Debatt. Hälften av taxibranschens totala omsättning kommer från våra skattepengar. Det handlar främst om färdtjänst, sjukresor och skolskjutsar som genomförs av privata taxiföretag. Uppdragen tilldelas via offentliga upphandlingar där taxiföretagen genom att lägga anbud tävlar om att få tillhandahålla tjänsterna.
I dag finns det en enkel, men olycklig, praxis vid offentlig upphandling av samhällsbetalda taxiresor: Lägsta pris vinner upphandlingen. Inte bästa anbud. Konsekvenserna av denna praxis blir långtgående och negativa.
Den leder till en snedvriden konkurrens där oseriösa företag får fördelar och seriösa företag med kollektivavtal och schysta villkor får svårt att hävda sig.
I dag ser vi därför en bransch där seriösa taxiföretag med schysta villkor för sina anställda slås ut från marknaden. Och vi är inte förvånade. Hur ska ett företag kunna erbjuda sina anställda en trygg anställning och värna om både miljö och arbetsmiljö när det gång på gång förlorar upphandlingen till företag som dumpar priser och helt struntar i miljökrav och arbetsvillkor?
Att de oseriösa företagen kan verka beror till stor del på dålig efterkontroll efter upphandlingen. Bristande kontroller gör det enkelt att strunta i uppsatta miljömål och utnyttja taxiförare på olika sätt.
Ett vanligt sätt är överutnyttjandet av förare med lönebidrag. Lönebidrag är en subvention som betalas ut av Arbetsförmedlingen för personer som av olika anledningar har en nedsatt arbetsförmåga och behöver extra stöd för att klara arbetet.
Många företag sätter i system att bemanna sin personalstyrka med subventionerade förare för att sänka lönekostnaderna. Något extra stöd får förarna inte, utan förväntas prestera som en förare utan subvention. På så vis har företagen hittat ytterligare ett sätt att pressa priserna.
Transport arbetar fortlöpande med att förbättra taxibranschen. Utsikterna är dystra. Vi ser hur det ena seriösa företaget efter det andra tvingas lägga ner för att de inte längre får köra samhällsbetalda resor som färdtjänst och sjukresor.
Nu kräver vi att de som är ansvariga för att köpa in samhällsbetalda resor leder en förändring som gynnar schysta taxiföretag. Transport kräver att ansvariga politiker ställer krav på kollektivavtal vid offentliga upphandlingar.