Körtidsfel ökar bland bussförarna

Buss. Slarvet med kör- och vilotider ökar bland bussförare som kör beställningstrafik, enligt en ny rapport från Transportstyrelsen. Värst är fusket bland förare som kör utländska fordon. 

Av alla undersökta bussförare var det 69 procent som följde kör- och vilotiderna prickfritt. Men de som hade gjort fel har blivit fler, jämfört med 2018, men färre jämfört med 2015.  

 När Transportstyrelsen bryter ner siffrorna visar det sig att det är stor skillnad mellan förare av svenska och utländska fordon.  

Bland förarna av svenska fordon är regelefterlevnaden 77 procent. Bland förarna av utländska fordon bara 52 procent.  

I den här skillnaden syns också en tydlig trend. Förare av svenska fordon har blivit bättre på att följa reglerna medan andelen förare som följer reglerna prickfritt minskat med hela 18 procentenheter. I Transportstyrelsens mätningar av godstrafiken har förare av utländska fordon tvärtom blivit bättre på att följa reglerna. 

Färre mindre företag 

Förr var det mest mindre företag i bussarnas beställningstrafik. Nu blir företagen färre, men antalet bussar på vägarna ungefär detsamma. Transportstyrelsen misstänker att många mindre företag försvann under pandemin, då det var svårare för småföretag att klara sig genom pandemins restriktioner. Transportstyrelsen skriver att färre företag inte nödvändigtvis innebär en försämring, men: ”Det finns dock skäl att hålla utvecklingen under uppsikt. Om marknadskoncentrationen fortsätter öka och allt färre företag står för en allt större del av trafiken finns det en risk för att konkurrensen på marknaden försämras.” 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Förslag om nya regler för klampning av fordon

Åkeri. Ta bort tidsgränsen för hur länge en lastbil får låsas fast genom så kallad klampning för att hindra fortsatt färd, när en chaufför brutit mot gällande regler. Den lagändringen föreslår regeringen i en proposition till riksdagen.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.