Krav på mer beställaransvar och bättre kontroller

Frågan om cabotagetransporter väckte stor uppmärksamhet i Almedalen. Under onsdagen hölls två seminarier om problemen med de illegala inrikestransporterna. Från alla håll fanns krav på förbättrade kontroller, utökat beställaransvar och hårdare straff för den som begår brott.

Det första av de två seminarierna om cabotagereglerna i Sverige var Transports egenarrangerade, där resultaten från Cabotagestudien presenterades.

Lars Lindgren, förbundsordförande för Transport, började med att berömma studien.

– Det här har vi sagt länge men inte kunnat dokumentera och bevisa. Vi som arbetar i den här branschen vill ha en bransch som vi är stolta över och kan arbeta i, utan fusk.

Han menade att Transport inte är emot cabotage som sådant, men att reglerna i dag är för snälla och att det skulle vara problematiskt att släppa cabotaget fritt, vilket EU-kommissionen vill.

– Att utföra en transport för att ta sig hem efter en körning till Sverige skulle kunna vara rimligt, det handlar om planering. Därför ställer vi högre krav på beställaransvar, sa han.

Dessutom efterlyste han högre, och mer avskräckande, bötesbelopp och bättre kontroller på vägarna.

Något som övriga deltagare i panelen höll med om.

– Om reglerna fungerar så här dåligt tycker jag att man, på kort sikt, ska överväga att ta en time out när det gäller cabotaget. På längre sikt måste vi driva den här frågan i EU för att få striktare cabotageregler, trots att EU-kommissionen inte håller med i den frågan, säger Anders Ygeman, socialdemokratisk ordförande i trafikutskottet.

Han föreslår att det ska införas en avståndsbaserad vägslitageavgift, en så kallad kilometerskatt, som baseras på fordonets längd.

Från regeringen fanns också en representant i form av Ingela Bendrot, statssekreterare för infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

Hon menade att det är bra att det har kommit en studie som regeringen kan luta sig mot eftersom även de tycker att det här är en viktig fråga. Men Ingela Bendrot påpekade också att det redan har gjorts undersökningar på uppdrag från regeringen. Under förra året gjorde till exempel Transportstyrelsen och Rikspolisstyrelsen en kontroll av regelefterlevnaden på de svenska vägarna.

Nu har regeringen dessutom lämnat ett tilläggsuppdrag om en fördjupad analys av cabotaget, och en utvärdering om möjligheten att klampa fordon och hindra dem från att köra vidare innan böterna har betalats.

Lars Lindgren påpekade att Sverige ligger efter i hanteringen av problemet och lyfte fram Holland och Finland som exempel på europeiska länder som redan har gjort förändringar för att komma åt problemen.

– Ministern har varit i Holland och de här frågorna kommer ofta upp i ministerrådet. Vi lägger mycket resurser på det här. Mycket handlar om att införa en förstärkt kontroll, svarade Ingela Bendrot.

Trafikutskottets Anders Ygeman var kritisk.

– Vad blev utgången av det mötet? Vad blir skillnaden av att ni fikar med den holländska regeringen om inget händer? Ni säger att ni är för cabotage men vi ser ju bevis på att det inte funkar.

På eftermiddagen bjöd även arbetsgivarförbundet Transportgruppen in till en diskussion om frågan. På båda seminarierna fanns en stor enighet i panelerna om flera delar.

Alla var överens om att dagens regler inte fungerar så bra som de borde. Det krävs bättre kontroller, andra straff och bättre förutsättningar att driva in böterna. Dessutom menade alla att det här inte bara är en svensk fråga utan något som rör hela EU.

Men det fanns också motsättningar och skilda åsikter.

Medan bland andra Transports Lars Lindgren och Trafikutskottets Anders Ygeman var öppet kritiska mot att släppa cabotaget fritt var bland andra statssekreterare Ingela Bendrot, Anders Norberg från Biltrafikens arbetsgivareförbund, Schenkers Mats Grundius och DHL:s Peter Hesslin för en liberalisering av marknaden.

– På de flesta plan är vi överens. Lagar ska följas och det krävs bra kontroller, men för mig handlar det också om ett vidare perspektiv på svensk industris framtid, säger Peter Hesslin, vd för DHL.

Han menade att det måste finnas möjlighet att konkurrera med de billiga transporterna för att den svenska industrin ska klara sig.

Trots diskussionerna och enigheten fanns alltså fortfarande olika åsikter om hur framtiden ska se ut. Men att det nuvarande läget behöver förändras är det ingen tvekan om.

Och Anders Ygeman tog på sig en del av det politiska ansvaret.

– Jag hoppas att det kommer något bra av den nya utredningen som regeringen har beställt men vi behöver kanske inte i första hand nya studier, utan handling, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.