Kortare arbetstid tungt krav från taxitelefonisterna
Jessica Höglin och Emma Lundberg är taxitelefonister. De sitter i den fackliga delegation som i dag inleder förhandlingarna om nya löneavtal inom taxi. Deras vardag skiljer sig åt. Emma jobbar på ett bolag som har 300 taxibilar ute en vanlig vardagsnatt. Hos Jessica räcker det med två bilar.
Emma Lundberg jobbar på Taxi 020 i Stockholm, ett bolag som hamnat i hetluften sedan vd:n slog mobilen ur handen på en taxiförare som deltog i en demonstration.
– Jag är förvånad över företagets agerande. Det enklaste hade ju varit om vd:n bad om ursäkt, säger Emma som jobbat som telefonist i drygt tio år.
Hon är fackligt aktiv och har fått massor av jobb sedan Taxi 020 och Taxi Kurir börjat slå ihop sina två växlar.
– Arbetsmiljön är under all kritik. Det har blivit stressigt och bullrigt sedan vi flyttade ihop i samma lokaler. Många reagerar över försämringar. Företaget har dragit in de fria taxiresor som vi tidigare hade rätt till efter nattpassen. Det har gjort att telefonister tvingats sluta.
När det gäller avtalsrörelsen säger Emma Lundberg:
– Den fråga som engagerar flest på min arbetsplats är ob-ersättningen. En rejäl höjning är det alla vill ha.
Jessica Höglin jobbade i 15 år på Taxi Sundsvall, som nyligen köptes upp av Cabonline – en jättekoncern där Taxi 020 och Kurir ingår. Numera är Kurir hennes arbetsgivare, fast jobbet är detsamma. Hon bemannar ofta växeln ensam och känner de flesta av förarna.
I Stockholm har den nya tekniken fått stort genomslag i taxinäringen. På bara något år har de inkommande telefonsamtalen till Taxi 020 minskat med omkring 50 procent. Fler och fler kunder bokar resa genom mobilappar.
– Våra telefonister har numera mest att göra på vardagsmorgnarna. Då är det många som ringer och bokar färdtjänst, säger Emma Lundberg.
Jessica Höglin fyller i:
– Hos oss har det inte gått lika långt. Det är fortfarande många som ringer och beställer på helgnätterna.
Emma och Jessica är överens om att taxitelefonisterna är undervärderade som yrkesgrupp. De jobbar ofta obekväm arbetstid, har nästan ingen arbetstidsförkortning och utför många gånger arbetsuppgifter som normalt ligger på arbetsgivare eller arbetsledare.
Som exempel berättar Jessica Höglin om en natt då hon blev magsjuk.
– Jag ringde arbetsgivaren och sa att jag inte kunde jobba dagen därpå. Då blev jag uppmanad att försöka få tag på en ersättare, men det är faktiskt inte mitt jobb.
Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) har precis inlett matchen om nya löner och anställningsvillkor för taxitelefonister och hyrverkschaufförer. Förhandlingsdelegation är inkallad i dag, torsdag, och i morgon.