Kraftig ökning av truckolyckor

Terminal. De senaste åren har olyckorna med truckar inblandade ökat kraftigt. För lite utbildning och dålig regelefterlevnad är förklaringar, enligt Transports arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg.

Förra året skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas, som tidningen Transportnytt gått igenom. Jämfört med 2014 innebär det en ökning med 26 procent.

Gustaf Järsberg
Gustaf Järsberg. Foto: Jan Lindkvist

Gustaf Järsberg är central arbetsmiljösamordnare på Transportarbetareförbundet. Han är inte förvånad över utvecklingen, trots en rad regler och föreskrifter som ska göra truckarbetet säkrare. I teorin.

– Det handlar om efterlevnad. Följer arbetsgivaren inte reglerna hjälper det inte att arbetsplatsen har allt – rutiner, föreskrifter, skydd… Det hjälper inte om arbetsgivaren köper in stålhätteskor man inte säkerställer att truckförarna använder dem, säger han.

Det senare har Gustaf Järsberg diskuterat med arbetsgivare, som sagt att de inte kan säga till de anställda att ta på sig stålhätteskor.

– Vi säger jo, det måste du – annars bryter arbetsgivaren mot sitt eget regelverk.  Arbetstagare måste använda skyddsutrustning, det är nästan den enda skyldigheten man har. Vägrar man, kan det i förlängningen leda till att den som vägrar använda skyddsutrustningen kan förlora sin tjänst.

Enligt Arbetsmiljöverkets rapport om arbetsskador 2018 är truckförare den mest skadedrabbade av alla stora yrkesgrupper, med flest anmälningar per 1 000 sysselsatta män.

I nära en tredjedel av olyckorna är det truckförare som skadats. Men också lagerassistenter, lastbilschaufförer och säljare i butiker drabbas. Ofta allvarligt – de gångna fyra åren har det skett fyra dödsolyckor med truckar inblandade.

Arbetsmiljöverket gjorde under hösten inspektioner på en rad terminaler. I år fortsätter det på företag som hanterar pakettransporter. Enligt Arbetsmiljöverket kan en förklaring till olyckorna vara att sådana företag ofta inte haft det systematiska och förebyggande arbetet med säkerhet.
– Det kan vara brister i ordningsregler och trafikregler eller att man kanske inte har märkt ut truckgångar. Eller så efterlevs inte de rutiner och regler som finns. Oavsett, så ökar riskerna för personalen, säger Eric Storbjörck, arbetsmiljöinspektör på Arbetsmiljöverket, till Transportnytt.

Bristande utbildning

Transports Gustaf Järsberg tar också upp brister i utbildningen av nya truckförare som en anledning till det ökade antalet olyckor:
– Ofta handlar det om unga arbetstagare, som kanske inte fått så mycket utbildning eller att utbildningen varit dålig. Vi har till och med ärenden där utbildaren skrivit ut intyg till folk som varit borta på semester.

Många utbildare vill också satsa på e-learning, utbildning på distans. Men Gustaf Järsberg är skeptisk.

– Simulator kan ge en viss erfarenhet men det behövs också praktik, att faktiskt köra truck.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Både barn och barnbarn har fått åka med Erika Trell i lastbilshytten under årens lopp.

I början fick Erika mycket gliringar från äldre män

Mötet. Erika Trell har jobbat inom transportbranschen sedan 1987. Sedan dess har mycket förändrats, men Erikas passion för chaufförsyrket är fortfarande kvar.

Jan "Kirre" Kirkhaug. Bemanningsanställd lastbilsförare. Foto: Justina Öster

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.