Kortare arbetstid och lägre lön på gång?

Åkeri. Arbetsgivarna vill införa korttidsarbete för chaufförer och andra i transportsektorn. Coronaviruset riskerar att dra ner på uppdragen – och då vill företagen kunna minska arbetstiderna och därmed sänka lönerna.

Idén bygger på att de anställda går ned i både tid och lön, men ändå får mer betalt än för den tid de faktiskt arbetar. Företaget kan på så vis ha kvar sina anställda och snabbare komma i gång när en tillfällig kris är över.

Transportföretagen begär nu förhandlingar med Transport och en rad andra fackförbund om att öppna för korttidsarbete i branschen. Arbetsgivarna hänvisar till låga marginaler i medlemsföretagen – och till coronaviruset.

– Det nya coronaviruset har på kort tid påverkat hela transportnäringen och behovet av åtgärder för att säkra arbetstillfällen är i flera branscher stort och akut, säger Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen, i ett pressmeddelande

Krisavtal eller korttidsarbete blev ett begrepp våren 2009 när IF Metall och Teknikföretagen enades om ett tidsbegränsat avtal som gjorde det möjligt för lokala parter att komma överens om sänkt arbetstid och sänkt lön. Bakgrunden var industrikrisen med stora varsel och uppsägningar.

Fem år senare införde regeringen en modell för korttidsarbete. Med den går staten in med ekonomiskt stöd. Dock krävs en djup lågkonjunktur för att det stödet ska komma i fråga. En utvidgning av systemet har senare utretts.

Och i förra veckan lanserade regeringen och samarbetspartierna korttidsarbete med statligt stöd – som ska kunna införas när händelser i omvärlden orsakar en tillfällig kris i företag eller branscher. Finansminister Magdalena Andersson (S) beskrev, tillsammans med Miljöpartiet, Liberalerna och Centerpartiet, tankarna på Aftonbladets debattsida:

”Utbrottet av det nya coronaviruset visar tydligt att produktion och jobb i Sverige påverkas av störningar i omvärlden. Företag i Sverige och löntagare får därför ett tydligt besked redan i dag om att systemet snart kommer att vara på plats.”

Företag som drabbats av tillfälliga och allvarliga ekonomiska svårigheter, som inte har kunnat förutses eller undvikas, ska komma i fråga för stödet. Som ska gälla i sex månader, men med en möjlig förlängning i ytterligare tre månader.

Den statliga utvidgningen var tänkt att införas i augusti, men regeringen har efter kritik kortat handläggningstiden och sade i dag att det blir ”flera månader tidigare”. Transportföretagen begär dock omedelbara förhandlingar med Transport och övriga fack.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael:
    11 mars, 2020

    6 timmars arbetsdag och bibehållen lön.
    Det godkänner jag allt annat så vägrar jag köra.
    Inte direkt så att chaufförer är välbetalt yrke. Och inte ser jag att våra ägare går det nöd på dom är ju tjockare en någonsin.

Lästips:

Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.

Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.