Korv är kultur!

Korv är trendigt. Till och med trendigare än surdeg. Korv är också kamp. Det visade folket i Dalby. I år är det 116 år sedan de första korvgubbarna dök upp i Sverige. Då var gubbarna kvinnor som sålde varmkorv med mos för 20 öre.

Korv och korvkiosker får nog anses vara en del av den Svenska ur-kulturen. Vem minns inte gatuköket från uppväxten? Det var en given samlingspunkt på kvällarna. En flykt undan trist skolmat och en plats för återställare när man tränat hockey tills benen var stumma av mjölksyra.

I min barndom kostade korv med bröd en och femtio. Dyrt för 13-åringar som hankade sig fram på veckopeng. För exakt samma summa fick man å andra sidan sex korvbröd ”med extra mycket senap och ketchup”.

Korvkioskens storhetstid var förmodligen på 1970-talet. Då hade gubbarna med låda på magen eller i små trähytter ersatts av påkostade plåtbungalows med toalett, rinnande vatten och stekbord. På menyn fanns inte bara kokt med bröd, utan grillad, pommes, mos, hamburgare, tunnbrödsrullar, glass och gastronomiska nymodigheter som ”lövbit”.

Sedan började korvens kräftgång. Pizzan hade gjort entré, liksom Kebaben. McDonalds slog upp de första portarna. På Kungsgatan i Stockholm. Året var 1973.

Korvdöden började. Kiosker slog igen. Vid Lycksele tågstation hade gatuköket vintern 1977 ersatts av en eländig korvautomat, där man petade in enkronor och fick ut en fisljummen hot-dog i plaströr.

Fast efter det har korven definitivt kommit igen i en andra våg. Lokala charkuterister gör numera kvalitetsprodukter, hemstoppning är på modet och från omvärlden har vi fått in nya kryddstarka varianter. Som Merquez från Afrika, som görs på lammkött.

Märkligt nog har bensinmackarnas kamp för överlevnad gett slaktrester i skinn en rejäl skjuts framåt. Mackarna har dessutom anammat forntidens begränsade utbud. Inget slafs med pommes frites bakom kassan.

Korvutvecklingen finns beskriven i en rad böcker. Bland annat Korv, mos och människor från 2004, av Leif Eriksson. Den skildrar främst korvkioskens och korvgubbens historia, med talrika bilder.

Korv har funnits i århundraden. Att mala senor, inälvor, köttskrap, fett och sedan stoppa smeten i djurens egna tarmar var en konserveringsmetod och ett smart sätt att ta vara på hela slaktdjuret.

Men om man tittar på korven som snabbmat så lär det första korvståndet ha öppnats i New York 1871, av en tysk immigrant. 26 år senare hade korvgubben hittat fram till Sverige, konstaterar Leif Eriksson. Det var driftiga kvinnor som sålde kokt med mos på den stora Stockholmsutställningen ute på Djurgården.

År 1900 hade korvgubben slagit igenom på allvar och det kunde stå tre, fyra försäljare på samma torg. Utrustningen var enkel. Plåtlåda med inbyggd spritbrännare.

I trottoarätandets barndom fanns inte korvbröd. I Amerika lånade korvgubbarna i stället ut vita handskar till kunder som inte ville söla ner fingrarna. Men ganska snart kom man på att en vanlig brödskiva, vikt på mitten, kunde fungera som hölje. Det dröjde inte länge innan driftiga bagare hade designat speciella avlånga vita bröd.

I Sverige slog statsmakterna tidigt klorna i korvnäringen. 1908 bestämdes att plåtlådan inte längre fick ställas ner direkt på gatan. Lösningen blev axelrem eller barnvagnshjul. Eller ett stödben mitt under, som kunde fällas ner när ingen såg.

I inledningen var det charkuterifirmor som skickade ut korvgubbarna. 1910 blev tillstånden att sälja personliga och ett nytt yrke var fött.

På 1930-talet hade låda på magen slagit igenom ordentligt. Fast Andra världskriget kom och kastade grus i maskineriet. På grund av köttransonering fick man inte sälja mer än 200 korvar per dag och kommersen tilläts bara mellan klockan 19 och 24, på vardagar.

Pressade yrkesutövare lanserade fiskkorv. Man gick samman och bildade Sveriges Korvhandlares Riksförbund.

1948 var lugnet återställt, men nu vaknade byråkraterna på nytt. En särskild lag reglerade exakt vad som fick säljas i de små korvkiosker som dök upp som svampar ur jorden. I lagen nämndes inte ketchup och gurka. Så när de tillbehören kom blev det kalla handen, innan korvförbundet lyckades lobba igenom en förändring.

I mitten av förra seklet krävdes tillstånd för att bedriva korvförsäljning och tillstånd gavs i princip bara till personer som inte betraktades som fullt arbetsföra.

När 1950-talet gick mot sitt slut var korvkioskerna fortfarande små och trånga.

På 1960- och 1970-talen gick utvecklingen snabbt. Kommunerna krävde bättre hygien och kioskerna blev allt större. (Det lär finnas gatukök på 250 kvadratmeter.) Parallellt exploderade sortimentet. Kokt och grillad samsades med bratwurst, chorizo och kabanoss.

För några år sedan inleddes alltså en ny vår för alla korvälskare. Nyligen kom ännu en bok, Korv – Den godaste korven stoppar du själv, författad av Kristofer Franzén.

Den som på allvar har tänkt prova att göra egen korv hemma i köket bör kanske hoppa över en genomläsning. Tillverkningen framstår som synnerligen krånglig. Det är noga med hygien, råvaror och exakt rätt temperatur och luftfuktighet – både under malning och lagring.

Bekväma finsmakare kan i stället besöka den växande skara butiker och gatukök som specialiserat sig på att tillverka och sälja kvalitetskorv, med hög kötthalt och utan tillsatser. Det finns kiosker som har mer än 100 olika korvar i sortimentet. Plus en massa varianter av surkål.

Korvkiosken kommer kanske inte att överleva för evigt, men korven lär göra det. Och någon form av gatukök behövs säkert. Det visar erfarenheterna från Dalby i Skåne.

Dalby tillhör Lunds kommun. I det lilla samhället fanns tidigare ett gatukök, ”Forsans kiosk”. Den har blivit föremål för en forskarstudie kring ämnet kampvilja och politiskt engagemang.

Kiosken startades av Gunhild Fors 1963 och drevs av familjen Fors ända fram till 2005, då klåfingriga Lundapolitiker beslutade att kiosken skulle flyttas.

Folkviljan tyckte annorlunda. Såväl familjen Fors som de lokala Dalbyborna ansåg att kiosken låg bra där den låg. Det blev stora protestmöten och namninsamlingar. Politikerna kontrade med vitesföreläggande, som aldrig utkrävdes. Först i juli 2010 segrade kommunen och kiosken forslades bort.

Forskarna kom fram till att medborgarnas protester bottnade i en stark byidentitet. Man ville försvara Dalby och servicen där. Men kiosken blev också en symbol för motståndet mot den okänsliga centralmakten. Som i det här fallet fanns i kommunhuset i Lund.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.