Close
Plexiglas som ska förhindra smittspridning mellan chaufför och passagerare.
Close

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Region Västernorrlands nya rekommendationer för att öka säkerheten vid sjuk- och vaccinationsresor i taxi sattes på pränt efter ett möte i slutet av mars. Representanter för sjukresor och beställningscentral deltog, liksom smittskyddsläkare, taxiåkare och fack.

– Det här känns jätte jättebra att kunna berätta för våra medlemmar. Att fackligt arbete ger resultat, säger Charina Nordwall.

Hon är regionalt skyddsombud (RSO) på Transports avdelning Mellersta Norrland i Örnsköldsvik och var med på mötet.

Taxiförare rankas som en hårt utsatt grupp i pandemin, med många sjukfall. Så Charina Nordwall laddade hårt med argument för plexiglas och mot framsätesåkning. Samtidigt vittnade smittskyddsläkarna om en ökad smittspridning i länet och att det är den mer smittsamma brittiska mutationen som tagit över.

– Det gav oss mycket draghjälp för att förbättra säkerheten för chaufförerna.

Liksom Transports RSO Olivera Pobra på Stockholmsavdelningen har Charina Nordwall och andra RSO: n runt om i landet jobbat hårt för att stärka coronaskyddet sedan pandemin slog till. Folkhälsomyndighetens generella rekommendationer har varit svåra att tillämpa i taxibranschen. Inte minst när åkare och beställningscentraler drar åt olika håll.

Före påsk kom Arbetsmiljöverkets (AV) beslut, som Transport väntat på. Där framgick att ett taxiåkeri som kör för Taxi Stockholm måste montera så kallade barriärskydd (plexiglas) mellan chaufför och passagerare i bilarna.

Trenden går mot att AV mer sällan fattar beslut och ger ut föreskrifter för hela branscher, efter ­ en omskriven rättsprocess där Transport krävde skyddsfordon vid bärgningsarbete. Men regionala skyddsombudet Mikael Löwdin på Transport i Västerås inväntar ännu ett AV-avgörande inom taxi, som han hoppas ska gå på samma linje som i Stockholm.

Samtidigt har beställningscentralen Taxi Stockholm gått ut med krav till sina anslutna åkare att före nästa månadsskifte installera plexiglas mellan fram- och baksäten. När nu även Region Västernorrland ansluter med striktare coronaskydd ger det en vink om att AV:s Stockholmsbeslut är på väg att bli vägledande.

Charina Nordwall ser det i som ett kvitto på att Transport varit ”rätt ute” när förbundet ställt sina krav.

– Regionen har verkligen anammat detta. Och jag hoppas att kommunerna som ingår i regionen ska gå i samma riktning, så att även skolskjuts kommer att omfattas av reglerna. Det är inte klart än. De jobbar med frågan men jag tror att det blir så, säger Charina Nordwall.

– Det är ju så tokigt som det är nu. Man skiljer femte- och sjätteklassare åt i skolan i Övik. De får inte träffa varandra, men sen föser man ihop alla i skolskjutsen hem. Det har till och med barnen själva börjat ifrågasätta.

Charina Nordwall uppskattar att 90 procent av taxibilarna i Örnsköldsvik har plexiglasskydd, medan ett fåtal taxiägare fortfarande motsätter sig de ökade kostnaderna. Det blir dyrt för skattebetalarna också när man drar ner på samåkningen, anmärkte en arg åkare som ringde henne härom dagen.

– Men om folk insjuknar i corona kostar det ju också skattepengar, kontrar Charina Nordwall.

Hon låter de nya rekommendationerna sjunka in denna påsklovsvecka. Men planerar att ge sig ut och träffa chaufförer i nästa vecka för att prata om och följa upp covidskyddet.

Bland Region Västernorrlands sju kommuner ser smittläget just nu mörkast ut i Örnsköldsvik, konstaterar Charina Nordwall.

– Mellan vecka 11 och vecka 12 (slutet av mars) har vi haft en 100 procentig ökning. Det är den brittiska mutationen vi fått som smittar i alla åldersgrupper så det är läge att vara försiktig.

Region Västernorrlands rekommendationer för sjuk- och vaccinationsresor under pandemin innebär att:

  • Alla personer i riskgrupp har rätt att resa i eget fordon (ingen samåkning).
  • Passagerare i framsätet förbjuds tillfälligt från och med den 1 april 2021. Personer med särskilt framsätes-tillstånd erbjuds i stället att resa bak i multibuss.
  • Förare bör så långt som möjligt undvika närkontakt med resenärer (man ska aldrig komma så nära att man känner varandras utandningsluft).
  • Passagerare ska i första hand sitta i baksätet, diagonalt sett från föraren.
  • Både chaufförer och resenärer bör använda munskydd under hela resan. Har resenären inget bör hen erbjudas ett, att själv sätta på sig. Föraren kastar använda munskydd och rengöringsdukar i avfallspåsar.
  • När chaufförer hjälper passagerare vid på- och avstigning bör de använda heltäckande visir och därefter rengöra händerna noggrant med handsprit. Visiret ska desinficeras efter varje användning.
  • Dörrsidor, handtag, säkerhetsbälten och betalcentraler som ofta vidrörs bör rengöras efter varje transport. Använd engångsstäddukar och kasta i soppåse.
  • Varje fordon bör utrustas med en förpackning munskydd, ett visir, en flaska handsprit och en med desinfektionsmedel, liksom avfallspåsar.

Under Örntaxis paraply i Örnsköldsvik rullar ett 40-tal bilar. Bolaget ingår i Sverigetaxi och skriver på sin hemsida: ”Under pågående pandemi tillåter vi inte passagerare i framsätet”. I ett mejl till åkerier och chaufförer skriver platschef Peter Lindberg att Region Västernorrlands smittskyddsenhet ”rekommenderar munskydd på förare och resenärer och att minimera tiden i närkontakt med en resenär (tex när man måste hjälpa med bilbälte) och att man då med fördel kan använda visir”.

Peter Lindberg skriver att kommunen (Örnsköldsvik) och regionen ”ännu inte fått fram ett formellt beslut som erkänner att Arbetsmiljöverkets beslut (gällande ett taxiåkeri i Stockholm) påverkar även oss. Det är en komplicerad historia”. Vd:n bifogar regionens rekommendationer som ”formellt bara gäller sjukresor” men som han ändå anser kan användas som riktlinjer för alla taxiresor. Peter Lindberg avslutar sitt mejl:

”I dokumentet skriver de att vi bör tillhandahålla munskydd även för resenärerna. Jag ser detta som ett logistiskt problem och föreslår att ni ber passagerarna att i första hand ta på sina egna om de har”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mariette Sjölund:
    8 april, 2021

    Hej,
    Detta är helt i sin ordning och ska även gälla ALLA resenärer. För mig är detta ett logistik problem.
    Jag jobbar som taxichaufför för Örntaxi AB och har lyft rekommenderade förhållningssätt till VD och åkare sedan hösten 2020 angående Covid-19 för att förhindra smittspridningen.

    Jag är sedan 28 år tillbaka utbildad undersköterska och jobbar till och från fortfarande inom det och är väldigt kompetent inom hanteringsätt när det gäller smittskydd/smittskyddsutrustning.

    Själv har jag använt munskydd sedan hösten 2020, oavsett resenär, såväl vid hämtning som lämning av resenärer på sjukhusenheter.

    Har även sedan tidigare lyft frågan om skyddshandskar, kräkpåsar och fått till viss del gehör för det av åkare att inköpa detta då vi kan stöta på resenärer som plötsligt kan blöda el kräkas.

    Användning av smittskyddsutrustning ska inte enbart gälla sjukresenärer utan ALLA resenärer.

    Nu är detta väldigt centrerat kring corona men något vi alltid bör ha i beaktande.

    Mvh chaufför Mariette Sjölund

Lästips:

Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.