Körtidsfel ökar bland bussförarna
Buss. Slarvet med kör- och vilotider ökar bland bussförare som kör beställningstrafik, enligt en ny rapport från Transportstyrelsen. Värst är fusket bland förare som kör utländska fordon.
Av alla undersökta bussförare var det 69 procent som följde kör- och vilotiderna prickfritt. Men de som hade gjort fel har blivit fler, jämfört med 2018, men färre jämfört med 2015.
När Transportstyrelsen bryter ner siffrorna visar det sig att det är stor skillnad mellan förare av svenska och utländska fordon.
Bland förarna av svenska fordon är regelefterlevnaden 77 procent. Bland förarna av utländska fordon bara 52 procent.
I den här skillnaden syns också en tydlig trend. Förare av svenska fordon har blivit bättre på att följa reglerna medan andelen förare som följer reglerna prickfritt minskat med hela 18 procentenheter. I Transportstyrelsens mätningar av godstrafiken har förare av utländska fordon tvärtom blivit bättre på att följa reglerna.
Färre mindre företag
Förr var det mest mindre företag i bussarnas beställningstrafik. Nu blir företagen färre, men antalet bussar på vägarna ungefär detsamma. Transportstyrelsen misstänker att många mindre företag försvann under pandemin, då det var svårare för småföretag att klara sig genom pandemins restriktioner. Transportstyrelsen skriver att färre företag inte nödvändigtvis innebär en försämring, men: ”Det finns dock skäl att hålla utvecklingen under uppsikt. Om marknadskoncentrationen fortsätter öka och allt färre företag står för en allt större del av trafiken finns det en risk för att konkurrensen på marknaden försämras.”