Kraftig prishöjning på biobränslen – om EU får bestämma

Klimathotet. Om drygt ett år kan priset på biodrivmedel höjas med uppåt sex, sju kronor per liter. Bakom ligger EU som inte längre vill bevilja Sverige undantag för skatt på biobränslen. Risken är stor att många transportföretag går tillbaka till fossil diesel och bensin, varnar branschen.

– I dag går alla våra bilar på ren biodisel, HVO100. Utom två som drivs av biogas. Om EU driver igenom beslutet blir det tufft, säger Håkan Landgren, vd för åkeriets Stay Fresh, systerföretag till Börje Jönsson åkeri i Helsingborg.

Sverige är ett land som satsar hårt på biodrivmedel. Bilister och åkerier kan tanka rena produkter, som HVO100. Men även i den vanliga dieseln och bensinen är oljebolagen skyldiga att blanda in en gradvis större mängd biobränsle.

I övriga EU är entusiasmen betydligt mindre över biodrivmedel. De flesta länder förespråkar i stället en övergång till el-drift inom trafiken. Motståndet mot bioalternativen bottnar i att en hel del av produkterna hittills framställts ur livsmedel som majs eller raps, eller av fodergrödor.

I dagarna väntas EU-kommissionen lägga fram ett förslag som förbjuder medlemsländerna att särbehandla biodrivmedlen skattemässigt. I praktiken stopp för den kraftiga skattereduktion som Sverige haft. EU:s beslut är tänkt att gälla från och med den 1 januari 2021.

Att framställa biobränslen är betydligt dyrare än att pumpa upp och raffinera fossil olja. Redan nu kostar HVO100 drygt en krona mer per liter vid pumpen, än vanlig diesel.

Skulle EU-kommissionen få sin vila igenom beräknas biodiesel och biobensin att bli omkring 4-6,50 kronor dyrare på macken.

Det är en prisökning på 35 procent. Och det kommer att hota Sveriges klimatmål, där det ingår att trafiken ska minska sina utsläpp med 70 procent till 2030, skriver en rad debattörer i ett inlägg i Göteborgsposten.

Skribenterna, som främst företräder åkeribranschen, anser att Sverige måste agera kraftfullt för att få EU att tänka om. Debattörerna skriver:

”Många åkerier och över 90 procent av upphandlad kollektivtrafik med buss har minskat sina utsläpp av koldioxid nästan helt genom användning av skattebefriade rena biodrivmedel. Om åkerier och kollektivtrafik går tillbaka till fossil diesel är det en förödande signal för klimatomställningen.”

Håkan Landgren, vd på Stay Fresh, uppger att åkeriet kommer att försöka fortsätta på den inslagna vägen, med miljövänliga bränslen:

– Vi får ta en diskussion med våra kunder. Förhoppningsvis vill de fortsätta medverka till mindre klimatpåverkan. Men visst, får EU igenom sin vilja kommer konkurrenssituationen att påverkas på marknaden. Det finns alltid aktörer som jagar det billigaste alternativet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transport på plats på Elmia

Åkeri. Alla kommer att vara där. På onsdag nästa vecka öppnar lastbilsmässan på Elmia-området i Jönköping. Transport välkomnar besök i förbundets monter under fyra mässdagar.

Ovädershiummel över hav.

Facken har en viktig roll i miljö- och klimatarbetet

Klimatpsykologi. Lastbilsförare håller samhället på rull och ser till att vi får mat på bordet, men utsläppen av koldioxid från transporterna spär på klimateffekten. Är chaufförerna miljöbovar då? Och hur är det med flygskam? Kommer flygplatsarbetarna förlora jobben om vi flyger mindre?

”Det behövs en rejäl flugsmälla”

Kongressen. Det var Johan Danielssons (S), bostadsminister och biträdande arbetsmarknadsministerns, budskap till delegaterna på Transports kongress.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Terminal / Bärgning. (UPPDATERAD) Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.