Kostnaden väcker ilska

Facket. Några frågar hur de enklast går ur Transport. Andra rasar över fartblinda fackföreträdare som åker business class till semestern. Och andra vill över huvud taget inte att förbundet ska skicka delegater och rådgivare till en kongress som hålls på andra sidan jordklotet.

Transports informationsavdelning har haft fullt upp under helgen. Medlemmar och andra har fått svar på sina inlägg i sociala medier. Förbundets medlemscenter har också fått många samtal från medlemmar.

– Vi har full förståelse för att medlemmar är arga och besvikna. Vi gör dem uppmärksamma på de förmånerna som finns i medlemskapet, till exempel olika försäkringar, så att de inte skjuter sig i foten i ren affekt, säger Diana Rahm, en av dem som svarar i telefonen när du ringer Transport.

Kritiken känns massiv bland dem som kommenterar den internationella transportarbetarkongressen och att Transport åkte med tolv personer till Singapore. Men alla diskuterar den ur olika utgångspunkter. Transportarbetaren ringde upp några medlemmar och fackligt förtroendevalda. Första frågan är vad de kände i fredags när Aftonbladet berättade att kongressen kostade 600 000 kronor och att Transport delegation flugit business class, även de som startade med flera dagars semester före kongressen.

– Jag blev heligt jävla förbannad på pampfasonerna. De tar business class för att vara utvilade till mötet – och sedan börjar de med semester, svarar Peo Jonasson, lastbilschaufför i Norrköping.

Han har själv varit med i facket sedan första dagen han klev in på ett verkstadsgolv. Han har ingenting emot att transportarna var på plats på världskongressen, men saknar etik, moral och sunt förnuft när det gäller kostnaderna:

– Hur kan de försvara sig med att de har följt regler som de själva har satt? Jag tycker att de antingen ska betala tillbaka pengarna som går utöver normala kostnader eller avgå.

Roger Hägg i Söderköping är också lastbilschaufför. Han har begärt utträde ur Transport.

– Jag kände framför allt en stor ilska i fredags! Tänker de inte själva? Jag kör explosiv biogas i mitt jobb, och då gäller det att ta eget ansvar. Det måste våra förtroendevalda också ta.

Han anser att delegationen skulle ha åkt vanlig turistklass på flyget och att de som tog semester ska betala tillbaka åtminstone halva reskostnaden ur egen ficka.

– De som sitter i fackets ledning är anställda av mig och mina kompisar som är medlemmar i Transport. Och då ska de inte låta oss betala för lyxresor, säger Roger Hägg.

Hans utträdesansökan tickar på. Men om Transport skärper sig kan han överväga att gå med igen.

Patrik Vildtörne är väktare i Sundsvall, men även facklig förtroendeman på gräsrotsnivå. Han är arbetsplatsombud och sitter i företagsrådet.

– Spontant tänkte jag … är det dags nu igen? Det är säkert bra att vara med på kongressen, men jag har svårt att se varför man skickar tolv personer när medlemsantalet sjunker. 600 000 kronor är en hiskelig summa när det handlar om medlemmarnas pengar.

Han hade själv tänkt dra i gång en värvningskampanj under vintern.

– Men nu måste jag försöka få de som är medlemmar att förstå att de ska stanna kvar och slåss. Facket är vi själva, och vi måste tillsammans bilda det förbund som vi förtjänar.

Jennifer Axelsson är också både väktare och förtroendevald. Hon jobbar i Nacka, sitter i Stockholmsavdelningens repskap och är skyddsombud.

– Varför har ni inte lärt er, var min första tanke. Om förbundet bara hade gått ut i förväg och talat om vad de tolv skulle göra i Singapore och exakt hur mycket det kostade, kanske skickat ut ett pressmeddelande för att ha ryggen fri. Sedan ifrågasätter jag att Transport betalade 25 000 för en flygstol när andra förbund hittade resor för 10 000.

– Jag vet att jag kommer att få frågan från medlemmarna – om vi inte har lärt oss något av förra året när Lindgren avgick …

Lastbilschauffören Anna Axelsson från Ljungby ser inte heller fram emot att möta sina arbetskamrater. Hon är arbetsplatsombud och skyddsombud på åkeriet, och blev upprörd när hon nåddes av uppgifterna i fredags.

– Konferensen behövs, men att de tar semester i samband med den! Och att de inte tog ett billigare flyg till sin semester. På min arbetsplats är det jag som är facket och får stå till svars för detta.

Hon anser att Transport behöver en krisplan. Att fackförbundet behöver bli mer modernt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lena Blomquist, red:
    21 november, 2018

    Tj Farbrorn, så här skriver vi i nästa nummer av Transportarbetaren:
    Facket Seko (som organiserar personal inom järnväg, kollektivtrafik, flyget och på sjön) hade åtta personer på plats i Singapore. Deras flygbiljetter i economy plus kostade 10 000 per person, enligt Sekotidningen. Ingen tog semester i anslutning till kongressen.
    Kommunalarbetareförbundet (som organiserar bland annat bussförare) skickade fem personer. De flög i ekonomiklass i direkt anslutning till kongressens start och slut, enligt förbundets pressavdelning.

  2. Tj Fabrorn:
    21 november, 2018

    Det antyds att det finns biljetter som kommits över för mindre än halva priset för samma resa. Har ngn kollat om det var för en enkel resa?
    Låga el lägre flygbiljettpriser är lurigare att nå via eventbokningar med kort tid på vald ort. Ffa svårt om det behövs 12 flygbiljetter

Lästips:

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU

”Hamnar och infrastruktur drabbas hårdast i Rysslands attacker”

Hamn. Ryssland attackerar Ukrainas strategiskt viktiga hamnstad Odessa nästan dagligdags. – Situationen växlar från ena minuten till den andra på ett sofistikerat sätt, säger Oleg Grygoriuk i Transports systerfack MTWTU.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.