Krav på förbättringar av buller och vibrationer
Problemen med buller och vibrationer på arbetsplatser är stora och efter Arbetsmiljöverkets senaste tillsyn är det också tydligt att kunskaperna är för dåliga. Majoriteten av de besökta arbetsplatserna behöver bli bättre på riskbedömningar.
Transportarbetaren skrev i förra numret om vägvibrationer och vägskump som skakar sönder förares ryggar. Men buller och vibrationer är ett utbrett problem inom många branscher.
Arbetsmiljöverket har nyligen genomfört en stor tillsynsinsats och besökt 400 arbetsplatser där anställda utsätts för buller och vibrationer. Tillsynen gjordes den här gången i norra Sverige och arbetsplatserna som besöktes var allt från bilverkstäder och anläggningsarbeten till skolkök.
– Så gott som samtliga arbetsplatser har fått krav på förbättringar, säger Kjell Holmberg, inspektör på Arbetsmiljöverket och ansvarig för projektet.
Det vanligaste kravet var att arbetsgivarna måste göra bättre riskbedömningar av arbetsmiljön, det är grundläggande för att kunna förebygga arbetsskador.
På många platser ställdes också krav på att de anställda ska erbjudas medicinska kontroller för att upptäcka symptom i tid.
Kjell Holmberg kan dock konstatera att arbetsgivaren många gånger saknar kunskaper om problemen.
– Undersökningskravet är stort och det är många som inte har gjort riskbedömningar, framför allt för vibrationer. Jag har ingen statistik på det, men man kan anta att det finns mindre kunskap eftersom det är svårare att veta hur man ska mäta vibrationer än buller, säger han.
Uppskattningsvis 400 000 personer utsätts för vibrationer under minst en fjärdedel av sin arbetstid, det gäller till exempel många fordons- och maskinförare.
Kjell Holmberg stöter ofta på arbetare som har problem, även i det nu pågående tillsynsprojektet som riktar sig mot åkerier.
– Det ingår inte som en tillsynspunkt den här gången, men jag träffar många som berättar om dåliga vägar och hur de sliter på kroppen. Det är inget nytt, men det ska naturligtvis ingå i en arbetsgivares riskbedömning, säger Kjell Holmberg.
Sådant som kan förbättra arbetsmiljön är att bilen och förarstolen är tillräckligt bra, att stolen är rätt inställd och att föraren sänker hastigheten om vägen är dålig.
Enligt Arbetsmiljölagen ska arbetsmiljön ”vara tillfredsställande med hänsyn till arbetets natur och den sociala och tekniska utvecklingen i samhället”.
– Det är ett huvudansvar för arbetsgivaren att se till att det är så. Sedan har ju alla skyldigheter att tala om när man upptäcker risker och skyldigheter att följa instruktioner och så vidare, säger Kjell Holmberg.
Han hoppas att uppmärksamheten kring de här frågorna ska öka kunskaperna och medvetenheten hos arbetsgivare så att riskerna kan undvikas.