra fackförbund om att öppna för korttidsarbete i branschen. Arbetsgivarna hänvisar till låga marginaler i medlemsföretagen – och till coronaviruset.

– Det nya coronaviruset har på kort tid påverkat hela transportnäringen och behovet av åtgärder för att säkra arbetstillfällen är i flera branscher stort och akut, säger Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen, i ett pressmeddelande

Krisavtal eller korttidsarbete blev ett begrepp våren 2009 när IF Metall och Teknikföretagen enades om ett tidsbegränsat avtal som gjorde det möjligt för lokala parter att komma överens om sänkt arbetstid och sänkt lön. Bakgrunden var industrikrisen med stora varsel och uppsägningar.

Fem år senare införde regeringen en modell för korttidsarbete. Med den går staten in med ekonomiskt stöd. Dock krävs en djup lågkonjunktur för att det stödet ska komma i fråga. En utvidgning av systemet har senare utretts.

Och i förra veckan lanserade regeringen och samarbetspartierna korttidsarbete med statligt stöd – som ska kunna införas när händelser i omvärlden orsakar en tillfällig kris i företag eller branscher. Finansminister Magdalena Andersson (S) beskrev, tillsammans med Miljöpartiet, Liberalerna och Centerpartiet, tankarna på Aftonbladets debattsida:

”Utbrottet av det nya coronaviruset visar tydligt att produktion och jobb i Sverige påverkas av störningar i omvärlden. Företag i Sverige och löntagare får därför ett tydligt besked redan i dag om att systemet snart kommer att vara på plats.”

Företag som drabbats av tillfälliga och allvarliga ekonomiska svårigheter, som inte har kunnat förutses eller undvikas, ska komma i fråga för stödet. Som ska gälla i sex månader, men med en möjlig förlängning i ytterligare tre månader.

Den statliga utvidgningen var tänkt att införas i augusti, men regeringen har efter kritik kortat handläggningstiden och sade i dag att det blir ”flera månader tidigare”. Transportföretagen begär dock omedelbara förhandlingar med Transport och övriga fack.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael:
    11 mars, 2020

    6 timmars arbetsdag och bibehållen lön.
    Det godkänner jag allt annat så vägrar jag köra.
    Inte direkt så att chaufförer är välbetalt yrke. Och inte ser jag att våra ägare går det nöd på dom är ju tjockare en någonsin.

Lästips:

Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.

Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Avtal klart för flygtekniker

Flyg. Två år, höjningar på sammanlagt 7,4 procent. Och en ökning som gäller på utgående lön, inkluderat alla tillägg och inte enbart på tarifferna. På måndagen tecknade Transport nytt kollektivavtal för flygteknikerna.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.