Krav på tidsbokning för lossning oroar virkesförare

Ett 20-tal skogsindustrier har infört ett datasystem där målet är att timmerbilsförarna ska förboka en lossningstid. Systemet kallas Timbertime och skapar oro i chaufförsledet. – Vad händer om det uppstår trafikhinder och man missar tiden? Det här blir ytterligare ett stressmoment, säger Bo Jansson som kört timmerbil i 30 år.

Idén med att boka tid för lossning och lastning kommer ursprungligen från Martinssons sågföretag i Västerbotten. Syftet sägs vara att undvika köer och långa väntetider i virkesmottagningen.

Funderingarna resulterade i ett dataprogram, Timbertime. Enligt dataföretaget som skapat systemet har ett 20-tal kunder nappat – främst i Västerbotten och Dalarna.

Ett av företagen är Bergkvists sågverk i Insjön. Det var där chauffören Bo Jansson fick höra att Timertime snart körs igång, med ”skarpt läge”.

– Vad innebär det för oss chaufförer? Jag har inte fått någon information alls. Skogskörningen har blivit stressigare och stressigare under årens lopp. Man befarar ju att det här ökar pressen ytterligare, säger Bo Jansson.

I Transports fackliga led tycks Timbertime än så länge vara ganska okänt. I Dalarna har ombudsman Mikael Ladman inte hört talas om det. Lars Mikaelsson, ombudsman i Sundsvall, har pratat med några chaufförer som mötts av det nya bokningskravet.

– Ännu en bit av chaufförernas frihet försvinner, säger Mikaelsson i en spontan kommentar.

Eje Hedkvist ansvarar för virkesmottagningen vid Bergkvists såg i Insjön. Han bekräftar att företaget är på väg att införa Timbertime:

– Målet är att få verksamheten att flyta smidigare, inte att sätta press på chaufförerna. Vi vill att åkarna ska planera bättre. Om de via Timbertime går in på ett sågverk och ser att det är många leveranser på gång just dit, då kan de välja att köra till någon annan industri. Det är inte alltid åkerierna har den möjligheten, men ofta finns en viss flexibilitet.

Eje Hedkvist tror att det nya datasystemet kan underlätta för alla parter. Även om åkeriet och den enskilde chauffören inte varje gång kan välja ett annat resmål, så vet föraren åtminstone i förväg att kön kan vara lång vid virkesmottagningen.

Hedkvist säger:

– Normalt har vi två truckförare igång i Insjön. Skulle det bli stor anhopning av bilar finns det möjlighet att ta in en tredje truck.

Enligt Eje Hedkvist kommer Timbertime att köras igång den 1 november. Men det blir mjukstart. Chauffören behöver inte leta lediga lossningstider – utan bara avisera en ankomsttid.

– Det är inte på minuten som gäller heller. Vi har satt upp en marginal på 30 minuter.

I Dalarna har ombudsman Mikael Ladman redan kontaktat avdelningens största skogsåkare. Ladman vill att mer information om Timbertime – både till förare och till facket.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.