Insändare. Det är ingen hemlighet att gigekonomins företag, som Foodora, inte tar hänsyn till arbetarnas rättigheter och säkerhet. Förutom usla arbetsvillkor, mycket låga löner och osäker arbetsplats, måste vi också utstå omänskligt bemötande av restaurangerna.
Foodora och många andra matleveransföretag tillåter att varje restaurang har sin egen policy gentemot leveransarbetarna. Det betyder att de får göra vad de vill med oss.
Jag skriver det för att jag har varit med om en incident som väckt stark ilska och besvikelse inom mig att det hänt mig i Sverige.
Jag hade arbetat som cykelbud i fyra timmar den dagen, när jag kom till en restaurang och i väntan på att de ska göra klart nästa beställning, gick jag mot toaletten, men tre meter innan skrek en arg ägare ”No, no, no” och då förstod jag att jag inte fick gå på toaletten hos dem. Jag fick därefter gå ut och kissa i en park bakom ett träd som en hund.
Restaurangen var tom som vanligt på grund av pandemin. Ändå valde denna restaurang att vägra mig tillgång till toaletten.
Jag rapporterade händelsen till Foodora och jag bad dem att prata med restaurangen. I stället för att stå vid min sida, fick jag svaret att jag får i stället uppföra mig professionellt och ”smile back”, för att de inte kan göra något åt saken.
Jag har dessutom hört många berättelser från mina kollegor som handlar om hur illa de behandlats av vissa restauranger. Dessvärre får vi inte välja att inte leverera för en restaurang, utan att vi måste leverera för alla.
Med det vill jag och många av mina kollegor uppmana fackförbundet att inkludera restaurangernas ansvar vid nästa avtalsförhandling med Foodora. Kräv att varje restaurang som har ett avtal med Foodora måste ge leveransarbetarna tillgång till toaletten, samt ge dem plats att sitta om de tar lång tid på sig att göra klart en beställning.