Krav på redovisning från taxametrarna skjuts upp
Kravet att ansluta taxametern till en redovisningscentral har skjutits upp. Förberedelser pågår, utrustning utvecklas och intresset för att driva redovisningscentraler undersöks. – Jag ser hellre att det blir bra och ett effektivt sätt att hålla ordning i taxibranschen än att det går snabbt, säger Transports centrala ombudsman Lars Mikaelsson.
Han var hoppfull när han häromdagen kom tillbaka från en informationsträff hos Skatteverket. På tillställningen, som vände sig till taxibranschen, fanns också folk från Transportstyrelsen och myndigheten Swedac, som granskar och godkänner olika kontrollorgan i samhället.
Tillsammans informerade myndigheterna om de kommande kraven på att varje taxifordon trådlöst eller digitalt ska föra över uppgifter från sin taxameter till en redovisningscentral. Om alla beslut fattas enligt planen kommer själva centralerna att rulla igång i januari 2017. Kravet att ansluta taxametrarna blir skarpt den 1 maj 2017.
Redovisningscentralerna ska bli ett redskap för Skattemyndigheten att få information om och kunna kontrollera hur taxiföretagen sköter sina skatter jämfört med hur mycket pengar de kör in. De ska minska möjligheterna att fiffla och därmed lägga grunden för en schyst konkurrens i taxibranschen.
– Vår förhoppning är att centralerna och informationen också ska bli ett sätt för myndigheterna att reagera om chaufförerna inte kan följa reglerna om kör- och vilotider, säger Lars Mikaelsson.
Det är fortfarande en öppen fråga vilka som kommer att driva de nya redovisningscentralerna. En väg är att taxiväxlar startar dem, en annan att företag som tillverkar taxametrar breddar sin verksamhet. I vilket fall ska centralerna söka tillstånd för verksamheten hos Transportstyrelsen. Ett krav är den ansvariga är ”lämplig vad gäller ekonomiska förhållanden och anseende”.
Uppgifterna från en bils taxameter ska lagras i redovisningscentralen i sju år. Om något verkar misstänkt ska Transportstyrelsen eller Skatteverket informeras.