Kraftigt höjda reallöner

Transport inleder snart förhandlingarna om ett nytt avtal för den största medlemsgruppen, åkeriförare och terminalare. En granskning som Transportarbetaren gjort visar att medlemmarna fått kraftigt höjda reallöner på senare år. Från 1995 fram till i dag har inflationen varit 23 procent i Sverige. Samtidigt har chaufförskåren ökat sin lön med 83 procent!

Transports ordförande Lars Lindgren blir överraskad när han ser kurvorna över löner och inflation inritade i samma diagram:

– Tiden går fort. Jag var inte riktigt klar över att lönerna låg så lågt i mitten på 1990-talet. Det här visar att fackligt arbete och facklig organisering lönar sig.

När Transport kliver upp i ringen mot Biltrafikens Arbetsgivareförbund, BA, är det nionde ronden sedan 1996. Den gången – den 6 mars 1996 – enades parterna om ett treårigt avtal som gav sammanlagt 2 001 kronor.

Transportarbetaren har gått igenom alla avtalsuppgörelser som gjorts från 1995 och framåt, för åkerichaufförerna. Du hittar siffror och datum i tabellen överst på sidan.

Parallellt har vi räknat på inflation och konsumentprishöjningarna år för år. Resultatet syns i diagrammet.

I slutet av 1995 tjänade en fjärrchaufför med fyra år i yrket minimum 12 889 kronor i månaden, inklusive den lägsta premiekompensationen som då var två kronor i timmen. I dag har samme förare 23 585 kronor, i avtalslön. (För anställda i Stockholm och Göteborg ligger tabell-lönen en hundralapp högre.)

Om lönen från 1995 bara hade räknats upp med inflationen, så skulle föraren i dag ha en månadslön på 15 890 kronor. Allt däröver är höjd reallön.

Som jämförelse redovisar vi också lönen, plus ackord, för en genomsnittlig verkstadsarbetare i IF Metall.

Kurvan är intressant. 1995 låg metallaren 2 000 kronor över chauffören. Räknat utifrån förarlönen motsvarar det en skillnad på 15,5 procent. Åren som följde – det vill säga 1996 till 1999 – krympte gapet till ungefär en tusenlapp. I dag är skillnaden fortfarande omkring 1 000 kronor.

Omräknat till procent har löneskillnaden mellan chauffören och metallaren nu minskat till cirka fyra procent.

Kurvan som beskriver verkstadsarbetaren bygger på uppgifter från IF Metall. För chaufförens del är lönenivåerna hämtade direkt ur Transports kollektivavtal.  Där anges den lägsta lön som arbetsgivarna ska betala ut.

I åkeribranschen förekommer det att företag har premielönesystem, som ger chaufförerna extra betalning. Det gör att kurvan över förarlönerna i verkligheten förskjuts uppåt i diagrammet – närmare metallarbetaren. Hur mycket är svårt att säga. Transport har ingen statistik över de verkliga ”utgående” lönerna och hur de påverkar genomsnittet för hela chaufförskåren.

Lars Lindgren är både förbundsordförande och ansvarig för kollektivavtalen. Han påpekar att löneutvecklingen som beskrivs i diagrammet varit ungefär densamma för alla medlemsgrupper i förbundet.

– Kurvorna visar att vi lyckats få våra avtalslöner att hänga med väl i industrins utveckling, även när man räknar med deras löneglidning. Man bör också komma ihåg att våra höjningar kommer alla medlemmar till del, eftersom vi inte har individuell lönesättning i våra avtal.

När Lars Lindgren studerar de branta kurvorna närmare identifierar han snabbt metallarbetarens ”hack” 2010, då industrin skrev avtalet som gav rekordlåga 0,9 procent. Transport lyckades hålla nivån uppe, samma sak under krisåren 1998–1999.

Den kraftiga förstärkningen av LO-medlemmarnas reallöner sticker antagligen i ögonen på arbetsgivarna. Men Lindgren har en annan syn:

– Jag är övertygad om att det bidragit till att hålla efterfrågan uppe i Sverige. Att vi har en rejäl köpkraft är oerhört viktigt.

– Man ska också komma ihåg att både chaufförerna och metallarna ligger minst 1 000–1 500 kronor efter andra grupper i LO, exempelvis elektriker och byggnadsarbetare. LO:s arbetare har dessutom, över lag, tappat mot tjänstemännen.

Lars Lindgren betonar också att arbetsmarknaden är förändrad. Fler och fler människor har osäkra anställningar och arbetslösheten är hög. Det gör att färre människor omfattas av den trygghet och de reallöneförbättringar som åstadkommits.

– Om fler går med i facket och engagerar sig blir vi starkare. Utan den höga organisationsgrad vi haft i Sverige hade löneutvecklingen aldrig sett ut så här.

Chaufförernas och terminalarnas nuvarande kollektivavtal löper ut den sista februari 2013. Transport har inlett diskussioner med arbetsgivarlägret, men några förhandlingar har (i skrivande stund) inte börjat.

Transports utgångsbud är ettårigt avtal och 860 kronor mer i lön. Plus en reglering när företag vill hyra in personal. Förbundet vill att parterna enas om att bara en viss andel av arbetsstyrkan får vara inhyrd.

 

Fotnot. Löneglidning innebär lönehöjningar som uppstår vid sidan av de centrala uppgörelser som fackförbund och arbetsgivarorganisationer enats om.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.