Kostnaden väcker ilska

Facket. Några frågar hur de enklast går ur Transport. Andra rasar över fartblinda fackföreträdare som åker business class till semestern. Och andra vill över huvud taget inte att förbundet ska skicka delegater och rådgivare till en kongress som hålls på andra sidan jordklotet.

Transports informationsavdelning har haft fullt upp under helgen. Medlemmar och andra har fått svar på sina inlägg i sociala medier. Förbundets medlemscenter har också fått många samtal från medlemmar.

– Vi har full förståelse för att medlemmar är arga och besvikna. Vi gör dem uppmärksamma på de förmånerna som finns i medlemskapet, till exempel olika försäkringar, så att de inte skjuter sig i foten i ren affekt, säger Diana Rahm, en av dem som svarar i telefonen när du ringer Transport.

Kritiken känns massiv bland dem som kommenterar den internationella transportarbetarkongressen och att Transport åkte med tolv personer till Singapore. Men alla diskuterar den ur olika utgångspunkter. Transportarbetaren ringde upp några medlemmar och fackligt förtroendevalda. Första frågan är vad de kände i fredags när Aftonbladet berättade att kongressen kostade 600 000 kronor och att Transport delegation flugit business class, även de som startade med flera dagars semester före kongressen.

– Jag blev heligt jävla förbannad på pampfasonerna. De tar business class för att vara utvilade till mötet – och sedan börjar de med semester, svarar Peo Jonasson, lastbilschaufför i Norrköping.

Han har själv varit med i facket sedan första dagen han klev in på ett verkstadsgolv. Han har ingenting emot att transportarna var på plats på världskongressen, men saknar etik, moral och sunt förnuft när det gäller kostnaderna:

– Hur kan de försvara sig med att de har följt regler som de själva har satt? Jag tycker att de antingen ska betala tillbaka pengarna som går utöver normala kostnader eller avgå.

Roger Hägg i Söderköping är också lastbilschaufför. Han har begärt utträde ur Transport.

– Jag kände framför allt en stor ilska i fredags! Tänker de inte själva? Jag kör explosiv biogas i mitt jobb, och då gäller det att ta eget ansvar. Det måste våra förtroendevalda också ta.

Han anser att delegationen skulle ha åkt vanlig turistklass på flyget och att de som tog semester ska betala tillbaka åtminstone halva reskostnaden ur egen ficka.

– De som sitter i fackets ledning är anställda av mig och mina kompisar som är medlemmar i Transport. Och då ska de inte låta oss betala för lyxresor, säger Roger Hägg.

Hans utträdesansökan tickar på. Men om Transport skärper sig kan han överväga att gå med igen.

Patrik Vildtörne är väktare i Sundsvall, men även facklig förtroendeman på gräsrotsnivå. Han är arbetsplatsombud och sitter i företagsrådet.

– Spontant tänkte jag … är det dags nu igen? Det är säkert bra att vara med på kongressen, men jag har svårt att se varför man skickar tolv personer när medlemsantalet sjunker. 600 000 kronor är en hiskelig summa när det handlar om medlemmarnas pengar.

Han hade själv tänkt dra i gång en värvningskampanj under vintern.

– Men nu måste jag försöka få de som är medlemmar att förstå att de ska stanna kvar och slåss. Facket är vi själva, och vi måste tillsammans bilda det förbund som vi förtjänar.

Jennifer Axelsson är också både väktare och förtroendevald. Hon jobbar i Nacka, sitter i Stockholmsavdelningens repskap och är skyddsombud.

– Varför har ni inte lärt er, var min första tanke. Om förbundet bara hade gått ut i förväg och talat om vad de tolv skulle göra i Singapore och exakt hur mycket det kostade, kanske skickat ut ett pressmeddelande för att ha ryggen fri. Sedan ifrågasätter jag att Transport betalade 25 000 för en flygstol när andra förbund hittade resor för 10 000.

– Jag vet att jag kommer att få frågan från medlemmarna – om vi inte har lärt oss något av förra året när Lindgren avgick …

Lastbilschauffören Anna Axelsson från Ljungby ser inte heller fram emot att möta sina arbetskamrater. Hon är arbetsplatsombud och skyddsombud på åkeriet, och blev upprörd när hon nåddes av uppgifterna i fredags.

– Konferensen behövs, men att de tar semester i samband med den! Och att de inte tog ett billigare flyg till sin semester. På min arbetsplats är det jag som är facket och får stå till svars för detta.

Hon anser att Transport behöver en krisplan. Att fackförbundet behöver bli mer modernt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lena Blomquist, red:
    21 november, 2018

    Tj Farbrorn, så här skriver vi i nästa nummer av Transportarbetaren:
    Facket Seko (som organiserar personal inom järnväg, kollektivtrafik, flyget och på sjön) hade åtta personer på plats i Singapore. Deras flygbiljetter i economy plus kostade 10 000 per person, enligt Sekotidningen. Ingen tog semester i anslutning till kongressen.
    Kommunalarbetareförbundet (som organiserar bland annat bussförare) skickade fem personer. De flög i ekonomiklass i direkt anslutning till kongressens start och slut, enligt förbundets pressavdelning.

  2. Tj Fabrorn:
    21 november, 2018

    Det antyds att det finns biljetter som kommits över för mindre än halva priset för samma resa. Har ngn kollat om det var för en enkel resa?
    Låga el lägre flygbiljettpriser är lurigare att nå via eventbokningar med kort tid på vald ort. Ffa svårt om det behövs 12 flygbiljetter

Lästips:

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU

”Hamnar och infrastruktur drabbas hårdast i Rysslands attacker”

Hamn. Ryssland attackerar Ukrainas strategiskt viktiga hamnstad Odessa nästan dagligdags. – Situationen växlar från ena minuten till den andra på ett sofistikerat sätt, säger Oleg Grygoriuk i Transports systerfack MTWTU.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.